• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är SS Royal Capital ett bra köp?

Mikethebike

Breitling
Helt ny här på Klocksnack. Ren nybörjare på klockor men har ett genuint intresse/fascination för gediget hantverk och snygg design. Försöker lära mig så mycket som möjligt och detta forum verkar verkligen vara en bra inköpsport. Jag har idag en SS Royal Steel men funderar på att uppgradera till Royal Capital. Tycker den är skitsnygg och urmakare jag pratat med säger att klockan verkligen är "value for money". Vad säger ni? Får man mycket klocka för pengarna, det är ju dock en slant som gör att man måste fundera många gånger och spara länge innan man ev. slår till?

Micke
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo, man kan nog säga att det här forumet är en bra inkörsport, man hittar aldrig ut igen. Royal Capital är nog ett bra köp. Det är en väldigt snygg och bra klocka i tidlös design, tycker jag. Value for money? Svaret hittar du på begagnatmarknaden. Den är nog som de flesta andra, sådär kul att sälja om man tröttnar. Brukar du överväga dina köp och behålla klockorna du köpt så tycker jag Royal Capital kan vara nog så bra som andra märken.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Rent mekaniskt och ur en hantverksperspektiv är det väl en fin klocka, som jag har förstått det. Den har ju tyvärr ett andrahandsvärde någonstans mellan en Hublot och en Alfa Romeo, så jag skulle aldrig köpa en ny om jag inte var 100% säker på att behålla den.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
det är nog en riktigt bra klocka, men är den verkligen värd 60 loppor, jag är inte så säker på det, andrahandsvärdet är dock inte det bästa, men gillar du den så kör
 

JayJay

Rolex
Jag tycker nog att om man ser till vad man kan få nytt över disk för ca 60k så är Royal Capital ett av de absolut bästa köpen. Riktig häftigt urverk, tunn men ändå 100m WR, en egen (och mkt lyckad) design.

Att sedan andrahandsvärdet inte är fantastiskt är ju en annan sak. Är förövrigt få klockor som har högt andrahandsvärde. Men leta beg då om det är viktigt. Själv köper jag få klockor, företrädesvis för att behålla och då blir andrahandsvärdet mindre viktigt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med @JayJay ovan. Min fru har en (som jag brukar låna.... :) ) och det är en klart prisvärd klocka redan från början sett till vad man får. Någon får gärna rätta mig här, men jag tror inte att du hittar en klocka med samma verk och övrig spec billigare? Det är riktigt bra grejer IMO.

Att andrahandsvärdet inte är amazing är nog snarare regel än undantag om du siktar på en ny klocka. Stalltips: leta ett bra begagnat ex eller ta en diskussion med lämplig AD om det går att hyvla ner priset lite. :)

Sen behöver ju tråden bilder....

IMG_7365.JPG
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Håller med @JayJay ovan. Min fru har en (som jag brukar låna.... :) ) och det är en klart prisvärd klocka redan från början sett till vad man får. Någon får gärna rätta mig här, men jag tror inte att du hittar en klocka med samma verk och övrig spec billigare? Det är riktigt bra grejer IMO.

Att andrahandsvärdet inte är amazing är nog snarare regel än undantag om du siktar på en ny klocka. Stalltips: leta ett bra begagnat ex eller ta en diskussion med lämplig AD om det går att hyvla ner priset lite. :)

Sen behöver ju tråden bilder....

IMG_7365.JPG
Sitter fint på frun:D
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Håller med @JayJay ovan. Min fru har en (som jag brukar låna.... :) ) och det är en klart prisvärd klocka redan från början sett till vad man får. Någon får gärna rätta mig här, men jag tror inte att du hittar en klocka med samma verk och övrig spec billigare? Det är riktigt bra grejer IMO.

Att andrahandsvärdet inte är amazing är nog snarare regel än undantag om du siktar på en ny klocka. Stalltips: leta ett bra begagnat ex eller ta en diskussion med lämplig AD om det går att hyvla ner priset lite. :)

Sen behöver ju tråden bilder....

IMG_7365.JPG
Men bandet, Denke, BANDET!
 

Mikethebike

Breitling
Intressant svar för mig som för första gången är beredd att lägga en bra slant på en klocka. Tror att @JayJay slår huvudet på spiken när han skriver att leta begagnat om andrahandsvärdet är viktigt. Nja det är det kanske egentligen inte, det är ett sätt att hitta rationella argument. Köper man sin första klocka så inser man ju rent logiskt att det är pengar jag lägger ut på något jag faktiskt inte behöver, det är ren lyx. Men det känslomässiga är en annan sak. Jag har ju förmodligen emotionellt redan bestämt mig, nu letar jag rationella argument för att stötta mitt emotionella beslut. Typisk "nybörjargrej" antar jag. När jag tänker efter har jag ju genom åren lagt ner mycket pengar på ljudanläggningar. Det är definitivt inga "bra affärer" men jag har kommit förbi det stadiet, vill man ha bra ljud så får man köpa och skita i andrahandsvärdet, jag njuter ändå!
Men begagnat kan ju vara intressant ändå, plötsligt kan man få två fina klockor istället för en ny! Vi får ser vad det blir...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Intressant svar för mig som för första gången är beredd att lägga en bra slant på en klocka. Tror att @JayJay slår huvudet på spiken när han skriver att leta begagnat om andrahandsvärdet är viktigt. Nja det är det kanske egentligen inte, det är ett sätt att hitta rationella argument. Köper man sin första klocka så inser man ju rent logiskt att det är pengar jag lägger ut på något jag faktiskt inte behöver, det är ren lyx. Men det känslomässiga är en annan sak. Jag har ju förmodligen emotionellt redan bestämt mig, nu letar jag rationella argument för att stötta mitt emotionella beslut. Typisk "nybörjargrej" antar jag. När jag tänker efter har jag ju genom åren lagt ner mycket pengar på ljudanläggningar. Det är definitivt inga "bra affärer" men jag har kommit förbi det stadiet, vill man ha bra ljud så får man köpa och skita i andrahandsvärdet, jag njuter ändå!
Men begagnat kan ju vara intressant ändå, plötsligt kan man få två fina klockor istället för en ny! Vi får ser vad det blir...
Vill inte rusa iväg men jag kan faktiskt hjälpa till och bespara dig tid/pengar/funderade/ångest osv. ....... köp en Rolex Sub. Det är där det kommer att landa. Det gör det alltid :)
 
Jo, man kan nog säga att det här forumet är en bra inkörsport, man hittar aldrig ut igen. Royal Capital är nog ett bra köp. Det är en väldigt snygg och bra klocka i tidlös design, tycker jag. Value for money? Svaret hittar du på begagnatmarknaden. Den är nog som de flesta andra, sådär kul att sälja om man tröttnar. Brukar du överväga dina köp och behålla klockorna du köpt så tycker jag Royal Capital kan vara nog så bra som andra märken.
Value for money handlar för mig inte om andrahandsvärde utan snarare om vad du får för pengarna och i det fallet måste jag säga att det är en kanonklocka, imho. Vaucherverket <3
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Intressant svar för mig som för första gången är beredd att lägga en bra slant på en klocka. Tror att @JayJay slår huvudet på spiken när han skriver att leta begagnat om andrahandsvärdet är viktigt. Nja det är det kanske egentligen inte, det är ett sätt att hitta rationella argument. Köper man sin första klocka så inser man ju rent logiskt att det är pengar jag lägger ut på något jag faktiskt inte behöver, det är ren lyx. Men det känslomässiga är en annan sak. Jag har ju förmodligen emotionellt redan bestämt mig, nu letar jag rationella argument för att stötta mitt emotionella beslut. Typisk "nybörjargrej" antar jag. När jag tänker efter har jag ju genom åren lagt ner mycket pengar på ljudanläggningar. Det är definitivt inga "bra affärer" men jag har kommit förbi det stadiet, vill man ha bra ljud så får man köpa och skita i andrahandsvärdet, jag njuter ändå!
Men begagnat kan ju vara intressant ändå, plötsligt kan man få två fina klockor istället för en ny! Vi får ser vad det blir...
Bra ljud ger payback direkt, som bra klockor.
 

CLT

Rolex
Köper du en begagnad så är det väldigt mycket klocka för pengarna. Första värdetappet på 20k är ju inte jätte roligt....
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Säger definitivt ja, det har ryktats om att ett gummi är Påväg vilket gör den till en riktigt killer om det blir bra
 

Rey

Rolex
Hur många andra klockor i prisklassen än Rolex populära sportmodeller håller ett andrahandsvärde högre än 66% (40k/60k) kan man ju fråga sig? Min uppfattning är att de flesta klockor ligger där i krokarna +/- 5%.

Som begagnatköp att betrakta som väldigt mycket klocka för pengarna och som ny absolut också prisvärd. Sen att marknaden i princip är begränsad till Sverige spelar ju in en aning vid ev. försäljning men gillar du modellen så är den inte på något sett ett dåligt köp.

Köp det du vill ha, inte det som är smartast ekonomiskt. Det blir roligare så och större chans att du behåller klockan i längden :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Royal Capital är ett verkligt intressant ur. Ultra-tunt och en "ren" taveldesign. Kommer du över ett begagnat tycker jag du gör ett riktigt gott köp. Det finns inte så många tillverkare som pysslar med ultra-tunna ur. Det är mycket svårare än att bygga ett ur som exempelvis en Submariner. Köp!
Ultratunn? Hur tunn är den?
 
Topp