• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart?

Efter att ha varit inne på KS ett tag och följt div trådar så måste jag ställa frågan:
Är en homage-moddad Seiko bättre än tex en Steinhart eller MKII? :D

Och om så - varför? ;)

Tacksam för alla åsikter i ämnet!
/Johan

Ps.
Har inte kunnat undgå att en del "homage-hatare" inte verkar ha det minsta problem med moddade Seikos, även om de blir i princip rena kopior på andra dyrare klockor eller "bara" efterliknar lite dyrare Seiko varianter...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

CreativeMind skrev:
Efter att ha varit inne på KS ett tag och följt div trådar så måste jag ställa frågan:
Är en homage-moddad Seiko bättre än tex en Steinhart eller MKII? :D

Och om så - varför? ;)

Tacksam för alla åsikter i ämnet!
/Johan

Ps.
Har inte kunnat undgå att en del "homage-hatare" inte verkar ha det minsta problem med moddade Seikos, även om de blir i princip rena kopior på andra dyrare klockor eller "bara" efterliknar lite dyrare Seiko varianter...

Visst förekommer det precis som du säger, själv är jag konsekvent och föraktar bägge!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Det där med att modda billigare Seiko ser jag mer som en hobby för dem som håller på... Jag personligen är inte heller mycket för det men förstår dom som gillar den sysslan... Och många blir ju riktigt bra...
 
C

Crowolf

Guest
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Förakt är ett starkt ord...men för mig blir det lite för mycket försök att en klocka ska försöka vara nån annan ( och ouppnåelig ) klocka även om du meckar ihop nåt själv. Det roliga med Seiko är ju att det finns så vansinnigt mycket delar och grejer att det är väldigt lätt att sätta ihop nåt som är 'din' grej. Håller själv på att samla till ett bygge men vill att det ska bli MIN och inte nån halvklocka som kommer att ligga i skämmslådan inom kort framtid. Därför tar det för min del lite tid.

Allt Gott

/poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Måste bara tillägga att jag inte har några problem med att man moddar Seiko, bara när man gör det för de skall likna någon annan dyrare eller mer unik klocka.
 
C

Crowolf

Guest
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Spencer66 skrev:
Måste bara tillägga att jag inte har några problem med att man moddar Seiko, bara när man gör det för de skall likna någon annan dyrare eller mer unik klocka.

Word!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Spencer66 skrev:
Måste bara tillägga att jag inte har några problem med att man moddar Seiko, bara när man gör det för de skall likna någon annan dyrare eller mer unik klocka.

+1


Tycker iof att det finns många här som moddar för sakens skull å inte för att skapa en hommage...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Spencer66 skrev:
Måste bara tillägga att jag inte har några problem med att man moddar Seiko, bara när man gör det för de skall likna någon annan dyrare eller mer unik klocka.

+1 herr propagandaminister.
 

John R

Panerai
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Finns inget som är bättre eller sämre när det kommer till smak!
Testa alla så får du se vad DU gillar bäst.

Vill du ha ryggdunk så köper du en Rolex eller Hublot!

/John R
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

John R skrev:
Finns inget som är bättre eller sämre när det kommer till smak!
Testa alla så får du se vad DU gillar bäst.

Vill du ha ryggdunk så köper du en Rolex eller Hublot!

/John R

Har du läst trådstarten?
 

Ministern

Founder
2-Faktor

jabla

Sarlacc
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Moddning är kul, att försöka bygga om en klocka till en annan dyrare modell är inte moddning för mig :?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Ja, en hem-moddad homage är bättre än en "exempelvis Steinhart". Varför? Jo, för att företagen gör allt för att efterlikna originalet och för att tjäna pengar på andras okunskap. En hemmoddad klocka moddas för det egna nöjets skull, inte för att tjäna pengar. Dessutom är de flesta hemmoddade klockorna inte särskilt lika originalet om man jämför med "exempelvis Steinharts" motsvarande homage. Enkelt. Case closed. Nothing to see here. Move along. :)
 

John R

Panerai
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

Jag har både haft Steihart MK II och mod-seiko. Det jag har kvar inlådan är
seiko-mod. Min erfarenhet av de andra märkena är att framför allt MKII är
en väldigt cool välbyggd klocka. Steinhart passade inte mig!

Det som är kul med mod om du gör det själv är att du lär dig lite om vad
som driver en klocka. Det är helt enkelt kul att pilla lite själv!


/John R
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

yonsson skrev:
Ja, en hem-moddad homage är bättre än en "exempelvis Steinhart". Varför? Jo, för att företagen gör allt för att efterlikna originalet och för att tjäna pengar på andras okunskap. En hemmoddad klocka moddas för det egna nöjets skull, inte för att tjäna pengar. Dessutom är de flesta hemmoddade klockorna inte särskilt lika originalet om man jämför med "exempelvis Steinharts" motsvarande homage. Enkelt. Case closed. Nothing to see here. Move along. :)
Amen.
 
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

yonsson skrev:
Ja, en hem-moddad homage är bättre än en "exempelvis Steinhart". Varför? Jo, för att företagen gör allt för att efterlikna originalet och för att tjäna pengar på andras okunskap. En hemmoddad klocka moddas för det egna nöjets skull, inte för att tjäna pengar. Dessutom är de flesta hemmoddade klockorna inte särskilt lika originalet om man jämför med "exempelvis Steinharts" motsvarande homage. Enkelt. Case closed. Nothing to see here. Move along. :)

Försöker tolka det du säger och får det till:

A. det är ok at kopiera andra så länge du gör det själv och ingen tjänar några pengar på det

B. detta tycker du inte att man ska diskutera - "Case closed. Nothing to see here. Move along" - typ

Sedan är ju inte nya urtavlor, visare, vridrings-inlägg mm gratis - så någon tjänar ju pengar på att du "homage moddar".
Och så blir ju en hel del Seiko-moddar i slutändan kockrena varumärkesintrång - rent juridiskt - då de även förvanskar tex logotyper osv.

Att tex byta visare och urtavla på en billig Seiko så att den plötsligt ser ut som en 10 gånger dyrare modell?
"Enkelt" - Knappast, verkar ju vara samma psykologi som ligger bakom "homager" mm - definitivt inte "case closed" för mig ;-)

Måste konstatera att tex Spencer är mycket mer konsekvent i sin hållning :)

/Johan
 
C

China

Guest
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

CreativeMind skrev:
yonsson skrev:
Ja, en hem-moddad homage är bättre än en "exempelvis Steinhart". Varför? Jo, för att företagen gör allt för att efterlikna originalet och för att tjäna pengar på andras okunskap. En hemmoddad klocka moddas för det egna nöjets skull, inte för att tjäna pengar. Dessutom är de flesta hemmoddade klockorna inte särskilt lika originalet om man jämför med "exempelvis Steinharts" motsvarande homage. Enkelt. Case closed. Nothing to see here. Move along. :)

Försöker tolka det du säger och får det till:

A. det är ok at kopiera andra så länge du gör det själv och ingen tjänar några pengar på det

B. detta tycker du inte att man ska diskutera - "Case closed. Nothing to see here. Move along" - typ

Sedan är ju inte nya urtavlor, visare, vridrings-inlägg mm gratis - så någon tjänar ju pengar på att du "homage moddar".
Och så blir ju en hel del Seiko-moddar i slutändan kockrena varumärkesintrång - rent juridiskt - då de även förvanskar tex logotyper osv.

Att tex byta visare och urtavla på en billig Seiko så att den plötsligt ser ut som en 10 gånger dyrare modell?
"Enkelt" - Knappast, verkar ju vara samma psykologi som ligger bakom "homager" mm - definitivt inte "case closed" för mig ;-)

Måste konstatera att tex Spencer är mycket mer konsekvent i sin hållning :)

/Johan



Men nu så har du till viss del lämnat "homage" och är inne på piratkopior/varumärkesintrång. Det är t.ex. inte varumärkesintrång att byta till en snarlik urtavla, däremot om man använder en urtavla med samma text och logotyp.

Sedan har de flesta "Seiko-moddare" använt sig av Seikos standardboetter utan att göra några ingrepp, i de flesta fall handlar det om t.ex. nya visare, urtavla eller länk, vilket jag tycker är helt ok. Slipa om boetten och på med identiska visare och urtavla från en annan modell är inte ok. Som jag uppfattar det så är den stora majoriteten av "Seiko-moddare" inne på rätt linje, att ha trevligt och fixa med sina klockor utan att gå över gränsen.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Stein

China skrev:
CreativeMind skrev:
yonsson skrev:
Ja, en hem-moddad homage är bättre än en "exempelvis Steinhart". Varför? Jo, för att företagen gör allt för att efterlikna originalet och för att tjäna pengar på andras okunskap. En hemmoddad klocka moddas för det egna nöjets skull, inte för att tjäna pengar. Dessutom är de flesta hemmoddade klockorna inte särskilt lika originalet om man jämför med "exempelvis Steinharts" motsvarande homage. Enkelt. Case closed. Nothing to see here. Move along. :)

Försöker tolka det du säger och får det till:

A. det är ok at kopiera andra så länge du gör det själv och ingen tjänar några pengar på det

B. detta tycker du inte att man ska diskutera - "Case closed. Nothing to see here. Move along" - typ

Sedan är ju inte nya urtavlor, visare, vridrings-inlägg mm gratis - så någon tjänar ju pengar på att du "homage moddar".
Och så blir ju en hel del Seiko-moddar i slutändan kockrena varumärkesintrång - rent juridiskt - då de även förvanskar tex logotyper osv.

Att tex byta visare och urtavla på en billig Seiko så att den plötsligt ser ut som en 10 gånger dyrare modell?
"Enkelt" - Knappast, verkar ju vara samma psykologi som ligger bakom "homager" mm - definitivt inte "case closed" för mig ;-)

Måste konstatera att tex Spencer är mycket mer konsekvent i sin hållning :)

/Johan



Men nu så har du till viss del lämnat "homage" och är inne på piratkopior/varumärkesintrång. Det är t.ex. inte varumärkesintrång att byta till en snarlik urtavla, däremot om man använder en urtavla med samma text och logotyp.

Sedan har de flesta "Seiko-moddare" använt sig av Seikos standardboetter utan att göra några ingrepp, i de flesta fall handlar det om t.ex. nya visare, urtavla eller länk, vilket jag tycker är helt ok. Slipa om boetten och på med identiska visare och urtavla från en annan modell är inte ok. Som jag uppfattar det så är den stora majoriteten av "Seiko-moddare" inne på rätt linje, att ha trevligt och fixa med sina klockor utan att gå över gränsen.

+1!
 
Re: Är en "homage-moddad" Seiko "bättre" än tex en Steinhart

China skrev:
Men nu så har du till viss del lämnat "homage" och är inne på piratkopior/varumärkesintrång. Det är t.ex. inte varumärkesintrång att byta till en snarlik urtavla, däremot om man använder en urtavla med samma text och logotyp.

Sedan har de flesta "Seiko-moddare" använt sig av Seikos standardboetter utan att göra några ingrepp, i de flesta fall handlar det om t.ex. nya visare, urtavla eller länk, vilket jag tycker är helt ok. Slipa om boetten och på med identiska visare och urtavla från en annan modell är inte ok. Som jag uppfattar det så är den stora majoriteten av "Seiko-moddare" inne på rätt linje, att ha trevligt och fixa med sina klockor utan att gå över gränsen.

Håller med om att jag gled iväg lite ;)
För att förtydliga: en "homage" från tex MKII har ett tydligt eget varumärke som bla anges på urtavlan - MKII
Men - en moddag klocka med "förvanskad" logga kommer ibland närmare originalet, dvs kan lättare förväxlas (hur många mäter upp boetten kontra tittar på logga och märkning?) ;)

Min poäng - att kritisera homager från olika (lagliga) företag och samtidigt hylla Seiko-moddar som är till förväxling lika originalet - blir inte det som att kasta sten i glashus?

/Johan

Ps.
Detta handlar såklart bara om "homage-moddar" - inte moddning i allmänhet! :)
 
Topp