• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är din länk lite slapp?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Många vet att länkar slits och Rolex tvåtons jubileelänkar är knappast ett undantag. Vissa kallar det stretch och detta kan förvirra har jag märkt. Det handlar inte om att metallen töjs utan det är mekanisk nötning som är orsaken att länken dras ut. Just tvåtonslänkarna är ökända för sitt slitage då guld är klart mjukare är stålet det gnids emot. Nu är det ju inte alltid så här enkelt, smutspartiklar såsom sand osv är hårdare än stål och verkar som sandpapper mellan länkbitar och stift. Vill man förlänga livslängden på dessa länkar bör man hålla dem rena mha ultraljudsbad och se till att länken sitter rätt tight runt handleden. Nog tjatat, nedan ser ni resultatet av års användande på en TT jubileelänk från Rolex, lite överraskande faktiskt så håll koll på era länkar!

image.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Menar du att stiften är nötta eller lossnade en bit av länken? Låter ju helt galet isf?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Menar du att stiften är nötta eller lossnade en bit av länken? Låter ju helt galet isf?
Inget lossnade men när jag plockade isär länken såg jag att bandstiften och länkstiften var rejält nedslitna av guldlänkbitarna. Detta borde rimligtvis inte kunna hända då stål är hårdare än gult, mao smuts i länken har hjälp till.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Galet vad dom slitits :eek: hade jag varit länkägare hade jag investerat i en ultraljudstvätt direkt ^^
 

adress

Friends of KS
Inget lossnade men när jag plockade isär länken såg jag att bandstiften och länkstiften var rejält nedslitna av guldlänkbitarna. Detta borde rimligtvis inte kunna hända då stål är hårdare än gult, mao smuts i länken har hjälp till.
Smuts är nog lika stor "bandit" i detta fall som kombinationen guld/stål. Guldlänkarna rör nog mer på sig - än dom större stållänkarna. Speciellt om armlänken sitter löst runt handleden. Har använt ultraljudsbad i säkert 20 år - både till klocklänk och tjejernas armband och ringar. Alltid lika poppis. Tycker dock man skall hålla urverket utanför badet. Brukar följa med en hållare som gör att man kan göra rent med armbandet på. Några droppar diskmedel i vattnet ger extra kick - då det förändrar kapillärkraften/ ytspänningen på badet. Är ngt riktigt smutsigt - tillsätt en kaffesked ammoniak. Blir som nytt - bortsett från repor förstås. Glasögon i metall - ex RayBan- ner med dom i badet - och ni kommer inte att tro vad ni haft i ansiktet.
"Yrkesskadad fd optiker"...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har en ultraljudstvätt hemma så jag får nog fixa till min rassliga jubilee jag.

Helt galet nu när man ser svart på vitt hur det slits.
Själva länk "öglorna" som stiften går igenom, hur ser dom ut?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har en ultraljudstvätt hemma så jag får nog fixa till min rassliga jubilee jag.

Helt galet nu när man ser svart på vitt hur det slits.
Själva länk "öglorna" som stiften går igenom, hur ser dom ut?
Förvånadsvärt bra men visst är även de lite slitna. Fångade det inte så bra på bild tyvärr. Bytte stiften och länken blev märkbart tightare.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Förvånadsvärt bra men visst är även de lite slitna. Fångade det inte så bra på bild tyvärr. Bytte stiften och länken blev märkbart tightare.


Man kommer ju inte undan slitaget på dom. Tycker bara att guldet borde slitas minst lika mycket som stiften.
Går det att få tag på nya stift för dessa länkar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man kommer ju inte undan slitaget på dom. Tycker bara att guldet borde slitas minst lika mycket som stiften.
Går det att få tag på nya stift för dessa länkar?
I en helt ren miljö borde väl endast guldlänkbitarna slitas. I detta fallet har de nog bara slitits marginellt mindre. Länken på bilden är en damlänk men det borde även finnas till herr.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, bra att veta!
Vad var priset på stiften till denna länk? Jag antar att du bytte alla stiften?
Menade att guldlänkarna slitits marginellt mer.

Dessa var aftermarket från cousins men de hade original med. Bytte alla till de lösa länkbitarna ja, resten är ju dessvärre inte direkt utbytbara.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Menade att guldlänkarna slitits marginellt mer.

Dessa var aftermarket från cousins men de hade original med. Bytte alla till de lösa länkbitarna ja, resten är ju dessvärre inte direkt utbytbara.


Låter lite mer vettigt att guldet slits lite mer.

Okej! Lite drygt att försöka byta dom andra.

Har någon egentligen sett det slita igenom guldet på dessa länkar? Jag har sett några horribla länkar på bilder men aldrig en genomslitning faktiskt.
 

Apansson

Torpare
Man kanske borde skaffa en såndäringa ultraljudstvätt... Brukar dock alltid skölja av min noggrant efter användning.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
På mitt jobb har jag sett problematik med rostfria axlar som nötts ner där plastglidlager sitter. Hur kunde det hända. Stål är ju hårdare än plast. Precis som ovanstående beskrivet så är smutsen boven i dramat. småkorniga grus, sand, damm etc. fastnar på det mjukare materialet och agerar som sandpapper.

Vi var tvungna att täta glidlagren, och efter det var det normala slitage igen.

Tvätta era länkar regelbunden så håller de längre. Hur ofta beror ju på vilken miljö man är bekant med.

/Magnus
 

Sond

Patek
Många vet att länkar slits och Rolex tvåtons jubileelänkar är knappast ett undantag. Vissa kallar det stretch och detta kan förvirra har jag märkt. Det handlar inte om att metallen töjs utan det är mekanisk nötning som är orsaken att länken dras ut. Just tvåtonslänkarna är ökända för sitt slitage då guld är klart mjukare är stålet det gnids emot. Nu är det ju inte alltid så här enkelt, smutspartiklar såsom sand osv är hårdare än stål och verkar som sandpapper mellan länkbitar och stift. Vill man förlänga livslängden på dessa länkar bör man hålla dem rena mha ultraljudsbad och se till att länken sitter rätt tight runt handleden. Nog tjatat, nedan ser ni resultatet av års användande på en TT jubileelänk från Rolex, lite överraskande faktiskt så håll koll på era länkar!

image.jpg


De där bilderna gjorde att jag till slut kom mig för att beställa en enligt tipset ovan. Tack x2!
 
Topp