Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är grand seiko billigast i japan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av TLåbbman, 22 juli 2015.

1. TLåbbman
    Trådstartare

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm
    Inte ofta man ser grand seikos i klockaffärer här i sverige och hittar dem heller inte på uret.se. Vad går de egentligen loss på här? Finns någon sida som säljer?

Hur mycket billigare är de hemma i japan? Är det där man hittar dem billigast world wide?

2. SimondeVos

SimondeVos Bonde

Vill också veta så jag skriver detta rätt meningslösa inlägg

isobaric gillar detta.
  3. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

4. JayJay

JayJay Biskop

Ja, de är billigast i Japan. Listpriset hittar du på Seiko Japans egna hemsida. I Sverige säljs de på ett fåtal ställen i Sthlm är det endast Klockmaster i Globen och Fältöversten.

yonsson gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det är ungefär halva priset i Japan jämfört med svenska priser.

nissehult gillar detta.
  6. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Dock bör man ju räkna med momsen om man inte köper på plats.

nissehult, eriksson850, yonsson och 1 annan gillar detta.
  7. JayJay

JayJay Biskop

Nja, snarare typ 30% men onekligen en stor skillnad.

8. JayJay

JayJay Biskop

Absolut, men även med den blir det typ 20%... Fast då är man ju faktiskt inom rimlig porte för rabatt.

Molle gillar detta.
  9. TLåbbman
    Trådstartare

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm
    ok, finns någon svensk sida med modeller och priser som jag kan "benchmarka" med. Är en del i japan så har möjlighet att köpa på plats. Mig veterligen får man även tillbaks momsen om man handlar i japan. Men då ska man väl tulla och betala moms i sverige va? Eller hur funkar det?

10. yonsson

Från:
    GBG
    Beror på modell. SBGX/SBGR burkar vara 50% skillnad! dessutom går det ofta att puta på listpriset i butikerna i Japan, dock oftast inte via nätet.

11. yonsson

Från:
    GBG
    Är kass på sånt. När jag köpte min sumo i Japan betalde jag skatten.
    Antar att det fungerar som vanligt, alltså: ta med pass, få skattelapp, återkräv på flygplatsen i Japan.

12. JayJay

JayJay Biskop

Ja, det är så det ska fungera. Nej, ingen svensk sida tillhandahåller priser online. Men maila Klockmaster Globen (eller gör ett besök) så kan du få en.

13. TLåbbman
    Trådstartare

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm
    ok, kan någon här ge en fingervisning på vad de kostar. De jag är intresserade av är
    SBGH037
    SBGJ001 (GMT variant)
    SBGA125 springdrive titan

hur är deras titan? blir lätt repiga?

Någon som skrivit en slags modellöversikt på nuvarande utbud av grand seiko? yonsson kanske?

Senast ändrad: 22 juli 2015
  14. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Nej. Det funkar faktiskt inte så.

Du betalar varans hela belopp. Sen får du tillbaka momsen direkt i butik. I cash.

Men du måste ha med ditt pass som registreras. Och så får du en lapp i passet som sen lämnas på flygplatsen innan du lämnar landet.

15. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

http://www.seiko-watch.co.jp/sp/gs/collection/new.php

yonsson gillar detta.
  16. yonsson

Från:
    GBG
    Och vad händer med den lappen sedan? Skickas till Tullverket i Sverige?

17. TLåbbman
    Trådstartare

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm
    tackar!
    runt 620k yen, alltså typ 43k ligger de modeller jag vill ha på. Någon chans i helvete att få ett hyfsat pris tillbaks när/om man säljer den efter ett tag här på KS? Eller vad får man räkna med att en sådan droppar?
    Snackar nu alltså SBGH037 och SBGA125

18. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Oklart.

Jag utnyttjade detta för två veckor sen. Googlade lite och förstod det som att absolut ingenting skulle hända.

Visar sig.

...valet finns ju att aldrig lämna in lappen också. När man googlar finns det tydligen folk som glömt det.

isobaric, Seikosthlm och Molle gillar detta.
  19. TLåbbman
    Trådstartare

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm
    skriv gärna i tråden om du får någon mindre trevlig överraskning gällande det. Av stort intresse att veta hur det funkar.

Du köpte klocka i japan för bara några veckor sedan alltså? Vad köpte du, var köpte du?

20. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Absolut. Kan dock inte säga när ett sån eventuell överraskning skulle kunna tänkas dyka upp dock så jag rekommenderar att läsa på själv.

Köpte inte klocka - handlade en present hos Bvlgari.

Men principen funkar på alla butiker som kör med 'tax free' och på vilket belopp som helst. Hela förfarandet är väldigt smidigt.

Återstår att se vad som händer nu i efterhand.

21. Larma

Larma Bonde

Jag kan rekommendera yodobashi camera http://www.yodobashi.com eller möjligtvis bic camera http://www.biccamera.com, två stora hemelektronikkedjor som finns lite överallt. Bättre priser går nog inte att hitta och de erbjuder taxfree också. Du kan dock behöva armbåga dig igenom horder av köpsugna kineser för att komma fram till grand seiko-avdelningen. Skriv bara in modellnumret i sökrutan på hemsidorna så hittar du priserna.

22. KenKun

KenKun Biskop

Köpte en GS i Japan för ett par månader sedan.
    Momsen drog de av direkt i butik, butikerna skrev till och med ut priserna utan moms i rött, som turist var det det priset du betalade. Du behövde alltså inte claima tillbaka pengar på flygplatsen, och du behövde inte visa upp någon lapp.
    Kunde bara pruta 4000 Yen, vilket kan bero på att de redan hade rea just då. Om man betalade med VISA så fick man ytterligare 6% rabatt...

Mcgregor gillar detta.
  23. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Ett råd i all välmening; Du ska nog inte köpa GS om du har tänkt att flippa den vidare. Det är säkert bra klockor, men GS är inget "brand name" i Sverige. Lite som Lexus kontra dom stora tyska bilmärkena.

24. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Har glömt att återkoppla här:

Än så länge har inte ett jota hänt.

yonsson, isobaric och Chuck gillar detta.
  25. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Men nog har det flippats en hel del GS:er här på Ks?

JesperO gillar detta.
  26. yonsson

Från:
    GBG
    Jag har sålt 7st GSar varav jag köpt 4st nya och aldrig förlorat nämnvärt med pengar så det där stämmer absolut inte.

Mforce och JesperO gillar detta.
  27. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Låter som du gjorde en bra förtjänst att handla klockan där. Alltid kul med bra affärer

28. KenKun

KenKun Biskop

Grand Seiko är billigast i Japan, så passa på, om du har vägarna förbi ;)

29. JesperO

JesperO Präst

Lite närmare än Japan är Istanbul. Jag reste en del för ett tag sedan och köpte en GS där nere till riktigt bra pris. Vet inte kursen är så mycket annorlunda idag dock.
    Men jag mailade några AD, delade lite mailledes och bokade en dejt för att hämta upp klockan.
    Rätt trevligt, både staden som sådan och priset på min klocka.

yonsson gillar detta.
  30. yonsson

Från:
    GBG
    Synd bara att Istanbul är en så jävla tråkig stad. :D

Mårtenssons ur Brookfield