• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Seiko Sse021 (vit) Feminin eller unisex?

Odishon

Friends of KS
IMG_0446.JPG IMG_0440.JPG IMG_0436.JPG
Jag har trillat över en "
Seiko Astron GPS Solar Chronograph SSE021J1 Limited Edition"

Kollade på Chrono24 (http://www.chrono24.com/seiko/astron-gps-solar-chronograph-sse021j1-limited-edition--id4688430.htm) och för 3000 dollar säljs den som herr/unisex klocka. Såg att Seikos egna press kallar denna för första klocka Astron för kvinnor. Men med en boett på 44.6 mm känns det för stort för damklocka. Testade den på min smala arm och storleksmässigt är den "stor". inte om jag jämför med min G-shock MT-G men man...

Vet inte om jag ska försöka flippa den eller inte. Är ju limiterad (1000 ex) och helt i nyskick. Inte så pjåkig men vit, rosé guld i boett o knappar samt diamanter på urtavlan är borderline.

En fet submariner, motsvarande, är mer macho men ska jag börja använda den som "gubbe" eller borde man försöka flippa den?? Har noll problem med Metro men det borde inte vara allt för "mjukt".
 

Weberg

Audemars
Kort svar: Den är feminin. Stäng tråden. ;)

Lite längre svar: att bestämma könstillhörighet utifrån en klockas storlek är svårt numera. Unga tjejer, till exempel, har inte mindre klockor än män rent generellt. Mode- och parfymklockor för tjejer ligger inte sällan på +42 millimeter - eller ännu större. Dels är de mer vana än män att bära upp accessoarer och tingeltangel och dels anses det okej för tjejer/kvinnor att ha en större klocka som hänger lite ner på handen, vilket förstås är helt otänkbart för män (om du inte ska sälja din rostiga Mercedes Benz 190E med kjolpaket). Summa summarum: det är nog inget fel på klockans design för rätt person, men guld och diamanter i kombination med både vit urtavla och vitt band är så feminint det kan bli. Men det är förstås min högst personliga åsikt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag hade satt på ett svart band och kört.
Gillar klockan men det blir lite för mycket med vitt band.
 

Psykel

Patek
Jag håller helt med @Mforce där. För mycket vitt med det vita bandet. Smacka på ett svart, blått eller nåt annat skoj läder och kör på! Endast män som är osäkra i sin manlighet är rädda för att uppfattas som feminina. Har du lite pondus och självförtroende så kan du rocka den utan problem. Och det kommer från nån som burit klockor runt 30mm större delen av veckan.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Tycker inte det! Jag hade lätt haft på mig den snyggt med vitt! Speciellt på sommaren :)
 
Topp