• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är skillnaden verkligen så stor? (Certina vs Longines)

Nifo

Omega
Hej, klockkunniga!

Ska köpa mig en klocka...igen. Har tidigare bara köpt batteridrivna klockor från Tissot och Certina. Blev nu sugen på att lägga en slant på ett snyggt dykarur (nej, dyker inte - anser mest att de är löjligt snygga). Har kollat runt lite och fastnat för de två märkena Certina och Longines. Har även kikat på andra märken som Oris (höll här på att skriva både Otis, dvs hisstillverkaren samt Orust. Borde få sömn).

Först såg jag en enklare dykarklocka (men vi glömmer det här med "dyk" för nu. Visst, bra att de klarar 200...300 meter osv, men jag vill ha en klocka främst för dess utseende. Kul att kunna bada/snorkla med). Vart var jag nu? Jo...Certinan heter väl DS Action (C013.410.11.057.00) och den finns även med Automat och heter väl då möjligen DS Action Diver (C013.407.11.051.00) eller något sådant. Sen har jag också varit och kollat på Longines Hydro Conquest (L3.642.4.56.6) som är riktigt snygg.

Har liksom fastnat och står och gnager. Vill lägga order men blir rätt osäker. Behöver jag en automat och kommer jag njuta så mycket av den som jag vill och hoppas, eller komner jag bara störa mig på att tiden måste ställas hela tiden (och får jag ett ex med sämre gång så kan de ju både rusa och söla rätt rejält, väl).

Kolla på Certinaklockorna. En är quarts (DS Action) och en är automat (Diver). Jaha...fina både två, men jag tyckte baskemig först att quartzen var snyggare. Divern kändes...gammal i designen, men ändå mer klassisk. Jaha. Då stod det mellan dessa två. Sen dror jag in i en uraffär och kollade mer. Då tillkom även Longinesuret, och även där tror jag att den finns i både automat och i quartz-version (kvarts heter det på svenska sägs det) och dessutom i olika storlekar.

Alltså...är det stor skillnad i kvalitet mellan dessa modeller och dessa märken? Tycker alla är skitsnygga men inser jag att det finns pengar att spara om jag "snålar" lite med märket. Exempel: Certinaverket (automaten) VS. Longinesautomaten. Skillnader i gång, kvalitet på verket, kvalitet på själva klockan osv? Vill ha en klocka som har förutsättningar att hålla länge, en klocka som föds med mig (uh...hur låter detta) och som får slitas med mig i livet, få sina skråmor osv..men som ändå funkar bra (då jag varit noga med servicen) och som får en snygg touch av ålder efter ett tag. Eller ska jag köpa ettt ticktack-verk och vara glad att tiden hålls, få en helt okej klocka..men inte så mycket mer.

Orkar inte tänka själv längre. Blir psyket nästa, är jag rädd. Vad tycker NI är det bättre köpet och beskriv/förklara varför ni väljer som ni gör och varför ni även väljer bort de andra. Kom gärna med input på andra märken och modeller som ser lite liknande ut som dessa klockor. Länk är krav.

Tack för hjälpen och tack för mig. Nu sömn. Zz...
 

Nifo

Omega
Hej! Kul att du nämnder Legend Diver. Har kollat på denna med. Vet inte om jag just har ett "mål" att köpa en ännu dyrare / finare klocka, men visst - det kan nog locka. Men du skulle skippa Certina, och då även automaten? Legend där ja... Den finns väl bara med rem, eller? =P

Jo, sen var det detta med Tudor med. Såg någon riktigt snygga sak i "presentationsforumet", såg ut som en klassisk dykare. Vad är detta för märke och är det värt att glutta på dessa med? Kan nog vara lite för dyra just nu..har på känn att det kostar en del.
 

Fredde76

Omega
Lånar den här tråden lite för att få råd om nästa köp då jag är i en liknande situation....
Mitt eget klockintresse har gått från Tissot via Certina till Longines.
Vad är nästa steg?:)


IkJRo1l.jpg
 

TicTack

Cartier
Till Nifo

1) Köp en dyrare klocka men begagnat, då kan du sälja vidare till minsta förlust, och får mest klocka för pengarna.

2) Var har du Nifo hittat din avatar?

3) Jag har och har haft en mängd klockor, i olika priser, kvarts och mekaniska. Jag verkar av någon anledning alltid komma tillbaka till kvarts, jag gillar nog det mest. Så, varför inte ta några steg upp i märkeshierarkin och titta på en Omega kvarts dykare? Den som hånar kvarts behöver kompensera för liten **k! :)
 

David

Bödeln
Jag kan förstås bara tala för mig själv, men jag har uteslutande använt klockor med mekaniska verk i många år, och gångprecisionen är inte något jag haft några bekymmer av.

Varför inte vänta på att rätt klocka dyker upp begagnad, så förlorar du inget om du bestämmer dig för att sälja?

Jag hade i dina skor även tittat på Tudor Black Bay, Glycine Combat SUB eller den Squale som Jaganata har till salu på K&S.
 

Sputniq

Panerai
Av just Certina eller Longines hade jag gått på det sistnämnda, som automat. Hade även kikat på Glycine Combat Sub som finns i massa fräscha varianter.

Lycka till :)
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
God morgon!
Action divern är riktigt fin, testa i butik om du har möjlighet. Den är rätt biffig. LLDn är grym, lite mer dress. Finns mycket fint ute här på köp o sälj nu. Glycine...

xV2haZt.jpg
 

pederr

Cartier
Det första du behöver fundera över är typ av urverk du ska ha. Enklast att leva med är ju quartz, men det saknar den mikromekaniska upplevelsen som man måste uppskatta om man föredrat ett mekaniskt verk.
Om det sedan är en dykare du är ute efter finns ju ändå olika konstruktioner och formspråk att välja mellan, ta bara HydroConquest och Legend Diver som exempel.
Att välja mellan DS Action DIver och HydroConquest är inte enkelt. I grunden har de ju samma urverk så det blir detaljer och varumärke som avgör. DS är lite större, lite enklare länk tycker jag (dock borstad så den får bruksigare look - klarar inte av polerade bitar som HC har). Jag har själv en DS och är hur nöjd som helst, men skulle gärna "byta upp" mig - tror du att klockdj-len kommer att ta även dig så är det lika att gå in högre upp i märkeshierarkin för the only way is up.
 

Poppe

Cartier
Kan bara svara för Hydroconqueat då jag har en själv. Har vart och klämt på certinan lite. Känslan då när jg hade min HC på armen var "njaaee" . Har den blå och kollar man på den i solen så är den riktigt läcker personligen gillar jag den polerade mittbiten på länken.
 

F-L-P

Panerai
Hej, klockkunniga!
...[text]..
Tack för hjälpen och tack för mig. Nu sömn. Zz...


Hej och välkommen.

Många frågor i ett, ska försöka att iaf ge min syn på några av sakerna.

Kvart eller automat är egentligen bara preferenser. En automat drar sig lite mer men för min del sätts osäkerheten alltid av hur noggrant jag ställer den. Ytterst få tillfällen i min vardag då jag behöver veta tiden på sekunden när. men kvarts är ju smidigt och finns många kul modeller om man letar lite.

Är ingen expert på urverk, och har inte undersökt dessa modeller men skulle gissa att longines och certina båda använder ETA verk som produceras av en extern leverantör. Dessa verk håller bra kvalité och många urmakare kan arbeta med dessa.

Longines och Certina gör båda bra klockor. Min personliga preferens gör att LLD känns lite hetare än hydro conquest, men igen, smaksak.

Tudor och Oris är mycket rolig design för pengarna men i stort sett samma urverk. Riktigt fina klockor från båda. Ännu en personlig favorit är tyska Sinn som ligger i samma prisklass som de senare två.

UX för en unik kvarsare med oljefylld boett:
1702693.jpg


EZM 3 för en automat med argon fylld boett, saltpatron och destrokrona:
1047694d1365960944-looking-tough-watch-ezm3_1.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Om du är bekväm av dig och inte värdesätter finmekanik eller känslan av något "levande", så är ju en kvartsklocka kanske rätt val för dig? Kan ligga i ett par veckor men håller ändå tiden och är bara att ta på sig.

Men det är ju helt klart mer känsla i ett automatverk!

Det ligger ju en i princip sprillans ny Glycine Combat SUB TT på K&S, om jag inte missminner mig... ;) Det är en bra instegsklocka med pålitligt ETA-verk (automat) och mkt liten ytterligare värdeminskning. Säljaren är dessutom en trevlig jävel har jag hört... ;)

Och så för att det alltid är trevligt med bilder (denna är från nätet):

1a3f2f7f27f6a37a801daf1afdca38e2.jpg
 

buggin-san

Cartier
Hej! Om du redan tänker så mycket och är ambivalent kring valet, kommer detta inköp med största sannolikhet inte vara ditt sist - och inte heller denna klocka bli din graal... Som flera ovan redan är inne på. Personligen har jag gått från kvarts, till automat, via Certina, till Seiko, och nu på Omega. Så det blir nog en resa uppåt, men mitt tips är att börja - begagnat - och sen testa sig framåt. Första klockan blir sällan den sista!

Mitt tips att addera till Action Diver och HC blir Seikos dykare Sumo (SBDC-ref) som jag hade ett bra tag, gillar fortfarande, men sålde nyligen då Omegan landat. Lycka till.

Martin
 

richard1991

Cartier
Det första du behöver fundera över är typ av urverk du ska ha. Enklast att leva med är ju quartz, men det saknar den mikromekaniska upplevelsen som man måste uppskatta om man föredrat ett mekaniskt verk.
Om det sedan är en dykare du är ute efter finns ju ändå olika konstruktioner och formspråk att välja mellan, ta bara HydroConquest och Legend Diver som exempel.
Att välja mellan DS Action DIver och HydroConquest är inte enkelt. I grunden har de ju samma urverk så det blir detaljer och varumärke som avgör. DS är lite större, lite enklare länk tycker jag (dock borstad så den får bruksigare look - klarar inte av polerade bitar som HC har). Jag har själv en DS och är hur nöjd som helst, men skulle gärna "byta upp" mig - tror du att klockdj-len kommer att ta även dig så är det lika att gå in högre upp i märkeshierarkin för the only way is up.
Fast den senaste HC:n har inte polerad länk.
 

Peder100

Omega
Många bra inlägg och förslag. Kan inte annat än instämma i vad flera säger. Bestäm dig för vad som är viktigast för dig, är det sekundprecision då bör du ju ta en quartzare, är det "prestige" så blir den Longines framför Certina, är det pris så blir det osv...

Jag har sålt massor av Longines i min yrkeskarriär och de har grym kvalitet och bra känsla. Helt klart en mycket bra "instegsklocka".
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Flippade nyligen min automatiska ds diver. Otroligt nöjd med klockan! Hade egentligen velat ha kvar den men nytt på ingång och studentbudget, tyvärr..

Faktiskt inga anmärkningar på Certinan. Kvalitén känns betydligt bättre än vad det kostar om man jämför med andra klockor i samma prisklass enligt mig.
 

Nifo

Omega
Min skapare! Enormt många bra svar på mina funderingar. Tack alla! ☺

Jag får känslan av att verket i Certinan och de i de enklaste Longines -automaterna m fl, är av samma ETA - verk och kaliber. Stämmer detta?

Certinan känner jag starkast för just nu. Klassisk design till ett bra pris anser jag, utan att lägga vikt på annat. Kollade även på DS Action som att lite liknande ut men med kantigare layout. Kvarts då. Dock inte lika ren i designen som Certinan.

Longinesuret är inte dumt heller men vad jag hört så är deras klockor lika massproducerade som exvis Seiko, Tissot och Certina. Då är det ju sist och syvende bara en smaksak och prisfråga eller?

De klassiska dykuren från Omega är fina med. Hittade Dock 300m enbart som automat. Har för mig att Omega skulle rensa bland verken. Kanske så som skett?

Tack året igen för alla svar och fortsätt gärna hjälpa mig vidare, tack. Ska även kolla begmarknaden med. Är dock mer säljare där nu då jag ska sälja morfars Jaeger LeCoultre, 50-talare. Fin men inte min smak riktigt.

Ha en bra torsdagskväll!

Tjo!
 

Limpas

Cartier
Jag funderade mycket på Action Diver och Longines HC när jag var på jakt för ett tag sen. Då fanns även en Sumo med i ekvationen, och i slutänden blev det en sådan. Certinan föll på att det är för mycket text på urtavlan för min smak, samt att jag inte tycker om timvisaren till 100 %, annars tycker jag att den är riktigt fin! Tycker om att datumet är placerat klockan 4, då det gör att symmetrin behålls bra på urtavlan.

HC är också riktigt fin, speciellt den blå tavlan. Dock föll denna på att den dels var dyrare och dels att datumet kl 3 förstör symmetrin något fruktansvärt när man har stora arabiska siffror kl 12, 6 och 9. Men hade inte Sumon dykt upp så hade det nog blivit en HC iallafall :)
 

Icaras

Rolex
Min skapare! Enormt många bra svar på mina funderingar. Tack alla! ☺

Jag får känslan av att verket i Certinan och de i de enklaste Longines -automaterna m fl, är av samma ETA - verk och kaliber. Stämmer detta?

Certinan känner jag starkast för just nu. Klassisk design till ett bra pris anser jag, utan att lägga vikt på annat. Kollade även på DS Action som att lite liknande ut men med kantigare layout. Kvarts då. Dock inte lika ren i designen som Certinan.

Longinesuret är inte dumt heller men vad jag hört så är deras klockor lika massproducerade som exvis Seiko, Tissot och Certina. Då är det ju sist och syvende bara en smaksak och prisfråga eller?

De klassiska dykuren från Omega är fina med. Hittade Dock 300m enbart som automat. Har för mig att Omega skulle rensa bland verken. Kanske så som skett?

Tack året igen för alla svar och fortsätt gärna hjälpa mig vidare, tack. Ska även kolla begmarknaden med. Är dock mer säljare där nu då jag ska sälja morfars Jaeger LeCoultre, 50-talare. Fin men inte min smak riktigt.

Ha en bra torsdagskväll!

Tjo!
De som nämnt SMP menar nog att att du ska skanna av begagnatmarknaden. Finns för runt 10k och uppåt. En ny SMP känns onödigt när det dräller av dem i gott skick begagnat.

Fastnar du i träsket kommer du att ångra dig för all framtid om du säljer din morfars JLC! :nailbiting: En klocka som arvegods blir automatiskt en keeper ;)
 

Nifo

Omega
212.30.41.20.01.003

Enkel och snygg. Osäker på om länken är för fin bara. Säljs den bara med dyrare verket eller har jag missat något?

Vill nog ha något nytt. Kommer inte byta klocka på ett bra tag (kanske jag får äta upp...)
Hittar jag en RIKTIGT fin och pedantskött däremot... ☺

Är denna klocka "bra"? Pålitlig gång osv.

Annars finns alltid den där Certinan.
 

Björklund

Panerai
Är helnöjd med min hc 39mm blå automat men jag saknar ändå min Oris aquis diver.

Tycker minisub'en på k&s ser fin ut!
 

jandan

Panerai
Jag är riktigt nöjd med min Certina Action Diver, med blå tavla. Mycket klocka för pengarna. Gillar också Glycin Combat Sub, som är lite tunnare och inte riktigt lika biffig. Bra klockor båda två. Men det viktigaste är känslan, köp den du känner mest för själv, det blir oftast allra bäst!
 

Nifo

Omega
Själv breddar jag vitt och brett på Prisjakt. Vill få en överblick och jag tagit med klockor med rem, någon kronograf och blandat billigt och dyrare.

Vilka sticker ut och bör vara med i en lista på tio klockor att välja mellan anser ni? Några rejäla varningar med?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2655670
 
Topp