• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Seiko en modeklocka?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Detta står att läsa på Krons ur´s hemsida:

MODEKLOCKOR
Om du söker modeklockor från varumärken som Armani, Diesel, DKNY, Storm, Marc by Marc Jacobs, Michael Kors, Gant, CK, Seiko, D&G, Police, Skagen, Guess, Jacques Lemans, Casio, Triwa och Gul, är du välkommen att besöka vår Klockmasterbutik i Västerås eller någon av våra internetbutiker KLOCKOR.NU alt Klockis.se

Har verkligen "Stockholms snobberiet" inne i city gått så långt? Jag menar att personalen på krons behandlar/bemöter vissa kunder lite si och så ibland är ju ganska känt. (Ett exempel är ju när jag ringde för att fråga om priset på en service för min Longines. Då hon jag pratade med rättade mitt uttal på varumärket i stället för att spela med).

Skall bara förtydliga att jag gillar Seiko. Deras historia och hur de bidragit/skapat nya lösningar genom historien.
Samt att de gör ALLT inhouse, även lume och färg känns det som.

Komentarer?
 

carlanton

Audemars
Seikoutbudet hos svenska handlare är väl inte allt för intressant. Trista och fula quartzklockor, kanske en Eco Drive-dykare men inga av de klockor som figurerar här.

Casio gör ju också riktigt bra klockor, fast inget mekaniskt då.
 
V

Viggen

Guest
Jag håller nog inte med carlanton till 100%

Seiko är ingen modeklocka garanterat. Har aldrig sett/hört någon välja en Seiko pga modet.

Sedan vill jag gärna försvara deras quartz modeller. Inte bara för att jag äger en själv, men för att den inte har haft några problem. Den är i stort sett skottsäker för sin prisklass. Det som jag kan säga är negativt, är att metall-länken är lite väl B. Men nu talar jag bara om min Seiko. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tror det till viss del kan bero på deras trista kollektioner Premier, Sportura, Valetura och Arctura som det fokuseras på i "vanliga" klockbutiker som kan vara en av orsaken, dock finns det en kul modell från Premier, automataten SPB001J1 annars är det väldigt blekt tyvärr. Sen ogillar jag verkligen den tramsiga marknadsföringen av Sportura med den ena tramsiga ambassadören efter den andra.

Dom japanskt tillverkade kollektionerna och premiumtillverkningen är en helt annan femma, där är Seiko en av få tillverkare som fortfarande kan kalla sig en riktig manufaktur och där det fortfarande finns hög grad av hantverk kvar och där produktions-volymen hålls på en låg nivå - och det är just den sidan jag älskar hos dem.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är helt med på att utbudet är dåligt hos svenska säljare. Men varför? Beror det på att de finare seiko inte säljer? Gemene man kanske inte tycker att seiko är "flashigt" nog. Varför gör inte säljarna mer för att lyfta GS modellerna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag såg faktiskt en skx007 i en monter inne på Magnussons ur i Göteborg förra veckan. Blev helt chockad.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
slimjim skrev:
Är helt med på att utbudet är dåligt hos svenska säljare. Men varför? Beror det på att de finare seiko inte säljer? Gemene man kanske inte tycker att seiko är "flashigt" nog. Varför gör inte säljarna mer för att lyfta GS modellerna?
Fram tills nyligen har deras premium bara sålts i Japan, alltså GS, premiumdykarna, Credor - och där har dom haft en ganska låg produktions kapacitet, 30 000 klockor/år allt som allt eftersom dom bara behövt tillförse sig själva.

Men för min del får det gärna förbli så här att dom håller en låg profil och inte säljer ut sig själva för att få "prestige"
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
slimjim skrev:
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
yonsson skrev:
Jag såg faktiskt en skx007 i en monter inne på Magnussons ur i Göteborg förra veckan. Blev helt chockad.

Vänta bara tills du ser prislappen...

3-4 K eller ?

Skx007k1 tickar in på 3696 SEK på klockis. (men så kan man ta den på avbetalning).

Ok, lite skillnad mot om man köper på creation.
Dock tycker jag ändå att den är värd 4K lätt om man jämför vilket skit stjärnurmakarna säljer för dyrare pengar än så.
 
Topp