• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är ni någonsin rädda för att detta ska hända er?

ranepaj

Omega
Läser nu på polisen.se under händelser i mitt län. En kille har blivit misshandlad och rånad på sin klocka:
http://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...lms-lan/2014-07-24-1759-Ran-ovrigt-Stockholm/

Hur gör ni för att undvika rån? Att undvika skumma platser på skumma tider är ju det mest effektiva och uppenbara, men tar ni till andra knep? Att aldrig våga visa klockan utom i hundraprocentigt sällskap kan ju tyckas vara ganska tråkigt.

Edit: 17:59 lades händelsen upp, skedde på norrmalm. Varken tid eller plats borgar för rån.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tror jag har skrivit det här i nån annan tråd tidigare men att hålla en låg profil är alltid bra, klä sig så att man inte sticker ut samt inte "flasha" klocka eller smycken, har varit på många "skumma" platser i både Asien, Västafrika och Sydamerika och har i stort sett alltid haft dyrare klockor (Rolex, Breitling, Omega, Panerai) men aldrig råkat ut för några problem.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Rör mig mycket runt de trakterna, verkar ju finnas desperata som gör sånt här mitt på dagen också.
Ha självförtroende, gå med rak rygg och bra hållning. Inte skapa mycket uppmärksamhet, lite som Porsan skrev ovan.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Blivit rånad en gång för länge sedan. På Östermalm en vardagskväll vid 22. (Dvs helt öde.) Två unga killar med varsin kniv. Lämnade ifrån mig klocka, plånbok och mobil. If ersatte allting utan krångel. (Förvisso bara Aqualand-beatern, ingen 50'+ klocka)

Mitt råd:
1. Se till att kolla upp försäkringen
2. Var medveten, inte rädd
3. Händer det så händer det, försök inte spela hjälte så länge det bara handlar om materiella ting, det är inte värt det
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Blivit rånad en gång för länge sedan. På Östermalm en vardagskväll vid 22. (Dvs helt öde.) Två unga killar med varsin kniv. Lämnade ifrån mig klocka, plånbok och mobil. If ersatte allting utan krångel. (Förvisso bara Aqualand-beatern, ingen 50'+ klocka)

Mitt råd:
1. Se till att kolla upp försäkringen
2. Var medveten, inte rädd
3. Händer det så händer det, försök inte spela hjälte så länge det bara handlar om materiella ting, det är inte värt det


Exakt. Inte värt att få två knivar i magen för en jävla klocka dom kommer ta ifrån dig i vilket fall som helst.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Att alltid vara rädd löser inte problemet. Kanske lite försiktigare när den finaste klockan är på.
 

ranepaj

Omega
Blivit rånad en gång för länge sedan. På Östermalm en vardagskväll vid 22. (Dvs helt öde.) Två unga killar med varsin kniv. Lämnade ifrån mig klocka, plånbok och mobil. If ersatte allting utan krångel. (Förvisso bara Aqualand-beatern, ingen 50'+ klocka)

Mitt råd:
1. Se till att kolla upp försäkringen
2. Var medveten, inte rädd
3. Händer det så händer det, försök inte spela hjälte så länge det bara handlar om materiella ting, det är inte värt det

Bra svar, tråkigt anekdot! Jag vill, liksom andra påstår, inbilla mig att det enda språket rånarna talar är makt. Därför viktigt att se alfa ut, men om det väl händer är det lika bra att ge upp.

Rån igår vid korsningen Sveavägen/Kungsgatan. Klockan som personen blev rånad på var en Zenith El Primero. Vänligen håll utkik om ni blir erbjudna att köpa en eller ser annons någonstans.

/c

Känner du brottsoffret månne?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag vill, liksom andra påstår, inbilla mig att det enda språket rånarna talar är makt. Därför viktigt att se alfa ut.

Finns väl tyvärr rätt många sönderslagna "tuffingar" som kan agera empiriska bevis på motsatsen.

Möjligen om det är en ensam gärningsman som inte är drogpåverkad och har möjlighet att fatta rationella beslut trots ett långt framskridet händelseförlopp. Men den gruppen är nog lätträknad.
 

ranepaj

Omega
Finns väl tyvärr rätt många sönderslagna "tuffingar" som kan agera empiriska bevis på motsatsen.

Möjligen om det är en ensam gärningsman som inte är drogpåverkad och har möjlighet att fatta rationella beslut trots ett långt framskridet händelseförlopp. Men den gruppen är nog lätträknad.

Jo man ska ju bara vara solid och alfa sålänge man inte är under direkt hot. När du går förbi t.ex.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Rädd, nej
Men försöker vara streetsmart. Dvs. går där det finns mycket folk istället för smågator, ifall jag blir överförfriskad tar jag en taxi, om jag har något långärmat med mig så döljer jag klockan. Står jag och väntar på buss/spårvagn har jag ryggen mot en vägg.
Enkelt och inget jag tänker på direkt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Finns väl tyvärr rätt många sönderslagna "tuffingar" som kan agera empiriska bevis på motsatsen.
Äh, själv fått ta batongslag vid ett rån. Fyra kids med batong som var huvudet kortare än mig och mina kompisar. Tänkte ge oss på de men missade de dubbla antalet som kom bakom.. Jävla kids. Blev inte av med något mer än ett hål i jeansen, fick löpa hursom.

Bedöm helt enkelt situationen. Ibland kan man tjafsa emot, ibland springa, ibland bäst att ge ifrån sig. Vet en som har ett ärr över hela kinden nu efter ett rånförsök..
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Äh, själv fått ta batongslag vid ett rån. Fyra kids med batong som var huvudet kortare än mig och mina kompisar. Tänkte ge oss på de men missade de dubbla antalet som kom bakom.. Jävla kids. Blev inte av med något mer än ett hål i jeansen, fick löpa hursom.

Bedöm helt enkelt situationen. Ibland kan man tjafsa emot, ibland springa, ibland bäst att ge ifrån sig. Vet en som har ett ärr över hela kinden nu efter ett rånförsök..

Personligen resonerar jag helt enkelt att det inte är värt att göra en felaktig bedömning.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Personligen resonerar jag helt enkelt att det inte är värt att göra en felaktig bedömning.
Faktiskt en bra poäng. Men många rån numer är helt och hållet psykologiska, alltså skrämma offret utan direkta hot eller vapen. Tycker inte man bör lämna ifrån sig sina saker i ett sådant läge. Ensam emot två knivbeväpnade är en helt annan historia..

Fö. Var det inte ett liknande rån som nämns i trådstarten i Gbg nyligen?
 

Portofino

Panerai
Det finns en undersökning som gjorts med kriminella, visserligen inte i Sverige, men tankesättet är nog väldigt likt. Flera kriminella fick titta på videoklipp på ett gångstråk. Under tiden som klippet gick och människor passerade i bild fick de kriminella säga vilka de skulle ge sig på och vilka de inte skulle ge sig på. Man kunde konstatera att män och kvinnor som gick med höjd blick, rak i ryggen (alfa om man vill kalla det så...) och uppmärksamma (dvs inte gick och tittade i mobilen) var personer dessa kriminella inte var särskilt intresserade att ge sig på. Kanske låter kliché men att vara alfa, vara uppmärksam etc. fungerar avskräckande. Man ska inte glömma att de flesta kriminella är fega, lata kräk som alltid går minsta motståndets väg.

En annan historia jag fick berättad för mig av en piketpolis i Malmö handlar faktiskt om hur den svenska mentaliteten faktiskt gör oss en otjänst. OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta! De hade gripit ett gäng invandrarkillar som var misstänkta för en rad personrån. Alla offer var svenskar. Han hade frågat en av killarna om varför de bara gett sig på svenskar och då hade den misstänkta svarat "Därför att det är lättare. Svenska barn får höra från sina föräldrar att de alltid ska ge en hotfull person vad de vill ha. Inget är värt att bli skadas över etc." Och det stämmer. Vi fyller våra barn med den tanken att så fort ngn kommer och hotar dig så ska du ge dem vad de vill ha. För det är ju bara prylar. Är dina angripare beväpnade så köper jag det argumentet, har de kniv eller något annat så är det bättre att ge ifrån sig prylar absolut. Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Faktiskt en bra poäng. Men många rån numer är helt och hållet psykologiska, alltså skrämma offret utan direkta hot eller vapen. Tycker inte man bör lämna ifrån sig sina saker i ett sådant läge. Ensam emot två knivbeväpnade är en helt annan historia..

Haha, ja. Man kanske inte behöver räcka över klockan bara för att någon ber om den... ;)
 

Pope

Cartier
Ja fy faan vad tråkigt sånt här är.
En kompis blev rånad i Gamla stan förra sommaren. En kille frågar om tändstickor när en annan kommer bakifrån och slår med ett rör. Polaren såg det i ögonvrån och vek undan så pass att slaget tog mot kind/käke i stället för i bakhuvet. Käken av på två ställen och fem tänder åt pipan.
De fick med sig ett halsband.

As!
 

ranepaj

Omega
Haha, ja. Man kanske inte behöver räcka över klockan bara för att någon ber om den... ;)

Näe precis, klassas ju inte som rån xD
Det finns en undersökning som gjorts med kriminella, visserligen inte i Sverige, men tankesättet är nog väldigt likt. Flera kriminella fick titta på videoklipp på ett gångstråk. Under tiden som klippet gick och människor passerade i bild fick de kriminella säga vilka de skulle ge sig på och vilka de inte skulle ge sig på. Man kunde konstatera att män och kvinnor som gick med höjd blick, rak i ryggen (alfa om man vill kalla det så...) och uppmärksamma (dvs inte gick och tittade i mobilen) var personer dessa kriminella inte var särskilt intresserade att ge sig på. Kanske låter kliché men att vara alfa, vara uppmärksam etc. fungerar avskräckande. Man ska inte glömma att de flesta kriminella är fega, lata kräk som alltid går minsta motståndets väg.

En annan historia jag fick berättad för mig av en piketpolis i Malmö handlar faktiskt om hur den svenska mentaliteten faktiskt gör oss en otjänst. OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta! De hade gripit ett gäng invandrarkillar som var misstänkta för en rad personrån. Alla offer var svenskar. Han hade frågat en av killarna om varför de bara gett sig på svenskar och då hade den misstänkta svarat "Därför att det är lättare. Svenska barn får höra från sina föräldrar att de alltid ska ge en hotfull person vad de vill ha. Inget är värt att bli skadas över etc." Och det stämmer. Vi fyller våra barn med den tanken att så fort ngn kommer och hotar dig så ska du ge dem vad de vill ha. För det är ju bara prylar. Är dina angripare beväpnade så köper jag det argumentet, har de kniv eller något annat så är det bättre att ge ifrån sig prylar absolut. Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.

Bästa inlägget på länge! Pratar vi svensk mentalitet och kanske lite skitnödigthet så är passar ju förövrigt din friskrivning från rasism* ganska bra in ;)

*OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta!

Har sett någon video om det du pratar om angående kroppshållning och kroppspråk i övrigt. Tror att jag sett det i en dokumentär om en psykopat, återkommer om jag hittar!
 
Topp