• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är ni någonsin rädda för att detta ska hända er?

Portofino

Panerai
Jag vet! Mitt på ljusa dan dessutom. Folk verkar ju inte vara skygga alls! Blev så chockad när det hände. Vill så gärna ha tillbaka klockan, men misstänker att det är ganska kört... :(

Någon som vet något bra sätt att få den osåldbar? Jag har anmält klockan hos polisen med serienummer etc. Vad mer kan jag göra?
Tyvärr finns det alltid köpare.. Men utan box och papper får de bara en begränsad summa. Och går de till en värderingsman för att få den värderad kör de nog serienumret hos polisen. Håll utkik på blocket, kaplans mfl. Oddsen är små men man vet aldrig. Det är även en tråd startad nu på forumet särskilt för din klocka. Alla läser inte just denna tråden. Tråkig start men ändå välkommen till Klocksnack!
 

ranepaj

Omega
Hej,

Det var jag som blev rånad igår. Två jävlar kom bara & ryckte klockan från min arm. Innan jag han uppfatta det hela (pratade i telefon då) var klockan försvunnen.

Vore jättetacksam om ni kunde hålla utkik efter en Zenit El Primero ChronoMaster, Grand Date. Serienummer 243211, ref. 03.0240.4010. Två killar från... mellanöstern typ... som rånade mig.

Tack för hjälpen på förhand!
Mtdcy.gif


Skämt åsido, fyhelvete vad tråkigt! Löser det sig försäkringsmässigt?
 

cab

Audemars
2-Faktor
En kille på mitt jobb blev av med sin IWC Portofino för några veckor sen i Sthlm. Har för mig att det var runt Stureplan.

Två grabbar kom fram och ville hälsa och snacka lite skit(på engelska). Klockan var sen borta innan han märkte något.

Värt att tänka till en extra gång om någon okänd kommer fram på stan.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt tråkigt zenith2014. Men ska man se det positivt är nog risken ganska stor att den hamnar på tratten, blocket eller dyl. Skulle jag tro. Det är ju ingen bratte, rolex, AP eller hubbe och således ganska ointressant om de tänkt sälja den i orten tänker jag..

Håller utkik jag med!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Beklagar händelsen , gäller väl att hälla koll på omgivningarna och lyssna på "varningsklockor"...

Med det sagt så kan vem som helst bli rånad...
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Måste också beklaga det inträffade. Hoppas att allt löser sig smidigt med försäkringsbolag och polisen.


Men, för att svara på TS frågeställning. Nej, jag är inte rädd att det ska hända mig. Ytterst sällan jag rullar ner skjortan eller på annat sätt försöker dölja att det sitter en klocka på handleden. Har också gjort såna där typiska oförsiktiga saker som försäkringsbolagen älskar, sovit berusad på spårvagnen med t-shirt, varit på riktigt sunkiga krogar i tveksamma kvarter i suspekta städer med underliga människor. Jag är inte särskilt orolig. Givetvis skulle jag bli jävligt arg och ledsen om det hade hänt mig. Men jag tycker nog att livet är för kort för att oroa sig.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag säger som Captain Dudley Smith i LA Confidential : Dessa primitiva svin är "...in desperate need of re-education in the ways of polite society."
 

AgE

Omega
Jävligt trist detta, och extremt oväntat att det sker på ljusa dan mitt i stan. Hoppas det löser sig genom försäkringsbolag.

För att svara på frågan så har jag varit i situationer där jag tänkt att klockan inte är det bästa valet, som när jag gick ett antal kilometer i mindre trevliga kvarter i Las Vegas kl 2 på natten. Var även lite orolig i LA när man var ute, där hände en del sjuka grejer precis runt där jag bodde.

Men i övrigt är jag inte särskilt rädd att detta ska hända. Vidtar inga särskilda försiktighetsåtgärder men när jag är/har varit ute tänker jag alltid av ren reflex på potentiella hot i min omgivning och undviker dessa. Går ofta hem själv när jag varit ute eftersom jag bor centralt och det har aldrig ens uppstått någon obehaglig situation. Tror en del av nyckeln där är som tidigare sagts att genom hållning och vaksamhet ge ett intryck av att man inte är ett lätt offer. Sen tror jag inte egentligen att en stålrolle ökar risken att bli rånad nämnvärt. I princip vad som helst i gulguld är ju mer iögonfallande.
 

zenith2014

Breitling
Tack alla som engagerat!

Svinen kom fram & frågade vägen. Jag stod vid övergångsstället & pratade i telefon. Jag pekar var de skulle & han ville ge mig en high five. Plötsligt greppar han taget på min arm & sparkar mig lätt på smalbenet & verkar vilja busa med mig. Jag rycker tillbaka min arm & han går ifrån med sin polare. Upptäcker att klockan var borta inom 30sek, men då var dom redan borta. :(

Klockan hade ett viklås. Han ryckte säkert loss låset.

Vet inte hur det kommer att gå med försäkringen... Har aldrig råkat ut för det tidigare.

Tack alla för ert välkomnande! Tråkigt att det är under sådana omständigheter bara...

Jag är glad att jag inte hann renovera den. Den är ju 6år gammal & jag tror att det är dags att renovera den. Fatta om de hade tagit den strax efter renoveringen!?
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Tack alla som engagerat!

Svinen kom fram & frågade vägen. Jag stod vid övergångsstället & pratade i telefon. Jag pekar var de skulle & han ville ge mig en high five. Plötsligt greppar han taget på min arm & sparkar mig lätt på smalbenet & verkar vilja busa med mig. Jag rycker tillbaka min arm & han går ifrån med sin polare. Upptäcker att klockan var borta inom 30sek, men då var dom redan borta. :(

Klockan hade ett viklås. Han ryckte säkert loss låset.

Vet inte hur det kommer att gå med försäkringen... Har aldrig råkat ut för det tidigare.

Tack alla för ert välkomnande! Tråkigt att det är under sådana omständigheter bara...

Jag är glad att jag inte hann renovera den. Den är ju 6år gammal & jag tror att det är dags att renovera den. Fatta om de hade tagit den strax efter renoveringen!?

Fan vad tråkigt! Tur att det gick bra med dig.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Har en polare som åkt tunnelbana varje helg i minst 4 år sent på natten med diverse Hublot och APs utan att bli rånad. Handlar bara om att inte vara rädd samt gitta om det blir knas, yao.
 

ranepaj

Omega
Tack alla som engagerat!

Svinen kom fram & frågade vägen. Jag stod vid övergångsstället & pratade i telefon. Jag pekar var de skulle & han ville ge mig en high five. Plötsligt greppar han taget på min arm & sparkar mig lätt på smalbenet & verkar vilja busa med mig. Jag rycker tillbaka min arm & han går ifrån med sin polare. Upptäcker att klockan var borta inom 30sek, men då var dom redan borta. :(

Klockan hade ett viklås. Han ryckte säkert loss låset.

Vet inte hur det kommer att gå med försäkringen... Har aldrig råkat ut för det tidigare.

Tack alla för ert välkomnande! Tråkigt att det är under sådana omständigheter bara...

Jag är glad att jag inte hann renovera den. Den är ju 6år gammal & jag tror att det är dags att renovera den. Fatta om de hade tagit den strax efter renoveringen!?

Fyfasen vad nedrigt! Måste ju finnas massor med övervakningskameror där. Om du har lust och ork skulle du nog kunna få tag i övervakningsbilder för att sedan göra livet surt för dem. Har inga problem med att hjälpa till att sprida övervakningsbilderna.

Ålder på GM?
 

Pope

Cartier
Svinen kom fram & frågade vägen. Jag stod vid övergångsstället & pratade i telefon. Jag pekar var de skulle & han ville ge mig en high five. Plötsligt greppar han taget på min arm & sparkar mig lätt på smalbenet & verkar vilja busa med mig. Jag rycker tillbaka min arm & han går ifrån med sin polare. Upptäcker att klockan var borta inom 30sek, men då var dom redan borta. :(
[/quote]

Shit! Kan tänka mig att det blir sjukt konstigt när nån börjar halv-lattja i nåt knasigt cirkus-rån.
Svårt att reagera liksom.
Måste varit en skicklig jävel som tog klockan.

Trist som tusan men välkommen hit och hoppas du inte tappar sugen helt på coola klockor.:)
 

zenith2014

Breitling
Fyfasen vad nedrigt! Måste ju finnas massor med övervakningskameror där. Om du har lust och ork skulle du nog kunna få tag i övervakningsbilder för att sedan göra livet surt för dem. Har inga problem med att hjälpa till att sprida övervakningsbilderna.

Ålder på GM?
Bra idé! Ska kolla med Cervera om dom har någon kamera.

GM var i 23-30års ålder tror jag.
 

zenith2014

Breitling
Har en polare som åkt tunnelbana varje helg i minst 4 år sent på natten med diverse Hublot och APs utan att bli rånad. Handlar bara om att inte vara rädd samt gitta om det blir knas, yao.

Det fanns inget utrymme att "gitta". Jag stod vid Sveriges största korsning 17:45 på en torsdag. Inte på en lite gränd 03:25 efter en utekväll. Jag kan inte se hur jag skulle ha undkommit situationen. Jag stod dessutom & prata i telefon med handsfree. Jag hann helt enkelt inte reagera.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det fanns inget utrymme att "gitta". Jag stod vid Sveriges största korsning 17:45 på en torsdag. Inte på en lite gränd 03:25 efter en utekväll. Jag kan inte se hur jag skulle ha undkommit situationen. Jag stod dessutom & prata i telefon med handsfree. Jag hann helt enkelt inte reagera.


Det här är ett diskussionsforum och jag svarade rent allmänt på trådskaparens frågeställning, inte på ditt specifika fall så chilla.
 

Boris Balkan

Fark you!
Det fanns inget utrymme att "gitta". Jag stod vid Sveriges största korsning 17:45 på en torsdag. Inte på en lite gränd 03:25 efter en utekväll. Jag kan inte se hur jag skulle ha undkommit situationen. Jag stod dessutom & prata i telefon med handsfree. Jag hann helt enkelt inte reagera.

Jag förstår helt och hållet. Det är inte sällan jag går hem ifrån jobbet den vägen. Senast idag och jag känner mig 99.9% säker där.
 

masse_th

Breitling
Besvärlig sits... Hmmm... Vet inte själv hur jag skulle reagera. Men en bra försäkring låter som ett gott val om olyckan skulle vara framme. Hur f-n ska man annars ha en chans att få tillbaka något?
 

Knight

Cartier
Precis som rånarna är uppmärksamma på potentiella offer är jag uppmärksam på potentiella mänskliga avarter. Alltid.
 

Bramster

Omega
Det finns en undersökning som gjorts med kriminella, visserligen inte i Sverige, men tankesättet är nog väldigt likt. Flera kriminella fick titta på videoklipp på ett gångstråk. Under tiden som klippet gick och människor passerade i bild fick de kriminella säga vilka de skulle ge sig på och vilka de inte skulle ge sig på. Man kunde konstatera att män och kvinnor som gick med höjd blick, rak i ryggen (alfa om man vill kalla det så...) och uppmärksamma (dvs inte gick och tittade i mobilen) var personer dessa kriminella inte var särskilt intresserade att ge sig på. Kanske låter kliché men att vara alfa, vara uppmärksam etc. fungerar avskräckande. Man ska inte glömma att de flesta kriminella är fega, lata kräk som alltid går minsta motståndets väg.

En annan historia jag fick berättad för mig av en piketpolis i Malmö handlar faktiskt om hur den svenska mentaliteten faktiskt gör oss en otjänst. OBS! Denna historia handlar om den svenska mentaliteten och INTE om invandrare så inga kommentarer kring detta! De hade gripit ett gäng invandrarkillar som var misstänkta för en rad personrån. Alla offer var svenskar. Han hade frågat en av killarna om varför de bara gett sig på svenskar och då hade den misstänkta svarat "Därför att det är lättare. Svenska barn får höra från sina föräldrar att de alltid ska ge en hotfull person vad de vill ha. Inget är värt att bli skadas över etc." Och det stämmer. Vi fyller våra barn med den tanken att så fort ngn kommer och hotar dig så ska du ge dem vad de vill ha. För det är ju bara prylar. Är dina angripare beväpnade så köper jag det argumentet, har de kniv eller något annat så är det bättre att ge ifrån sig prylar absolut. Men om ngn kommer upp och bara är hotfull? Slå så jävla hårt du kan.
Leta efter honom, ta honom... Klippa tungan, klippa öron.... Sen lämna till polisen honom.
 

EmKay

Omega
Slå först! Go aggro och kör över. Eller fly.

En stor del av alla rån och misshandelsförsök brukar föregås av en sk "intervju" dvs för att förövarna mentalt ska förbereda sig och justifiera sina handlingar (för sitt eget klena intellekt) så bruka de starta med en diskussion tex har du cigg? vadå nä? å sen är det igång (ja de behöver inte mer än så tyvärr de mentala kalhyggena...han sa nä men han hade cigg så då nitade vi honom). Även vid rån så brukar det föregås tex av kommentarer som snygg klocka eller dylikt.
Svår avvägning men så fort nån kommer fram som inte verkar ha fredliga intentioner, slå först. De flesta förövare är vana vid att offren gör som de vill och inte mötas av våld tillbaka. Du har överrasknings effekten på din sida.
Lagstiftaren i nödvärnslagen tillåter faktiskt detta om du har lite på fötterna, den beskriver ett "överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom" där nyckelordet är överhängande. DVS. Känner du att ett nära våld eller brottshandling är oundviklig så har du nödvärnsrätt. Detta rekommenderas dock inte för alla, du måste mentalt bestämma dig själv om det är värt risken, det är alltid en risk men ibland kan det vara bättre att fäkta än att illa fly ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Alltså (och med all respekt för zenith2014 och händelsen), är inte det diskuterade fallet mindre ett rån och mer en stöld gränsande till ficktjuveri (av en typ som vi hört talas rätt mycket om, där främmande människor ska highfivea och ha sig...)?
 
Topp