• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är nåt av dessa ur värda en renovering

Glutch

Breitling
Hej, jag har haft lite klockor liggande i 20+ år från gamla släktingar. De flesta är tämligen medfarna och jag undrar därför någon av er har kläm på huruvida någon eller några av dem skulle vara värda att renovera. Funktionen är felfri på samtliga av dem, det som är slitet är ytskiktet.

j4ncFgv.png

pdJ4H6x.png

WAWwG6K.png

geqtmUD.png

BpxIP9n.png


Vilka av klockorna är värda att reparera och hur mycket är det värt att lägga ner på en reparation/renovering av dem?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hur mycket kan man kosta på dem utan att göra bort sig?
De andra klockorna, är det skräp?
Nej det tycker jag inte, din Lemania skulle nog många här på forumet inte banga för att äga.
Om det är så att alla klockor fungerar bra och det bara är ytligt de ligger lite efter så tycker jag absolut inte det är skräp. Man ser flera av dessa gå för 2-3k på tratten.
Ett glasbyte kostar inte mycket och skulle nog göra stor skillnad i vissa fall.
Din "Jan Wic" kan du läsa mer om här --> https://klocksnack.se/threads/berglunds-klockmärke.31014/
 

Glutch

Breitling
Tack för alla snabba svar!
Intressant att få höra lite info om vad det egentligen är man har som ligger och skräpar. Har även några gamla Tissot och Certina nånstans. Är det också nåt man borde göra något åt?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för alla snabba svar!
Intressant att få höra lite info om vad det egentligen är man har som ligger och skräpar. Har även några gamla Tissot och Certina nånstans. Är det också nåt man borde göra något åt?
Utan att ha sett några bilder säger jag ändå spontant JA ! både Tissot och Certina är fina märken.
Släng upp bilder vetja ;)
Välkommen till forumet !
 
Senast ändrad:

Glutch

Breitling
Tack så mycket för det! :)

Jag har även några gamla fickur i guld, har för mig att nåt av dessa är en Omega. Det ska nog finnas både dam och herr modeller om jag inte missminner mig helt. Vill ni ha bilder på det med?

Jag kan ju ta och borsta av dem lite och använda en riktig kamera när jag kommer hem. Återkommer med fler bilder!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Dom tre sista , lämna in för kostnadsförslag ,
Det finns även duktiga urmakare här på forumet som kanske kan bistå....
 

Glutch

Breitling
Ha, vad kul. Jag är ju jättetacksam att ni engagerar er och hjälper mig!

Kollade upp fickuren som hastigast:
1st omega grand Prix 1900 i guld (kanske)
1st som det står I eller J Wahlgren Stockholm på
1st annat som det inte stod nåt på alls

Återkommer med bilder när systemkameran har batteri!
 

Glutch

Breitling
Fick lov att dubbelkolla så jag provade dra upp de tre sista från första posten och de går som....klockor!
Omegan räckte det iofs att lyfta så startade den.

Så problemen med dem är utseendet.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tissot och Certina quartz klockorna från det sena 70-talet får man inte så mycket för utan det är till för glada amatörer som jag som fixar upp dem som hobby och säljer dem på Tradera för några hundringar. Tissot klockan från 40-talet har ett bra värde men mer ute på kontinenten än här och är värld att fixa till om man hittar någon som gör det billigt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja alla klockor måste servas om de skall användas och det kostar pengar oavsett märke eller värde. Man kan nöja sig med att bara göra dem fina att titta på men då är det mest för att man vill samla dem.
 

F-L-P

Panerai
Fick lov att dubbelkolla så jag provade dra upp de tre sista från första posten och de går som....klockor!
Omegan räckte det iofs att lyfta så startade den.

Så problemen med dem är utseendet.

De med plexiglas kan du själv polera glaset. går snabbt och blir ganska bra. Sen räcker det med att rengöra dom rent estetiskt. kör med häxan och se till att undvika att sutsa på boetten, finns massa guider på hemfix delen.

Dock kommer alla behöva service innan de fungerar bra. Har de legat i 20 år så är alla oljor förstörda och måste går igenom av urmakare innan man kan använda dom.
 

Icaras

Rolex
Hade egentligen varit roligast att serva allihop om du får ett bra pris för att serva dem. Annars är det väl främst Omega, Lemania och Longines av de du länkat som är värda en riktig service :)

@McGyver har kanske något råd om vilka som är värda att fixa till.
 

Glutch

Breitling
Här kommer lite fler bilder på fickuren. Är nåt av dem nåt att ha?
yl4nQOhh.jpg

UA2JAIyh.jpg

cXdNK6Xh.jpg

0BRasC2h.jpg

xssCVf3h.jpg

zJOXVe8h.jpg


Jag var ner till den lokala urmakaren med Omegan, Lemanian och Longinesen men han vägrade...! Det gick inte att få tag på delar sa han.
Det blir till att leta på annat håll efter service. :(
 

Martin Lovasz

Audemars
Tid är pengar och många vill inte lägga ner tid på att hitta delar men visst finns det delar och även urverk man kan ta delar från. Jag har fyra Lemania klockor med Cal. 3000 som förmodligen sitter i din klocka och ett par av dem är för delar. Sedan är juveler och fjädrar samma för alla så dessa finns att köpa in utan problem men samma här man måste lägga tid på att ta reda på vilka mått de har.
 

Glutch

Breitling
Ytterligt tacksam för alla bra tips och råd jag får av er alla. Tack!

Att samla på klockor har jag inget större intresse av så att göra i ordning de som är värda lite kärlek och pengar och sen nyttja dem är helt klart värt det. Så tipsen just rörande vilka som är nåt att göra något av är toppen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tid är pengar och många vill inte lägga ner tid på att hitta delar men visst finns det delar och även urverk man kan ta delar från. Jag har fyra Lemania klockor med Cal. 3000 som förmodligen sitter i din klocka och ett par av dem är för delar. Sedan är juveler och fjädrar samma för alla så dessa finns att köpa in utan problem men samma här man måste lägga tid på att ta reda på vilka mått de har.
Sedan om klockorna redan tickar och håller tiden bra, så är det ju inte ens säkert att det behövs några delar (förutom nya uppdragsfjädrar), i alla fall inte om de inte behöver återställas till nyskick.
Väldigt bra och slitstarka verk i gamla Omega, Longines och Lemania.
 
Topp