• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta för stort för mina tandpetar-handleder?

userv

Breitling
Certina DS1 på 39 mm sitter väl bättre på mina 16.5 cm handleder, det är svårt att säga emot. Samtidigt tycker jag nog att 39 mm klocka i sig själv ser litet ut.

WP_20150325_17_18_46_Pro.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det beror helt på klockans utformning. Jag har marginellt större armar än dig och har precis som dig problem med större klockor. Tycker dock att Panerai (44mm) med sin lite unika formgivning sitter kanon på armen men en Breitling i 42mm sitter som skit. Så utformningen/längden på bandhornen är många ggr det som blir avgörande, i alla fall för mig. Tror Wi håller med här då han precis som dig och mig har smalare armar men han köpte Paneraien av mig på vinst och förlust och hoppades helt enkelt på att den skulle passa, nu verkar det som att det är den klocka som varit kvar längst hos honom :)

Tycker Longinesen på första bilden ser något för stor ut.
 

userv

Breitling
Det beror helt på klockans utformning. Jag har marginellt större armar än dig och har precis som dig problem med större klockor. Tycker dock att Panerai (44mm) med sin lite unika formgivning sitter kanon på armen men en Breitling i 42mm sitter som skit. Så utformningen/längden på bandhornen är många ggr det som blir avgörande, i alla fall för mig.

Tycker Longinesen på första bilden ser något för stor ut.
Det ligger nog mycket i det, synd att lug to lug måttet inte skrivs ut.
 

Icaras

Rolex
Certina DS1 på 39 mm sitter väl bättre på mina 16.5 cm handleder, det är svårt att säga emot. Samtidigt tycker jag nog att 39 mm klocka i sig själv ser litet ut.

WP_20150325_17_18_46_Pro.jpg
Den där sitter betydligt bättre! Jämför dina bilder och kolla sedan genom lite fredagstrådar här så kommer du att märka att de flesta föredrar en sådan storlek som i bilden ovan, någon med grova handleder kanske bär en 42mm likadant som du bär 39mm.

Men som Donkii säger så beror det väldigt mycket på bandhornens läng och i mitt tycke även tavlans diameter :). Finns en anledning att en klocka som Aqualand på 50mm (40mm utan djup,ätaren) upplevs som relativt liten pga tavlan/bezelns diameter.
 

Kondoren

Omega
Hej, jag har gått och fått ett stort ha-begär efter en Longines Conquest med dubbla tidzoner. Den finns i 41 mm, inte 39, och det känns tyvärr väldigt tveksamt på mina 16.5 cm handleder. Har ni några råd? Ser det illa ut på bilderna?

WP_20150324_11_17_47_Pro.jpg
WP_20150324_11_17_55_Pro.jpg

Jag tycker som många här att det givetvis bara är du som kan avgöra om det känns bra. Om du verkligen är tveksam är det dock en varningstecken. Ibland vänjer sig man dock snabbt vid en viss storlek, ofta så att man vill ha större. Jag har själv endast 16 cm handleder, men funderar nu på att gå upp till en 40 mm klocka. Snygg klocka i varje fall!
 
Topp