• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är min irraitation befogad?

Sålde nyligen en rolle på systerforumet, köparen som är känd i kretsarna prutade ner mig några tusenlappar.

Normalt sett hade jag inte accepterat det då klockans utgångspris var lågt nog, men jag hade en annan klockdeal på g och behövde få loss pengarna.

Dagen efter köparen hämtat ut den hittar jag klockan på blocket, han har även höjt priset med några tusenlappar över mitt utgångspris, brukar själv krydda blocketpriser en aning som en motreaktion på det hejdlösa prutandet, men hur som helst så kommer han att göra sig en hacka.
(Nu kanske ni tänker att han kanske var missnöjd med köpet, men om så varit fallet så hade jag gladligen tagit klockan i retur.)

Jag vet att han inte har gjort något fel men jag kan ändå inte hjälpa att jag känner mig en aning lurad, man förväntar ju sig att klockan ska gå till någon som kommer att uppskatta den och inte till någon grosshandlare som köper upp billigt och säljer dyrare.

Jag menar inte att det är fel att gå med vinst, med tanke på rolles prisutveckling så är det ju snarare regel än undantag att man går plus, men när det är så här uppenbart så känns det respektlöst.

Köpte själv en rolle för ett tag sedan som jag flippade dyrare veckan därpå men då erbjöd jag i allafall halva vinsten till förra ägaren...

Vill bara höra vad ni har för synpunkter, är det ett shady move eller är det jag som är blåögd?

/Johan
 

firman

Cartier
Nja, shady vet e fan, men jag förstår dig! Du hade ju lite panik att sälja, du blev nöjd, han hade tid att sitta på den och fiska fram den största fisken. Så bara glöma och köra vidare tycker jag!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag måste faktiskt säga att jag tycker att du har fel. Du hade bråttom att sälja och behövde pengarna. Du fick ett bud som du accepterade. Säljaren säljer klockan vidare, har inte lika bråttom och kan därmed vänta ut ett bättre bud. Det är väl inga konstigheter?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Förstår hur du tänker, du är besviken men irritationen bör du nog rikta mot dig själv som hade för brådis att sälja denna gång. Det var ju inte så att köparen lurade dig att sälja för ett pris du inte ansåg dig vara nöjd med?
 

paradis

Audemars
Hans klocka nu och således hans pris. Du godtog hans bud och verkade nöjd med det då/behövde pengarna omgående medan han kan vänta in köpare och nog tänkte han kunde göra sig en hacka. Sånt är livet ;)


ock vänta på 50-60 samtal,ock folk som ska jävlas med honom,mm Det är bara att köra vidare.................:cool:
 
Vad köparen gör med sin nya klocka är väl dennes ensak? Varför sålde du inte själv på blocket? Ja just det. Och då kanske säljaren är värd sin "hacka" efter att ha genomlidit alla blocketspekulanter?


Jag håller helt och hållet med, det är upp till köparen vad han gör med klockan men det sticker lite i ögonen när den dyker upp dagen efter på blocket, blev mest förvånad, inte arg, inte vad jag förväntat mig av en forummedlem bara.
För övrigt så gör jag affärer på forumen istället för på blocket för att jag värdesätter en smidigare affär högre än att krama ur sista kronan.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Låt mig gissa, det var "Ronnie Kil" som köpte den?

Som alla andra säger så har han inte gjort något "fel" även om det kan kännas surt för dig.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Klockan är värd precis så mycket som en köpare är beredd att betala samt en säljare är villig att sälja för vid försäljningsögonblicket. Om han väljer att försöka sälja klockan dyrare är den givetvis värd dom pengarna om nästa köpare då är villig att betala den summan. Men den transaktionen har du ju inget med att göra då du inte äger klockan längre, du vet ju heller inte om han verkligen får dom pengarna han har satt ut klockan för.

Marknaden styr, oavsett om det är rättvist eller inte.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Förresten. Du skriver att du behövde få loss pengarna. Men också att du gladeligen hade köpt tillbaka klockan?

Och är det en forumprofil som är känd för att köpa och sälja klockor, så får man väl räkna med att han/hon till viss del också gör det för att då och då tjäna några tusenlappar?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tycker inte något är fel i er affär. Du väljer om du vill sälja eller ej.

Inte omöjligt att personen är medlem även här.
 
Förresten. Du skriver att du behövde få loss pengarna. Men också att du gladeligen hade köpt tillbaka klockan?

Och är det en forumprofil som är känd för att köpa och sälja klockor, så får man väl räkna med att han/hon till viss del också gör det för att då och då tjäna några tusenlappar?

Med köpa tillbaks menade att jag hade tagit tillbaks den typ "öppetköp" om han var missnöjd.
Kanske var lite väl dramatisk i min post... är inte arg, vill inte ha komp, jag fårstår att marknaden styr och att jag inte har något att säga till om efter att jag sålt den, jag är inte heller mot att sälja för vinst, blev mest snopen när man ser klockan på blocket dagen efter, hade hellre sett att den stannade på forumen
 

mouqvist

Rolex
Ja, sånt kan hända, men du ska varken känna dig lurad eller förbannad, situationen gjorde att du blev av med din klocka för att gå vidare, tänk på denna positiva aspekt.
Med viss har köparen ibland ett övertag när säljaren har bråttom (har själv upplevt detta). Sålde däremot en dykare nyligen efter att ha tackat nej till många låga erbjudanden där jag fick förklarat för mig att jag inte kunde sälja klockan för önskade priset eller i alla fall inte i Sverige, med lite is i magen fick jag den såld och kunde bevisa motsatsen.
Hade jag haft bråttom hade jag behövt gå ner mer än önskat, särskilt i dessa tider när folk har lite mindre pengar efter jul och nyår och antalet köpare är per automatik lägre.
Tänk också på att han kommer inte att kunna sälja klockan så lätt som han tror då de flesta har bra koll på priserna, eller blir det en massa jobbig prutande och till slut lär priset hamna rätt ändå. Låt din annons vara kvar med det begärda priset och slutpriset så vet i alla fall vi KS medlemmar vad han gav för klockan.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu har jag hittat din klocka. Både på systerforumet och på blocket. Var väldigt intresserad av den faktiskt men nu kan han behålla den, eller så bjuder jag honom 25;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är noggrann till vem jag säljer, skulle jag sälja till en semiproffs så skulle ta konsekvensen. Sedan skulle jag själv inte sälja till någon sådan. Har du däremot fattat beslutet får du acceptera att han kränger vidare. Det är ju inte så att köparen inte är öppen med sin verksamhet.
 
Topp