Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är ens första Rolex en milstolpe...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 3 december 2012.

1. ...i alla klocksamlares liv? för mig var det det iallafall, sedan efter att ha ägt några så gillar jag dom fortfarande men även andra märken MEN det var liiite speciellt att strappa på sig sin första iallafall, kanske som att få sin första Patek om nu den dagen kommer?

2. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    För mig var det definitivt så.

3. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Jag är en relativt ny Rolexägare men jag känner igen mig! :D

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Visst var det det, plötsligt var man en man som påverkar världens öden!

5. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Så var det tveklöst. Samma sak med första vinage-rollen.

Tyvärr tror jag inte att jag nånsin kommer få den känslan av nån klocka igen, även om det skulle vara en PP :(

6. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

nej, kan jag inte säga att det var faktiskt... :p ...o det var ändå en rätt ny en, med box o papper o hela biddevitten, men jag var nog för djupt ner i träsket redan, ...min första dyrare klocka (145.022 Speedy) däremot... DET var en speciell känsla att ta på!!!

...så det kan vara första tunga silen... snarare än roleksen som är grejen? :cool:

(...fast första PP:n gav iofs en särskild känsla... större än R.) :ugeek:

7. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Absolut var det det. För mig var det viktigt att den första var ny med mitt namn på certet. Spelar ingen roll vilka man köper i fortsättningen, den första fixen kommer aldrig tillbaka.

8. Optimisten

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    TYST TYST! Nu får det vara slut på smygreklamen för PP, det finns mycket viktigare saker för mig att köpa! :evil:

:lol:

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Pics or it didn't happen!

10. Min första Rolle, en SD 16600 sedemera såld när Rolex började sälja keramiska bitar, no looking back...

Sedan blev det en GMTIIC

Och nu, SubC, den enligt mig ultimata allroundern...

11. John R

John R Präst

Jag var lyrisk och kan ibland om jag blundar riktigt hårt känna den
    känslan igen :)

/ John R

12. Genta

Genta Borgare

Stämmer in i kören, första Rollen var en milstolpe trots att Omega Aqua Terra var min första milstolpe. Sen har det dröjt med att få tillbaks samma känsla igen, men första PPn gjorde till slut jobbet!

13. Spencer

Fast Rolex är för männen som utforskar och styr världen, Patek bara för dem som skall förvalta en klocka till nästa generation.. :D

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Eller är det vad Rolexbärarna eftersträvar medan Patekägarna redan styr världen. :D

Dock är DD svårslagen i dessa sammanhang...

P.S. Min första Rolexkontakt var stark. Oysterboetten på jumbotudorn var imponerande. Rolexloggan på 1601an var stort men DD i riktigt guld var/är kärlek.

15. Spencer

Finns det någon stor ledare som haft en Patek?

16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Beror nog på hur man ser på ledarbegreppet. Kan mycket väl vara så som du säger, men marknadsföringsstrategin är intressant. Båda har i min värld lyckats mycket väl.

17. Spencer

De mest kända med Patek måste vara Putin och JFK fast JFK hade Rolex också.

18. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Som jag brukar säga, jag köpte den skräpigaste Datejusten som fanns när jag var 19 bast efter sommaranställningens sista lön hade kommit. Den var repig, gick fel, kronan gick inte skruva in och jag är knappt säker på att den var helt Kosher men 6-7 klockor senare och en nästintill sprillans sport Omega på armen i nuläget så kan jag konstatera att ingenting jag har eller har haft har känts lika bra som den där skräpiga 1600:an. Det var den som satte igång vansinnet på riktigt och det är den som är anledningen till att jag sparar till en likadan.

Så ja, för mig var min första och hittills enda Rolex en milstolpe.

19. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Samma här, fast nu äger man 0 Rolex för tillfället :(

20. AndyAnd

AndyAnd Stadsbo

Från:
    Väst
    Omega Speedmastern gjorde störst intryck på mig... Good I love that watch.

Bara haft två stycken och är just nu suktande speedy-lös :-(

21. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Mannen som styr världen bär Tag Heuer. Det var väl bara gamla kommunister som bar Rolex?

22. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Nu har jag ju inte haft någon Rolex än iaf, är inte jätte intresserad av märket i sig och är egentligen bara intresserad av en modell. Sub 16610LV vilket såklart skulle var kul att få äga men en milstolpe? Nä!

Sen tror jag aldrig jag kommer känna samma lycka som med min första Oris Big Crown Telemeter Chronograph. Det var lycka i stål och läder :) fast lycka och milstolpe är ju två skilda saker.

/Asplund

23. Fast i ärlighetens namn kan man inte skriva det innan man ägt en Rolex ;-)

24. Spencer

+1

25. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Fast jag har använt både DJ och SUB då bland annat min far är Rolexanvändare.. Känner man inget så känner man inget?
    Jag klankar inte ner på märket alls, tvärtom 16610 är en av mina graaler men det är som sagt den enda jag stött på som är något för mig!

Omega for president!

Tack för mig :D

/Asplund

26. Zed

Från:
    Göteborg

Man kan förneka Rolex till en viss punkt, sedan ger man efter och köper en och upplever euforin. :lol:

27. Zed

Från:
    Göteborg
    Håller med om LV. Det är något särskilt med den modellen och den gröna ringen. Här får du ett idolfoto. ;)

28. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Haha ja den är riktigt fin!

29. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Japp, det är en milstolpe, precis som första automataren, Seikon, Certinan, Omegan, PP etc. En milstolpe är bara en milstolpe, på vägen mot nästa dinka...

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Mårtenssons ur Brookfield