• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är ni någonsin rädda för att detta ska hända er?

ranepaj

Omega
Alltså (och med all respekt för zenith2014 och händelsen), är inte det diskuterade fallet mindre ett rån och mer en stöld gränsande till ficktjuveri (av en typ som vi hört talas rätt mycket om, där främmande människor ska highfivea och ha sig...)?

Det har du rätt i! Ett rån kännetecknas av våld eller hot om våld. Inget som förekom i detta fall.
 

zenith2014

Breitling
Alltså (och med all respekt för zenith2014 och händelsen), är inte det diskuterade fallet mindre ett rån och mer en stöld gränsande till ficktjuveri (av en typ som vi hört talas rätt mycket om, där främmande människor ska highfivea och ha sig...)?

Jag förstår vad du menar, men vad ska de rubriceras som då? Stöld? Hur som helst är klockan borta och det togs fråm min arm. Har varit runt hela jävla stan idag för att finna lösningar. Har anmält klockan stulen på Nymans, Frank (de två auktoriserade Zenithåterförsäljare om jag förstått det rätt... om det finns flera får ni gärna hojta till!) och Kaplans.

Ingen lycka med övervakningskameror då det tydligen under svensk lag är förbjudet för butiker att filma på gatan utanför...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag förstår vad du menar, men vad ska de rubriceras som då? Stöld? Hur som helst är klockan borta och det togs fråm min arm. Har varit runt hela jävla stan idag för att finna lösningar. Har anmält klockan stulen på Nymans, Frank (de två auktoriserade Zenithåterförsäljare om jag förstått det rätt... om det finns flera får ni gärna hojta till!) och Kaplans.

Ingen lycka med övervakningskameror då det tydligen under svensk lag är förbjudet för butiker att filma på gatan utanför...

Bara så du vet - ingen lider mer än jag med dig och jag försöker på inget sätt förringa det som hänt.

I tråden pratas det mest rån och sätt att skydda sig alt agera då det inträffar. Ditt fall är ju lite annorlunda men också högst intressant och kan, om man får lov att hitta något värt att ta med sig ur den här trista historien, ju vara värt att upplysas och påminnas om (eftersom förfarandet inte är nytt men kanske lätt att förbise jämfört med mer "spektakulära" rån av klassiskt snitt).

Jag hoppas det löser sig - att du får en klocka, helst din egen, tillbaka och att de skyldiga lagförs.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Tror jag har skrivit det här i nån annan tråd tidigare men att hålla en låg profil är alltid bra, klä sig så att man inte sticker ut samt inte "flasha" klocka eller smycken, har varit på många "skumma" platser i både Asien, Västafrika och Sydamerika och har i stort sett alltid haft dyrare klockor (Rolex, Breitling, Omega, Panerai) men aldrig råkat ut för några problem.

Klart du inte har, du är ju förfan skräckinjagande ;)
 

Korsvold

Omega
Nu hjälper det ju knappat offret i fråga att dividera om det är rån eller stöld, men vågar med viss säkerhet hävda att sparken i den här situationen gör att det bör rubriceras som rån. Förhoppningsvis kanske det leder till att det prioriteras något högre hos Polisen. Är väl i alla fall en god utgångspunkt att alltid nämna eventuellt våld, oavsett hur milt, vid en anmälan.
 

zenith2014

Breitling
Bara så du vet - ingen lider mer än jag med dig och jag försöker på inget sätt förringa det som hänt.

I tråden pratas det mest rån och sätt att skydda sig alt agera då det inträffar. Ditt fall är ju lite annorlunda men också högst intressant och kan, om man får lov att hitta något värt att ta med sig ur den här trista historien, ju vara värt att upplysas och påminnas om (eftersom förfarandet inte är nytt men kanske lätt att förbise jämfört med mer "spektakulära" rån av klassiskt snitt).

Jag hoppas det löser sig - att du får en klocka, helst din egen, tillbaka och att de skyldiga lagförs.

Nu hjälper det ju knappat offret i fråga att dividera om det är rån eller stöld, men vågar med viss säkerhet hävda att sparken i den här situationen gör att det bör rubriceras som rån. Förhoppningsvis kanske det leder till att det prioriteras något högre hos Polisen. Är väl i alla fall en god utgångspunkt att alltid nämna eventuellt våld, oavsett hur milt, vid en anmälan.

Tack Singular, jag tror att oavsett rubricering så kommer jag nog inte att få tillbaka min klocka... :( men men... mirakel kan hända!

Ska jag vara helt ärlig så gjorde ju sparkarna inte ont. Det var, som jag tidigare skrev, för att vilseleda mig och släppa fokus på min arm. Svårt att påstå att det var någon "misshandel" av något slag (så ynklig är jag inte även om jag inte är en bodybuilder ;)).

Jag håller helt med dig ranepaj. Ibland undrar man inte om kameror på stan hade varit bättre, det finns ju tyvärr alltid risk att det missbrukas, men det löser en hel del brott också.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Efter att ha läst denna tråd sida för sida och blivit mörkrädd, kan jag delge mig av några egenutvecklade råd för att undvika skumma situationer. De kan tillämpas mer eller mindre:

1. Utgå från att alla människor du inte känner som vill tala med dig har för uppsåt att skada eller ta grejer från dig. Oavsett om det är torgförsäljare eller turister som vill fråga vägen.

2. Gå med mord i blicken på sena kvällar och nätter. Tänk dig hur påtända gerillakrigare i Kongo går och försök agera likadant.

3. Om du är full: Tänk extra mycket på att tillämpa punkt 2.

4. Tänk på att du springer jävligt fort när du är rädd.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Lugn Tony. Alla är inte gangstrar som försöker mörda en.

Vara lite uppmärksam, se självsäker ut och ta taxi på fyllan. Allt annat skulle jag påstå är fel plats vid fel tidpunkt.. Otur helt enkelt
 

zenith2014

Breitling
Passar på att lägga upp en bild på min Zenit här oxå...
 

Bilagor

  • Zenith.jpg
    Zenith.jpg
    101.2 KB · Visningar: 78

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tänk så här; vill dom ha just klockan så tar dom den oavsett om du är Karate Kid. Lämna den ifrån dig och backa därifrån. Hjältar finns bara i himlen. Tyvärr.
 

almeyero

Panerai
Tänk så här; vill dom ha just klockan så tar dom den oavsett om du är Karate Kid. Lämna den ifrån dig och backa därifrån. Hjältar finns bara i himlen. Tyvärr.

Njaae, skulle vilja påstå att majoriteten skulle backa om man själv går hårt mot hårt. Det enda negativa är att angriparna ofta är fler än en.
 

almeyero

Panerai
Efter att ha läst denna tråd sida för sida och blivit mörkrädd, kan jag delge mig av några egenutvecklade råd för att undvika skumma situationer. De kan tillämpas mer eller mindre:

1. Utgå från att alla människor du inte känner som vill tala med dig har för uppsåt att skada eller ta grejer från dig. Oavsett om det är torgförsäljare eller turister som vill fråga vägen.

2. Gå med mord i blicken på sena kvällar och nätter. Tänk dig hur påtända gerillakrigare i Kongo går och försök agera likadant.

3. Om du är full: Tänk extra mycket på att tillämpa punkt 2.

4. Tänk på att du springer jävligt fort när du är rädd.

Punkt 2 och 4 så jävla sanna!
 

EmKay

Omega
Tja, en mot en nog enklare. Men fega tjuvar jagar ofta i pack.
mmmh det gör de å precis som andra "pack hunters" så ger de sig på de svagaste offrern, om du tidigt och hårt visar att du inte är svag så är sannolikheten stor att de kommer avbryta rånförsöket och dra. Man rånar inte så mycket med bruten näsa. Sannorlikheten för repressalier är låg. Det är inte direkt de tyngsta och farligaste kriminella som rånar folk på gatan på klockor.
 
Topp