Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är klockservice verkligen så billig i Hong Kong?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Johanw, 17 oktober 2014.

1. Johanw
    Trådstartare

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Letar delar till min Tudor Jumbo och hittar denna bild där någon renoverat sin Tudor. Visserligen 4 år sedan men ändå. Krona, tavla, glas, visare och hals för 832 SEK i dagens kurs? Framgår inte om arbetet är med i kostnaden men kan tolkas så när man ser kontrollerna längst ner. Blir ju nästan billigare med flygbiljetter än göra samma jobb hemma.

Bifogade filer:

gurta_g gillar detta.
  2. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping
    Riktigt snygg klocka, vad mäter dom där? 36mm? Angående din fråga har jag ingen aning... :)

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Skulle nog anse att det var ett korrekt pris.

4. Johanw
    Trådstartare

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Jumbo = 38mm

gurta_g gillar detta.
  5. Johanw
    Trådstartare

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Tycker också det är korrekt pris om det varit här i Sverige. Men att det var så sjukt stor skillnad. Gissar motsvarande skulle lagt till en nolla på slutet om jag lämnat den till en AD här hemma. Själva klockorna skiljer inte sig så markant i pris mellan länder men att då reservdelar gör det var en upptäckt. Får hör med brorsan som regelbundet åker till Asien om han kan agera serviceombud.

6. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Låter som en PERFEKT size.
    36 kan vara lite för litet ibland, 40 är för stort för en sån där. 38 måste ju sitta magnifiko

gurta_g gillar detta.
  7. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Johanw om du lyckas få tag på en tavla till tudor jumbo i HK är jag gärna intresserad!

8. Spencer

Nu förstår jag inte, priset på den servicen är korrekt givet HK:s löneläge och skatt. Den servicekostnaden i Sverige hade inneburit svartjobb och outbildad urmakare.

9. Johanw
    Trådstartare

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Men varför kostar då en Tudor eller Rolex nästan samma som i Sverige givet HK:s löneläge och skatt? Arbete kanske är billigare men delar borde vara i paritet med klockpriset? Statuspris på klockor men sen låglönelandspris på service?

10. Spencer

Nu förstår jag inget.. Klockorna tillverkad i SCH, varför skulle det minska priset i HK?

11. Johanw
    Trådstartare

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Vet inte om du missat första inlägget? Krona, tavla, glas, visare och hals (&kanske jobbet) för 832 SEK på Tudor Service Center med delar tillverkade på samma ställe som klockorna.

12. Spencer

Nu förstår jag inget..

China gillar detta.
  13. Johanw
    Trådstartare

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Druckit en del men försöker ändå ;)
    En Tudor/Rolex kostar nästan lika mycket i HK som i Sverige?
    Men reservdelar kostar en spottstyver (om man tittar på kvittot)?
    Arbetskostnad förstår jag men totalen borde ändå inte vara så markant?

14. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping

Här är en till som är drucken, men intressant. Om ditt service kvitto stämmer är det intressant att återförsäljarna i HK kan hålla så lågt pris på "reserv delar" men samma pris på klockorna som på resterande delar av kontinenten!

Mårtenssons ur Brookfield