• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är min irraitation befogad?

Ministern

Founder
2-Faktor
Lr
lr blocket? Handlar väl inte om var man hittar varan att handla med, snarare vad man har för syfte. JoberMan har vanligtvis kloka saker att säga men att det skulle vara mer lr mindre respekt att hadla sin vara här lr på blocket om syftet endast är att tjäna pengar...makes no diff

Entusiastforum betyder exakt det inte handlarforum.. Däremot så tycker jag han inte kan klaga efter. Skulle jag själv göra affärer med semiproffs och proffs? Ja men jag skulle också bara beredd på att "They are only in it for the money".. Skulle jag tveka att spela hårdare mot en sådan? Definitivt inte, en semiproffs/proffs ställer jag bra mycket högre krav på och håller mycket hårdare på min rätt. Skall de ha premium får de banne mig ta ansvar för produkten också..
 

Mako

Omega
Entusiastforum betyder exakt det inte handlarforum.. Däremot så tycker jag han inte kan klaga efter. Skulle jag själv göra affärer med semiproffs och proffs? Ja men jag skulle också bara beredd på att "They are only in it for the money".. Skulle jag tveka att spela hårdare mot en sådan? Definitivt inte, en semiproffs/proffs ställer jag bra mycket högre krav på och håller mycket hårdare på min rätt. Skall de ha premium får de banne mig ta ansvar för produkten också..
Ifrågasätter över huvudtaget inte forumets integritet eller eventuellt ansvar för produkten. Däremot är det lika naivt att tro att det inte förekommer här precis som på "öppna" marknaden som att TS är hyffsat naiv enl min mening och dig själv enligt tidigare trådsvar.

Att "handla" varor är och kommer alltid vara ett sätt att tjäna pengar..punkt!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ifrågasätter över huvudtaget inte forumets integritet eller eventuellt ansvar för produkten. Däremot är det lika naivt att tro att det inte förekommer här precis som på "öppna" marknaden som att TS är hyffsat naiv enl min mening och dig själv enligt tidigare trådsvar.

Att "handla" varor är och kommer alltid vara ett sätt att tjäna pengar..punkt!

Är jag naiv?
 

Sond

Patek
Personligen ser jag fördelar med att vissa semiproffs lurkar omkring. Det gör ju att några fler klockor säljs. Att de sedan tjänar en slant är helt upp till de som säljer och köper av dessa personer(även om man inte är medveten om personens syfte). Det personliga ansvaret för att sälja och köpa till rätt pris går aldrig att snacka bort. Och min bild är att det är ganska viktigt för många att kunna flippa sin klocka. Då fyller dessa människor en funktion.
 

RDFG

Cartier
Kanske är jag som missat någon viktig poäng men är lite förvånad att ingen nämnt exempelvis Uretvintage i sammanhanget? Detta är väl exakt vad deras (och som påpekats, många andras) affärsidé går ut på?

Säljaren har inte tid/tålamod/möjlighet att vänta på bästa möjliga pris och beslutar att sälja till en annan part som har möjlighet att göra just detta. Säljaren blir nöjd (nåja), den slutgiltiga köparen blir nöjd och mellanhanden har gjort sig någon tusenlappp på det hela.

Som kuriosa sålde jag en (vad jag trodde, "svårsåld") klocka till ovannämnda företag som de krängde efter 3 dagar med drygt 50% vinst.
Blev jag irriterad? -JA!
På vad? - Min egen underskattning av efterfrågan...

(hade iof redan gjort en 500:- vinst på pjäsen ifråga men men...)
 

Whedda

Rolex
Jag ser massor med fördelar av semiproffs på forumet...en är att de har referenser på sina affärer, en annan att de oftare har vad man söker. Är priset rimligt för mig som köpare är det oväsentligt vad säljaren tjänar på Affären. Har köpt merparten av mina klockor genom semiproffs. Fungerat utmärkt och sålt både för mer och mindre än jag köpte.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Enda jag kan tycka är segt med semihandlarna är att de bara är ute efter att tjäna en hacka. Det gör att det sällan går att göra vettiga affärer på svenska forum då roliga objekt till bra kurs ofta snappas upp av någon som tycker klockan är underprisad snarare än att någon entusiast som jagar modellen får göra en bra affär. Entusiastforum är för entusiaster och jag ser hellre att de är de som drar nytta av bra deals snarare än att folk med för mycket fritid försöker tjäna en tusenlapp här och där.

Kan inte påstå att jag är vidare brydd över fenomenet då jag har svårt att tro att jag skulle handla via KS eller TTT. Lite av en ickefråga även om jag håller med JoberMan. Folk får självklart göra som de vill men personligen har jag svårt att se någon storhet i det hela. Jag hoppas att dessa småpengar kommer säljaren och hans nära till någon nytta och ställer mat på bordet för de som behöver den. För inte tusan kan jag tro att dessa pengar tas upp som normal inkomst på samma sätt som vanligt folk skattar för sina surt förvärvade slantar. :)

Seriösa handlare hittar klockor på egen hand och tillför till forum. De vi pratar om lokalt tillför nada.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Finns forum som märker upp dessa power/semi sellers. Inte i negativ mening utan att flagga för medlemmarna att dessa personer är in it for the $$ inte intresset för klockor primärt... dock ser jag att de fyller en funktion..... men du köper ibland bort trygghet via dem.....
 

Whedda

Rolex
Enda jag kan tycka är segt med semihandlarna är att de bara är ute efter att tjäna en hacka. Det gör att det sällan går att göra vettiga affärer på svenska forum då roliga objekt till bra kurs ofta snappas upp av någon som tycker klockan är underprisad snarare än att någon entusiast som jagar modellen får göra en bra affär. Entusiastforum är för entusiaster och jag ser hellre att de är de som drar nytta av bra deals snarare än att folk med för mycket fritid försöker tjäna en tusenlapp här och där.

Kan inte påstå att jag är vidare brydd över fenomenet då jag har svårt att tro att jag skulle handla via KS eller TTT. Lite av en ickefråga även om jag håller med JoberMan. Folk får självklart göra som de vill men personligen har jag svårt att se någon storhet i det hela. Jag hoppas att dessa småpengar kommer säljaren och hans nära till någon nytta och ställer mat på bordet för de som behöver den. För inte tusan kan jag tro att dessa pengar tas upp som normal inkomst på samma sätt som vanligt folk skattar för sina surt förvärvade slantar. :)

Seriösa handlare hittar klockor på egen hand och tillför till forum. De vi pratar om lokalt tillför nada.

Klart du har en poäng men om en klocka är undervärderad så kommer den ju med stor sannolikhet säljas dyrare på sikt oavsett. Även semiproffs inser ju att de inte får sålt klockor som är överprisade. Största skillnaden är väl att folk börjar ta skäligt betalt så att det blir orimligt för semiproffs att köpa.

Missförstå mig inte. Handlar inte med klockor för en snabb profit men skäms inte det minsta för att sälja för mer än jag köpte för. Tar jag bättre bilder, lägger ner mer jobb och orkar med mer idioter har ja förmodligen förtjänat det.
Men jag köper ju inte en klocka för att sälja den såklart.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Kairo

Panerai
Du nämner att du "hade en klockdeal på g och behövde få loss pengarna", så du kan ju inte skylla på någon annan än din egen timing. Uppenbarligen var klockdealen du hade på g viktigare än att sälja klockan till, enligt dig, rätt pris.
Tänk om alla som gjorde en dålig deal på aktiemarknaden skulle klaga och tycka att de kände sig lurade? För det är precis samma princip som tillämpas där. Du säljer billigt, och någon köper för att sedan sälja det dyrare och tjäna pengar på mellanskillnaden.
Om din irritation är befogad eller ej låter jag vara osagt, men du kan inte klandra honom för att han gjorde en bra deal.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klart du har en poäng men om en klocka är undervärderad så kommer den ju med stor sannolikhet säljas dyrare på sikt oavsett. Även semiproffs inser ju att de inte får sålt klockor som är överprisade. Största skillnaden är väl att folk börjar ta skäligt betalt så att det blir orimligt för semiproffs att köpa.

Missförstå mig inte. Handlar inte med klockor för en snabb profit men skäms inte det minsta för att sälja för mer än jag köpte för. Tar jag bättre bilder, lägger ner mer jobb och orkar med mer idioter har ja förmodligen förtjänat det.
Men jag köper ju inte en klocka för att sälja den såklart.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Sure. Jag unnar bara entusiasten den lilla förtjänst som må finnas. Entusiasten som köper en klocka han är intresserad av och planerar att behålla en stund.

Kanske twisted men på något sätt känns det lite vackrare i mina ögon. :)
 

sjobbe

Cartier
Förstår din irritation, hade nog känt detsamma. Däremot så är den helt obefogad, klockan är såld och det är nu upp till köparen att göra med den vad han/hon så önskar.
 

Jens

Greedo
Gör dig själv en tjänst och skit i det där. Hade jag legat och ältat alla dåliga affärer som jag gjort genom åren så hade jag blivit galen.
Det handlar ju trots allt bara om pengar och så vitt jag vet så kommer det nya varje månad och det lär göra det fram tills du dör.



J
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det jag har sett av några semipros är mycket märkliga affärer på Tradera & Blocket. Fel refnummer, felaktiga cert, fel länkar osv. Inget fel i att tjäna pengar frågan är väl hur man tjänar dom.

Gör man affärer med semipros så måste man ha väldigt god kunskap om produkten, om inte så är risken stor att man blir besviken på ett eller annat sätt.

Det finns klockskojare och det finns klocknördar sen så TROR jag att det finns klockskojarnördar det är dom man får se upp med;)
 
Av egen erfarenhet är det väl så att har jag haft bråttom att sälja o behöver pengar så har jag förlorat pengar.
Har jag sålt utan att ha bråttom, ja då har jag ibland tjänat.
Så, snabb försäljning- lågt pris
Långsam försäljning- högre pris.
Inget konstigt alls!

Om du vill, så ta det som en lärdom bara och gå vidare, och ha inte så bråttom nästa gång så kommer du att få mer pengar i slutändan.
 

DrDre

Patek
Kärnan i det hela är väl att det är två olika logiker som möts.

Man har "kompislogiken" från ett entusiastforum som innebär "man tjänar inte pengar på sina kompisar", man uppför sig på ett visst vis både som köpare och säljare både före och efter affären, med ärliga beskrivningar, man visar hänsyn, håller muntliga löften etc.

Och så har man "affärslogiken" som innebär man ser det som en affär och där lagar och regler styr vad som är OK eller inte. Dvs det är ok med skambud och att backa ur etc (dvs som en blocketköpare) och en viss skarv/ljugmarginal ang klockans skick från säljaren (ung som en beg. bilhandlare).

När dessa möts och det är lite oklart vad det är som gäller (är vi kompisar eller affärsmän eller lite mitt emellan) och de båda parterna går in i det med olika förväntningar så kan det uppstå sådana här situationer.

Själv funderar jag på att för första gången sälja en klocka till någon på forumet. För ett år sedan köpte jag en klocka till lite av ett fyndpris. Efter det så hade jag lite kontakt med en medlem här på forumet som var intresserad av just den modellen och när jag berättade att jag inte använder den så visade han visst intresse för att köpa den. Då skickar jag den vidare till samma "fyndpris". Dels för att jag tycker att det känns trevligare men också för att det blir smidigare. Visst man skulle kunna kräma ur några tusenlapper till, kanske, men slipper ju hela "förspelet" med oändliga emailkonversationer, etc. som jag kan tänka mig uppstår när man ska sälja något.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Själv funderar jag på att för första gången sälja en klocka till någon på forumet. För ett år sedan köpte jag en klocka till lite av ett fyndpris. Efter det så hade jag lite kontakt med en medlem här på forumet som var intresserad av just den modellen och när jag berättade att jag inte använder den så visade han visst intresse för att köpa den. Då skickar jag den vidare till samma "fyndpris". Dels för att jag tycker att det känns trevligare men också för att det blir smidigare. Visst man skulle kunna kräma ur några tusenlapper till, kanske, men slipper ju hela "förspelet" med oändliga emailkonversationer, etc. som jag kan tänka mig uppstår när man ska sälja något.

Personligen ser jag ingen anledning till att släppa den till någon annan för samma fyndpris. Jag menar, det var du som var på rätt plats, det kanske var en kontakt du hade och nyttjade, du kanske har lagt ned tid på att hitta rätt deal osv. Om då någon annan på forumet visar intresse för att köpa den, så ser jag ingen anledning till att utpriset måste vara detsamma som när du köpte den.

Om du lagt på 2k på det pris du en gång betalade så kanske det fortf. är ett fyndpris och det finns ingen anledning till att någon skall reagera på det. Köparen betalar ju vad dem är beredd att betala, bara för dem att komma med ett motbud om dem inte accepterar :)

Tycker det är väldigt roligt att sälja till medlemmarna här, just för att det ställer krav på den som säljer, man vill ju inte som du själv varit inne på, lura sina kompisar. För mig lurar man om man far med osanning, inte om man sätter ett för varan realistiskt pris som någon är beredd att betala.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Men ursäkta...vad gör då en AD? Patetisk diskussion!
En AD? Utveckla gärna på vilket sätt du tycker att en AD:s affärsverksamhet är jämförbar med privatpersoners handlande med klockor på ett forum.

Lr en aktiemäklare som gör samma sak xx/timme
Du är medveten om att aktiemäklare köper och säljer aktier på uppdrag av andra?

Om du verkligen anser att KS inte är något mer än en handelsplats som Blocket så tycker jag synd om dig. Ditt engagemang här ter sig onekligen som ganska fattigt. Om synen är att det enda som spelar någon roll på ett entusiastforum är att tjäna pengar så tror jag att vi är ganska illa ute. Varför svara på frågor som andra ställer och bjuda på sin kunskap? Den kunskapen är ju en konkurrensfördel och kan innebära att du kan göra dig en extra hacka nästa gång. Varför sitta och sätta ihop guider och posta utan att ta betalt för dem? Det låter ju bara knäppt.

Självklart kommer det att finnas medlemmar som är mer intresserade av att tjäna pengar än andra här. Är det ett problem som behöver hanteras på något sätt? Nej. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så får man så klart göra vad man vill. Jag anser dock att rena spekulationsköp där man dagen efter lägger ut till försäljning till ett mycket högre pris inte är värds någon större respekt. I synnerhet om man vid köpet prutar och försöker snacka ned varan man försöker köpa.

Jag håller med DrDre om det komplicerade i att ena dagen vara kompis och broder med varandra, för att dagen efter endast vara intresserad av att få ut så mycket pengar som möjligt på den andres bekostnad.

Som sagt, självklart ska man få göra så. Är det särskilt snyggt eller förtjänar det någon respekt? Hell No.
 

Mako

Omega
En AD? Utveckla gärna på vilket sätt du tycker att en AD:s affärsverksamhet är jämförbar med privatpersoners handlande med klockor på ett forum.


Du är medveten om att aktiemäklare köper och säljer aktier på uppdrag av andra?

Om du verkligen anser att KS inte är något mer än en handelsplats som Blocket så tycker jag synd om dig. Ditt engagemang här ter sig onekligen som ganska fattigt. Om synen är att det enda som spelar någon roll på ett entusiastforum är att tjäna pengar så tror jag att vi är ganska illa ute. Varför svara på frågor som andra ställer och bjuda på sin kunskap? Den kunskapen är ju en konkurrensfördel och kan innebära att du kan göra dig en extra hacka nästa gång. Varför sitta och sätta ihop guider och posta utan att ta betalt för dem? Det låter ju bara knäppt.

Självklart kommer det att finnas medlemmar som är mer intresserade av att tjäna pengar än andra här. Är det ett problem som behöver hanteras på något sätt? Nej. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så får man så klart göra vad man vill. Jag anser dock att rena spekulationsköp där man dagen efter lägger ut till försäljning till ett mycket högre pris inte är värds någon större respekt. I synnerhet om man vid köpet prutar och försöker snacka ned varan man försöker köpa.

Jag håller med DrDre om det komplicerade i att ena dagen vara kompis och broder med varandra, för att dagen efter endast vara intresserad av att få ut så mycket pengar som möjligt på den Andres bekostnad.

Som sagt, självklart ska man få göra så. Är det särskilt snyggt eller förtjänar det någon respekt? Hell No.
Har aldrig sagt ngt av det du påstår annat att handel förekommer även här och att dra respektkortet bara är larvigt.
 

fredrikb

Cartier
Jag tycker att dessa "handlare" faktiskt har något att tillföra, eftersom de erbjuder ett alternativ om man har bråttom, har objekt som är lite knepigare eller helt enkelt hellre säljer till / köper av någon som är professionell och man inte behöver känna samma ansvarsengagemang inför.

Däremot kan man ju fundera över om marknadsplatsen ska vara kostnadsfri för dem som utnyttjar den för att tjäna pengar kommersiellt, men det är ju upp till dem som äger sidan att besluta över det.
 

Mauritz

Rolex
En höna av en fjäder.
Han får väl känna sig aningen besviken att se sin klocka på blocket dagen efter leverans.
Sen håller jag med om att det är upp till köparen att göra vad han vill med sitt nya inköp.
Själv hade jag tänkt att köparen va missnöjd med köpet men inte hörde av sig med sitt missnöje, och det skulle vara ett större dilemman för mig än om köparen tjänar några tusen på vår deal.
 

babanker

Panerai
Irritationen är befogad, man behöver bli irriterad ibland. Jag har själv gjort liknande affärer med "nära bekanta" där jag fått samma eftersmak.

Man behöver väl ta lärdom av irritationen och grunna på vad som egentligen är orsaken till att den dykt upp. Jag tycker att du ska bli irriterad på är dig själv om du har ångest över denna affären, du sålde klockan och jag tar för givet i detta fall att köparen inte köpt den billigt genom någon form av oegentligheter, likt hot.

Visst är detta främst ett entausiastforum och Jag, likt många andra, skulle inte tänka mig att försöka tjäna pengar på någon av medlemmarna. Verkligheten finns dock alltid närvarande, oavsett om det är på ett entsusiastforum eller i f.d Jonestown.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vill minnas en liknande diskussion som dök upp angående en MM300 för runt fyra år sedan.
Minns inte vad man kom fram till där. Jag skulle gissa på samma som nu - vad det nu är.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag har köpt billigt och sålt dyrare. Inget fel i de... de är kanon att tjäna lite pengar=) Men visst förstår jag dina känslor.
 
Topp