• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är keepern slutmålet?

Är keepern en keeper?


  • Totala väljare
    54

klak

Omega
En tanke som slog mig. Att ha en keeper eller jakten på keepern med stort k är något som verkar högt ansett inom klockintresserade kretsar. Jag känner inte igen mig i den tankegången och jag är nöjd ändå! Each to their own men är det kanske en mognadsfråga i klockintresset? Jag befinner mig i ett stadie där jag känner mig nöjd med det jag har men skulle inte gråta floder om jag i framtiden flippar en av mina klockor mot en annan som intresserar mig likvärdigt eller mer. Kommer man till en punkt där ingen annan klocka intresserar än mer än det man redan har? Jag tycker om att testa olika, bära något nytt på armen. Infinner sig en mättnad i flippandet så småningom kanske men jag ser inget självändamål med att ha en keeper.

Har du en riktig keeper(TM)? Om inte söker du en keeper eller finns suget snurrandes i bakhuvudet efter en keeper att behålla för evigt?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En del keepers i lådan är utbytbara, men det gäller bara de som sitter där för att "fylla en plats". Till exempel har jag en lite småtrist Sandoz som fyller upp en plats i egenskap av mitt enda Swissonic-ur. Den är en keeper så länge ingen bättre Swissonic dyker upp.

Enda riktiga keepersarna (?) är klockor jag fått eller som har extremt personlig proveniens.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Blev inte klockintresserad på riktigt förrän i höstas, snöade ganska så omgående hårt in på på "Omega Speedmaster Moonwatch". Kom fram till att min "Heliga Graal" var en av referenserna som verkligen har varit på månen, dvs en 105.012:a eller en 145.012:a. Efter ivrigt sökande och lite tjatande på en av medlemmarna här på KS så fick jag till slut nyligen tag på en 145.012-67 som verkligen är i toppskick (hann med att köpa på mig 3 andra referenser under resans gång), den kommer att vara min "Keeper" :) Däremot så är jag givetvis även intresserad av andra klockor, man kan väl ha fler än en "Keeper" antar jag?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Att hitta en keeper är inte mitt mål. Jag gillar klockor och jag vill ha möjligheten att testa olika. Många av klockorna jag köper flippas inom några månader men jag har flera som jag ägt några år. Keepers? Vet inte än.

Kan ha vissa spår jag snöar in på som Rolex GMT, Day-date och Omega Speedmaster. Tror de modellerna kommer att vara keepers för mig men inte nödvändigtvis de exemplar jag har för tillfället. Har en dragning till att alltid hitta lite bättre ex av samma modell.
 

Camo00

Patek
En tanke som slog mig. Att ha en keeper eller jakten på keepern med stort k är något som verkar högt ansett inom klockintresserade kretsar. Jag känner inte igen mig i den tankegången och jag är nöjd ändå! Each to their own men är det kanske en mognadsfråga i klockintresset? Jag befinner mig i ett stadie där jag känner mig nöjd med det jag har men skulle inte gråta floder om jag i framtiden flippar en av mina klockor mot en annan som intresserar mig likvärdigt eller mer. Kommer man till en punkt där ingen annan klocka intresserar än mer än det man redan har? Jag tycker om att testa olika, bära något nytt på armen. Infinner sig en mättnad i flippandet så småningom kanske men jag ser inget självändamål med att ha en keeper.

Har du en riktig keeper(TM)? Om inte söker du en keeper eller finns suget snurrandes i bakhuvudet efter en keeper att behålla för evigt?
Äsch! "Keeper" i de här kretsarna är som "jag slutar på måndag" hos de vanliga pundarna... Inget att hänga upp sig på!
 

SJ Smythe

Cartier
Gillar tanken på klockan som en fix punkt som följer med på allt man tar sig för genom åren. Något man kan reflektera över när man tittar ned på armen och så mycket annat har förändrats runt omkring en.

Om man är lite filosofisk så här på kvällen så hoppas jag att den kan bli som en brygga mellan ens förflutna och nutiden, något som kopplar samman det man gjorde för många år sedan med idag. Få saker gör det, bilar, hus eller annat byter man oftast med jämna mellanrum. Dessutom följer de inte med på resor och vid viktiga ögonblick som en klocka kan göra.

Att byta klockor hela tiden gör att det inte blir riktigt samma sak. Men det ska ju till att man har en eller ett par klockor som man känner sig så pass tillfreds med att man inte tröttnar.
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Keeper är ett ord jag inte använder, för allt är nog till salu till rätt pris. Däremot finns det klockor som är svåra att byta ut. Ibland får man ju dock psykoser och letar efter något annat, men just nu är jag nöjd och har faktiskt inget annat som ens kittlar lite grann.
 

Patrik J

Rolex
Att hitta en keeper är inte mitt mål. Jag gillar klockor och jag vill ha möjligheten att testa olika. Många av klockorna jag köper flippas inom några månader men jag har flera som jag ägt några år. Keepers? Vet inte än.

Kan ha vissa spår jag snöar in på som Rolex GMT, Day-date och Omega Speedmaster. Tror de modellerna kommer att vara keepers för mig men inte nödvändigtvis de exemplar jag har för tillfället. Har en dragning till att alltid hitta lite bättre ex av samma modell.
Förutom den där jävla Tudorn, då? :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Förutom den där jävla Tudorn, då? :D
Haha, exakt!
#keeper
20160421_073252.jpg
 

Såkkett

Omega
Har inte kommit till det stadiet att behöva sälja klockor för att skaka fram kapital till nästa klocka ännu så dom jag har sitter ganska säkert även om de absolut skulle vara till salu för rätt pris.
 

marlun

Rolex
Målet för mig skulle vara att enbart köpa keepers och använda dem resten av livet. Men då måste man ju hitta rätt klockor också som har olika användningsområden så att alla används
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Min första dyrare klocka ( JLC Reveso ) är den jag säljer sist så det är väl en keeper tills man är i stort behov av pengar
Alla andra jag har köpt har jag tänkt ska vara keepers men desto mer man hänger här desto mer vill man testa :)
 
Jag har en keeper, på väg mot min andra. Men som några redan varit inne på så är allt till salu till rätt pris.
Jag brukar inte flippa mina klockor, undantag finns naturligtvis, men när jag köper en klocka så är den tänkt att stanna.
Jag har två klockor som jag aldrig tänker flippa, en omega som var min farfars och min första "riktiga" klocka, en Seiko SKX 009.
I övrigt tänker jag är alla materiella ting kan jag ersätta även om jag blir tvungen att avyttra något. Det kommer alltid en morgondag med nya möjligheter.
 

Andyrew

Cartier
Längtar tills den dagen jag köper en klocka jag nöjer mig med istället för att flippa den. Då vet jag att jag hamnat rätt.... tror jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är ju att det är sådana prisskillnader i klocklådan. Klart jag inte skulle vilja sälja min BP FF, det är en kanonklocka som jag är väldigt nöjd med. Risken att den säljs är däremot 100 gånger större än att jag säljer min PADI. Det gör ju däremot inte PADIn till en bättre klocka.

Så har jag keepers? Ja.
Har jag dyra keepers? Nej.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag vet inte.
Som det känns just nu har jag svårt att tänka vad nästa riktigt intressanta objekt skulle vara. Suktar efter en Grand Seiko, men de är ju rätt överkomliga i pris när allt kommer kring. De långsiktiga målen ligger så högt i kosing att de antingen kommer få vänta så länge att jag ändrar mig eller något roligare dyker upp, alternativt har det gjorts så få att chansen att jag ens får nys om en är minimal.
Lite roligheter i den lägre prisklassen (5-7k) kommer säkerligen komma och gå för att pigga upp, någon klocka kommer säkert få vandra vidare. Men som det känns just nu är jag relativt...mätt*. Så, kanske har jag mina keepers?

*famous last words.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Alla mina klockor är keepers, eftersom jag bara köper klockor som jag vill ha. Klart att man vill testa nytt, men då sparar jag hellre.

Att folk måste starta en tråd om sin nya keeper och sedan sälja den ett par veckor senare tycker jag bara är löjligt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har både keepers och klockor som kommer flippas. Mina keepers är ärvda klockor, min första Rolex och en gammal Citizen jag haft sen barnsben. Övriga klockor kommer garanterat att flippas.
 

Oew

Rolex
Alla mina nuvarande klockor är keepers, och i ett drömscenario i framtiden skulle jag ha x antal klockor i samlingen som är bestående, och sen en plats som skulle kunna bytas ut ifall nått nytt kommer.
 

Majoren

Omega
Målet för mig skulle vara att enbart köpa keepers och använda dem resten av livet. Men då måste man ju hitta rätt klockor också som har olika användningsområden så att alla används

+1
Att hitta tre-fyra tidlösa ur för olika användningsområden som finns med hela vägen till sista vilan och som man aldrig tröttnar på; tvärt om uppskattar mer för varje år som går är iaf ett av mina mål. Har svårt att tänka mig att jag inte kommer uppskatta exempelvis seadwellern jag äger om säg 30 år. Speciellt med all historik och minnen man då delat med den.

Sedan är det ju alltid trevligt att ha en annan del av "samlingen" till rotation för att stilla övriga behov som jakt och nykänsla medför.
 

sir alex

Panerai
Jag har både keepers och klockor som kommer flippas. Mina keepers är ärvda klockor, min första Rolex och en gammal Citizen jag haft sen barnsben. Övriga klockor kommer garanterat att flippas.
Då kommer du aldrig lämna ifrån dig någon klocka som är 100% du. Vore det inte kul att dina ev barn skulle få ärva en klocka som du köpt och som du har skapat minnen kring?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Då kommer du aldrig lämna ifrån dig någon klocka som är 100% du. Vore det inte kul att dina ev barn skulle få ärva en klocka som du köpt och som du har skapat minnen kring?
Jodå, min Rolex (köpt ny i butik) och min Citizen (gåva). :)
Förhoppningsvis kommer de få ärva fler klockor som kommer bli keepers.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hittar hela tiden bättre och dyrare klockor jag vill ha så de som känns osäljbara i dag kan vara till salu i morgon.
 
Topp