• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag en av få, som trycker jakten på en klocka är skitråkig och suger häst...

Är jakten en höjdare eller sjukt överskattat och pisstråkigt!?

  • Kart som fan att jag vill hitta min klocka så snabbt som möjligt, tid är pengar!

    Röster: 103 56.0%
  • Det är ju jakten som är charmen med att vara klocknörd, och så gillar jag spänningen!

    Röster: 81 44.0%

  • Totala väljare
    184
  • Enkät stängd .

PCB

Audemars
älskar jaga ,,,,i skogen
jaga klockor bara drygt
när man bestämt sej vilken klocka man ska ha
ska den bara finnas där ,till rätt pris ,trovärdig säljare ,och naturligtvis Fullset!
fullset, är halva glädjen med en klocka:cool:
 

Chattras

Cartier
Jag håller med till 100%. Har jag väl bestämt mig för något så vill jag ha det på direkten. Detta personlighetsdrag kan dock bli kostsamt då man sällan gör dom bästa affärerna. Dock oftast dom snabbaste :).
 
  • Like
Reactions: PCB

Jarran

Omega
2-Faktor
Letandet och jämförandet är minst halva nöjet. Hos mig infinner sig en känsla av tomhet när jag väl "fällt mitt byte".
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag älskar jakten när den resulterar i en nedläggning.
En resultatlös jakt suger fett!

Har letat en speciell klocka i över två år helt utan resultat. Noll, nada, inget.
Då tappar jag sugen lite..

Men för två veckor sedan så har jag påbörjat en ny jakt på en NOS av en utgången modell. Det känns fortfarande roligt :)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Själv kör jag med efterhandskonstruktion. Ser en klocka på k&s eller annat ställe så intalar jag mig att jag jagat modellen och behöver den för att bli komplett.
Undantaget är väl en seiko 62mas som jag jagade i några månader innan den dök upp pang bom här. Roligare att få klockan än att jaga den. Kul tråd. ☺
 

M021

Rolex
2-Faktor
Både och, kul att jaga något under längre tid, hittar man inte får man köpa substitut under tiden ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
OT: Kul att man har hittat sin like !
Hehe blev tvungen att gå och räkna mina cd:s, jag kom bara upp i 38 ! Vinyler har jag 32 st, b.l.a Autobahn original på Philips press och Autobahn '7 Jag såg Karl Bartos live 2012 i Oslo, och Kraftwerk har jag sett 6 gånger.
Mitt absoluta favvo band sedan jag var 12 år gammal 1985 ! OT inom ot. Jag såg Karlheinz Stockhausen 2000 !!
OT inom OT inom OT: Jag försökte mig på att remixa en Stockhausen-låt när det begavs sig, men det var svårt som f.. eftersom han hade någon flummig ide om att remixerna skulle baseras på en formel. Se http://www.acidplanet.com/contests/stockhausen/ Jag lyckades bättre med Garbage, Madonna och New Order :)

OnT: Jakten/forskningen är en del av upplevelsen. Inte lika rolig som det faktiska ägandet, men det ger ägandet lite mer djup.
 

B62

Panerai
Tycker för övrigt att det händer inte så mycket nytt på "Säljtråden" mycket samma annonser.ut med lite godbitar tack!!så jakten kan börja.
 

Sond

Patek
Jakten är halva nöjet. Och planeringen och förberedelsen inför jakten är också en stor del av nöjet. Så vad gäller klockintresset, överstigs 100%..:D. Nu är jag inte lika nogräknad som dig, men att gå från allmänt spanande och fantiserande till att fundera och planer är ju underbart. När sedan objektet ringats in och inköpsbeslutet är taget då blir jakten en ren njutning.

Jag kan dock känna en viss tomhet när klockan väl landart Det kan ta flera veckor, ibland månader innan klockan blir "min" och jag fullt ut njuter av den. Jag uppskattar den givetvis direkt, men inte sådär förbehållslös som efter ett tag.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Förstår hur du tänker (och känner). Att bära en klocka är ju ett tämligen tillfredsställande nöje. Samtidigt är det ju ett faktum, att om man ska handla begagnat - vintage till exempel - att det är svårare att köpa än att handla nytt. Därför blir själva jakten i sig ett slags motsägelsefullt nöje. I jagandet ser man ju så mycket annat.

För övrigt skulle jag säga att jag personligen snarare jagar kunskap och upplevelser än ägande. Fast, det är klart att man behöver äga ett och annat för att kunna lära. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jakten är halva nöjet. Och planeringen och förberedelsen inför jakten är också en stor del av nöjet. Så vad gäller klockintresset, överstigs 100%..:D. Nu är jag inte lika nogräknad som dig, men att gå från allmänt spanande och fantiserande till att fundera och planer är ju underbart. När sedan objektet ringats in och inköpsbeslutet är taget då blir jakten en ren njutning.

Jag kan dock känna en viss tomhet när klockan väl landart Det kan ta flera veckor, ibland månader innan klockan blir "min" och jag fullt ut njuter av den. Jag uppskattar den givetvis direkt, men inte sådär förbehållslös som efter ett tag.
Intressant, det där med "min". Känner du att det finns en "trigger" eller "tröskel" när det inträffar? Och i så fall vad? Eller är det gradvis, och så plötsligt konstaterar du retroaktivt att "den har blivit min"?
 

B62

Panerai
Förstår hur du tänker (och känner). Att bära en klocka är ju ett tämligen tillfredsställande nöje. Samtidigt är det ju ett faktum, att om man ska handla begagnat - vintage till exempel - att det är svårare att köpa än att handla nytt. Därför blir själva jakten i sig ett slags motsägelsefullt nöje. I jagandet ser man ju så mycket annat.

För övrigt skulle jag säga att jag personligen snarare jagar kunskap och upplevelser än ägande. Fast, det är klart att man behöver äga ett och annat för att kunna lära. :)
+1:)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag tycker jakten är spännande och det är en skön känsla när man hittar något man jagat länge.
Jag letade i över 3 år innan jag hittade min OQ 19019 i nyskick med full set och intressant ägarhistorik.
 

Molgan

Cartier
Leta, jaga etc är sjukt trist, den som väntar på nått gott väntar alltid för länge, eller hur det nu var?
Jag vet vad jag vill ha.
I långa perioder tycker man sig inte ha råd, annat som känns viktigare, men så en dag, när jag ser den rätta annonsen, infinner sig beslutet undermedvetet - man vet att pengarna finns, inget annat behöver prioriteras - dags att hugga!
Och i samma sekund som det beslutet är taget vill man ha den på armen :)

Som tur är brukar det ta några år mellan dessa trevliga situationer infinner sig, men det går lite i skov :)
 

Sond

Patek
Intressant, det där med "min". Känner du att det finns en "trigger" eller "tröskel" när det inträffar? Och i så fall vad? Eller är det gradvis, och så plötsligt konstaterar du retroaktivt att "den har blivit min"?
Jag tror det är en kombination av två saker. Dels så uppstår några fråga när jag väl håller klockan i handen, var den verkligen värd så här mycket pengar? Var det här verkligen klokt? Kan man lägga x kronor på denna klocka? Och dels att efter en lång planering och jakt så känns det som, jaha var det inte mer..? Motsvarar verkligen den här klockan all den tid, allt det engagemang som lagts ned..?

Efter ett tag så sjunker de där känslorna undan och klockan står mer på egna ben. Då påbörjas en gradvis förändring av synen på klockan. Ibland går det fort, ibland tar det som sagt flera månader. Några få klockor har varit omedelbar kärlek. Faktiskt bara två, tror jag, under de senaste typ 8-10 åren. Min Speedy köptes ny och då det är en välkänd modell som jag funderat på i 15-20 år, så var överraskningen minimal..:D. Även min GS blev min samma kväll som köpet gjordes. Bra pris(beg GS är sjukt prisvärda), perfekt skick och en modell jag verkligen vill ha.

Även om det sker gradvis så är det ofta så att jag en dag inser att nu är klockan "min". Och då inser jag att det varit så ett tag.
 

par

Patek
2-Faktor
Att avgöra vad man vill/ska köpa är kul. Att hitta specifika objektet att köpa är inte alltid lika kul
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det som kan vara lite tråkigt är när ett objekt dyker upp som du har suktat efter länge, men gett upp hoppet om. Sedan gift dig för sakens skull.

Vänstra, vänstra inte?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag tror det är en kombination av två saker. Dels så uppstår några fråga när jag väl håller klockan i handen, var den verkligen värd så här mycket pengar? Var det här verkligen klokt? Kan man lägga x kronor på denna klocka? Och dels att efter en lång planering och jakt så känns det som, jaha var det inte mer..? Motsvarar verkligen den här klockan all den tid, allt det engagemang som lagts ned..?

Efter ett tag så sjunker de där känslorna undan och klockan står mer på egna ben. Då påbörjas en gradvis förändring av synen på klockan. Ibland går det fort, ibland tar det som sagt flera månader. Några få klockor har varit omedelbar kärlek. Faktiskt bara två, tror jag, under de senaste typ 8-10 åren. Min Speedy köptes ny och då det är en välkänd modell som jag funderat på i 15-20 år, så var överraskningen minimal..:D. Även min GS blev min samma kväll som köpet gjordes. Bra pris(beg GS är sjukt prisvärda), perfekt skick och en modell jag verkligen vill ha.

Även om det sker gradvis så är det ofta så att jag en dag inser att nu är klockan "min". Och då inser jag att det varit så ett tag.
Kan känna igen mig i en del av det där... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jakten är inget jag går igång på men när man har en klocka man fått jaga efter så har man redan bondat med den när den väl anländer. Det är lite som att man uppfostrat den, man är liksom ett med klockan, man har lidit ihop. Så under jakten är det inte kul, men efteråt är det värt det. :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
OT inom OT inom OT: Jag försökte mig på att remixa en Stockhausen-låt när det begavs sig, men det var svårt som f.. eftersom han hade någon flummig ide om att remixerna skulle baseras på en formel. Se http://www.acidplanet.com/contests/stockhausen/ Jag lyckades bättre med Garbage, Madonna och New Order :)

OnT: Jakten/forskningen är en del av upplevelsen. Inte lika rolig som det faktiska ägandet, men det ger ägandet lite mer djup.
Det krävs ballar av platina för att ge sig på en remix av Stockhausen !
För er som ej vet vem han var så kan jag informera om att mer svårtillgänglig musik får man leta efter.
Men för oss elektonmusiksnördar är han Gudfadern !
 
Topp