Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är ni klocksamlare?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Strindberg, 27 juli 2015.

1. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

En kompis frågade mig en klockrelaterad grej och avslutade med "...du som är klocksamlare".

När är man det egentligen? Jag skulle inte beskriva mig som det, men kanske är jag det ändå? Var går gränsen, är det antal, kvalitet, tid/pengar nedlagt i samlingen eller något helt annat som styr?

Chuck och Sond gillar detta.
  2. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

... när man kallar likasinnade "klockbröder" :)

Pilot, Cryssarn och thomastheswede gillar detta.
  3. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    När man köper en klocka utan att ha några planer på att använda den.

Svanis115, Bojke, AdmAndrssn och 17 andra gillar detta.
  4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Nej! Jag har två klockor, absolut ingen ambition att äga fler, ambitionen är snarare att enbart bara bära en.
    Jag skulle säga att man är samlare när man har så många klockor att det blir några som ständigt får ligga och sällan används. När man köper något bara för att "äga" och inte för att använda. Luddigt kanske, men svårdefinierat antar jag. :)

tgofswe gillar detta.
  5. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Använder klockorna jag har (3st för dagen)
    Har haft 10-12 som mest i samlingen. Då var det en samling. Med 3 klockor vill jag inte kalla mig för samlare. Med 10+ kanske jag var en samlare. Önskar att jag var en samlare igen.....

Bassman och Dixie gillar detta.
  6. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Nej. Har ett mindre antal klockor som jag byter mellan, på samma sätt jag har ett femtiotal skjortor. Är inte samlare av skjortor heller...

Bassman, RDFG, Matts och 2 andra gillar detta.
  7. _jonte

_jonte Friends of KS

Långt ifrån samlare. Klockintresserad, klocknörd, klockbärare, klockälskare, klockmissbrukare... passar alla in bättre. :)

krämbulle, Fergi, Omen och 1 annan gillar detta.
  8. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Detta är en bra beskrivning av en samlare

audotcom, Seikosthlm och JohnDoe gillar detta.
  9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Samlare eller hoarder...

Pappi, eriksson850, Seikosthlm och 2 andra gillar detta.
  10. KenKun

KenKun Biskop

En liten samling är också en samling :)

11. Carlton

Carlton Stadsbo

Du om någon är väl det av rang, tycker du har vunna auktioner och nya klockor mest hela tiden haha :)

Senast ändrad: 27 juli 2015
    Aurum gillar detta.
  12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
  13. Babinus

Babinus Friends of KS

Ordet "samlare" är väl som ordet "bra". Det står i varje betraktares ögon och beror på vem man jämför sig med. Jämfört med många anses säkert även jag vara en samlare, men med bara fem, rätt billiga och ospännande klockor, känner jag mig definitivt inte som en samlare. Snarare en som är mer intresserad av vad andra har, utan att vara tillräckligt motiverad för att skaffa själv.

Sedan kan ju riktiga samlare skilja sig åt riktigt också. Vissa samlar bara samma märke. Andra samlar allt möjligt mellan himmel och helvete. Rätt kul att båda sorter finns, enligt min åsikt.

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Försöker dra ner på det och jag har inte trålat auktionsiterna på ett tag nu. Faktiskt sålt något också. Men jag har problem att sälja klockor som jag gillar men inte använder, så jag är nog lite samlare allt. Som tur är finns det alltid de som är värre.

NiklasArvid, eriksson850, Carlton och 1 annan gillar detta.
  15. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Då är jag klocksamlare

F-L-P gillar detta.
  16. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Just att sälja ur jag inte använder men ändå vill ha är fan det svåraste...

JohnDoe och Aurum gillar detta.
  17. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Din logtypetavla-samling går inte av för hackor!

Wijklund och Aquaracer2 gillar detta.
  18. CCB

CCB Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    Jag köper klockor, använder dem ett tag, rustar upp dem och säljer dem. Vissa stannar, andra får nya ägare. Så samlare? Nja, lite kanske. Jag ser mig mer som ett resandefolk i klockvärlden.

JaTack, Wijklund och Strindberg gillar detta.
  19. Taxman

Taxman Friends of KS

Nej, jag är ingen klocksamlare. Och jag vet inte om jag vill bli det heller. En del av mig vill ha kanske 10 st riktigt bra klockor. En annan del vill ha en eller två klockor som täcker alla behov. Svårt det det...

20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du har ju en hel låda bara med gammal skit som inte fungerar. Skulle snarare säga att du är en hoarder. :D

eriksson850 och Strindberg gillar detta.
  21. alfgren

alfgren Biskop

Tycker man samlar klockor när man har flera klockor som svarar mot samma behov utan egentlig anledning. Har du 3 dykare? Då är du samlare. Har du en dykare, en dress och en racing? Då är du inte samlare.

Christian.W och osc10 gillar detta.
  22. Christian.W

Christian.W Bonde

Jag är nog det. Kanske 15klockor nu varav jag använder en eller två. Har velat sälja nästan alla o köpa en lite finare dyrare men så svårt att skiljas från dom där man en gång suktat efter och inskaffat..

23. osc10

osc10 Borgare

Från:
    Norr
    Klockberoende: japp
    Klockköpare: japp
    Klockflippare: japp
    Klocksamlare: inte ännu...men jobbar på det

JohnDoe gillar detta.
  24. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Jag måste nog säga att jag är en klocksamlare, eftersom jag har över 10 klockor och jag använder typ bara hälften av dem.

25. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

Det är ju i och för sig sant, men jag har en låda med gammalt skit som fungerar också! :cigar:
    De ofungerande kränger jag... ;)

Denke och yonsson gillar detta.
  26. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Har haft 12 el 13 som mest men har nu bara två. Intresserad, men inte samlare. Skulle gärna vara en:)

27. Snacklock

Snacklock Torpare

Från Svenska akademiens ordbok

SAMLA
    1)med avs. på skilda föremål l. skilda delar l. mängder av ngt: föra samman (på en plats l. ien hög l. ett förråd o. d.) l. plocka ihop l. lägga tillsammans (i en behållare o. d.) l. (undan för undan) tillvarata l. spara l. hopa l. ackumulera l. skaffa ett förråd av; med avs. på vätska o. d.: låta uppfångas l. rinna ihop (i en behållare o. d.); med avs. på ägodelar l. pengar o. d.: sammanbringa l. spara ihop (numera ofta i utvidgad anv., i fråga om förvärv av en undan för undan ökad mängd av värden; jfr e; med avs. på odlade produkter äv. närmande sig bet.: skörda; äv., särsk. med avs. på ljusstrålar l. eld från vapen: koncentrera; äv. med mer l. mindre resultativt obj., betecknande hög l. förråd l. förmögenhet o. d. som åstadkommes l. behållare o. d. som fylles (särsk. i sådana uttr. som samla ngt fullt av ngt); äv. (i sht i a) med objektet ersatt av bestämning inledd av prep. ; äv. med indirekt (numera företrädesvis refl.) obj.; äv. abs., särsk.: spara (ihop); äv. refl. l. ss. dep. (se d β, e o);

28. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Hej klockvänner! Hmm, jag måste ha minst 2-4st att kunna växla mellan. Men använder inte alla. Långt ifrån... Skulle kalla mig intresserad.

Klassas väl som samlare eftersom jag kallar er klockvänner haha

Wijklund gillar detta.
  29. Xalle

Xalle Friends of KS

Jag tror din vän menade entusiast/WIS,men använde klocksamlare som substantiv kanske?

30. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nää, är nog ingen nån samlare. Gillar att använda mina klockor.. De som ligger och skräpar får gå...

Mårtenssons ur Brookfield