• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta en Seiko

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Morning,
Äntligen fredag och kom på en sak; ska fråga experterna på forumet om min Viking dykare. Efter att ha rotat runt bland diverse trattar och bukter, så ser jag nu att min Viking dykare är misstänkt lik en Seiko Tuna.
Till saken hör att Viking klockan inte säljs på öppna marknaden utan enbart till pro dykare som köper Vikings dykardräkter. Viking tillverkar sina dykardräkter bl a utanför Oslo och det är en fascinerande process att betrakta. Hur som, klarar dyk till 1000m, helium ventil, safirglas och stabil som satan. Lite speciell vridring, men en liten öppning på sida nordost
20140307_080215.jpg
20140307_080238.jpg
för bättre grepp med t ex en dykhandske.
Ingen på Viking säger sig veta (eller vill inte berätta) men ryktet säger att det sitter i alla fall ett Seiko verk i den.
Vad tror ni?
Ha en bra fredag!
20140307_080157.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tack Sumo. Alltid kul att veta var grejjerna kommer ifrån.
Tror inte att dykarna som köper Viking dräkter använder den här i jobbet, s a s. Mer som beach klocka då.
Men den är rätt tuff.
 

Sumo

Omega
Tack Sumo. Alltid kul att veta var grejjerna kommer ifrån.
Tror inte att dykarna som köper Viking dräkter använder den här i jobbet, s a s. Mer som beach klocka då.
Men den är rätt tuff.

Håller med, den är rätt tuff. Och borde vara en av de billigaste 1000m-dykarna. Deep Blue har, eller hade, en variant; och även Poseidon om jag inte minns fel.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, när jag jobbade på Trelleborg AB fick vi köpa dem för 795 kr om jag minns rätt. Det var Trelleborg AB som tillverkade gummit till Vikings dräkter. Jag köpte två. Svågern fick en och han dyker som fan på NZ. Funkar kanon ännu. Men jag skulle vilja ha ett en länk eller snyggare band till den. Problemet är att den bygger rätt högt, så ett band hamnar liksom under klockan. Mesh kanske?
 

SpeysideOmega

Breitling
Ja, när jag jobbade på Trelleborg AB fick vi köpa dem för 795 kr om jag minns rätt. Det var Trelleborg AB som tillverkade gummit till Vikings dräkter. Jag köpte två. Svågern fick en och han dyker som fan på NZ. Funkar kanon ännu. Men jag skulle vilja ha ett en länk eller snyggare band till den. Problemet är att den bygger rätt högt, så ett band hamnar liksom under klockan. Mesh kanske?
inseåg att jag inte taggade dig i svaret @Tuktuk
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Ska det vara ett 22mm-band på den då?

Seikos dykband är avsedda för Seikos särskilda fatbar-bandstift som är tjockare än vanliga. Det går såklart att använda ett vanligt bandstift men det kommer sitta lite slappt.

Om själva klockan: det är många detaljer som skiljer från 1000m-Tunas. En Tuna har t ex ingen heliumventil, den har inget avtagbart baklock (den öppnas från framsidan), och den har en avtagbar "shroud" som skyddar vridringen.
 

SpeysideOmega

Breitling
Ska det vara ett 22mm-band på den då?

Seikos dykband är avsedda för Seikos särskilda fatbar-bandstift som är tjockare än vanliga. Det går såklart att använda ett vanligt bandstift men det kommer sitta lite slappt.

Om själva klockan: det är många detaljer som skiljer från 1000m-Tunas. En Tuna har t ex ingen heliumventil, den har inget avtagbart baklock (den öppnas från framsidan), och den har en avtagbar "shroud" som skyddar vridringen.
Tackar! Då ska jag inte klicka hem Seikos band, mkt användbar info. 🙏🏼
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hej Tuktuk, jag har en likadan, present fr polare som jobbade på Trelle :)
Hittade du nåt lämpligt band? Gummiremmen har torkat ihop helt...
Seikos gummi ser identisk ut på bild iaf https://www.creationwatches.com/products/accessories-294/black-rubber-strap-22mm-14858.html
Är också sugen på en rem istället, men som du säger bygger klockan högt, så behöver vere rätt grov/Dubbelvikt för att det ska se ok ut
Ja, när jag jobbade på Trelleborg AB fick vi köpa dem för 795 kr om jag minns rätt. Det var Trelleborg AB som tillverkade gummit till Vikings dräkter. Jag köpte två. Svågern fick en och han dyker som fan på NZ. Funkar kanon ännu. Men jag skulle vilja ha ett en länk eller snyggare band till den. Problemet är att den bygger rätt högt, så ett band hamnar liksom under klockan. Mesh kanske?
Härlig bump -10 år senare 😁
 
Topp