Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Är Sub Cs microjustering så bra som det låter?

Diskussion i 'Diskussion' startad av petke, 1 februari 2016.

1. petke
    Trådstartare

petke Torpare

Hej, är på g att köpa min första riktiga klocka, en 114060 (Sub C, no date). Nu är det ju lite väntetid och att sitta o vänta i månader med pengar på kontot är inte min starka sida. Det blir en del surfande på klockor och forumet hjälper ju inte heller för att tålmodigt kunna sitta o vänta på en klocka :).
    Tanken från början var att jag skulle köpa en OWG klocka för framtida generationer, "tyvärr" har forumet sakta men säkert fått mig att inse att man BEHÖVER flera klockor. Men detta köp kommer troligtvis bli mitt dyraste och därför väljer jag noga, velar och kommer med frågor till forumet då och då. Även om jag kommit fram till att Subben är vad jag vill ha, så blir det ju att man sneglar på annat medans man väntar t.ex. Milgauss. Men jag faller alltid tillbaka på Subben och intalar mig att jag verkligen BEHÖVER microjusteringen på subben... Därför skulle jag gärna vilja höra tankar från er som har en, använder man microjusteringen, är den så bra som det låter, är klockan bättre att bära än andra Rolex pga justeringen.
    Jag har prövat Subben. Men den har ju inte varit anpassad för min arm då.

2. kalufsen

kalufsen Präst

Det är inte microjustering på subben utan glidelock - lite osäker men tror det är från 0-22mm eller liknande! När jag hade subc så uppskattade jag funktionen då handleden sväller och varierar under dagen

willbur gillar detta.
  3. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Ja, den är så bra som man förväntar sig:)
    Har det på min subC 114060 och det är otroligt smidigt.

Rivalen gillar detta.
  4. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja! glidelock är mycket användbar. Haft easylink också, och är mkt bra det också, fast så är glidlocken något vassare i mitt tycke, även om man måste ta av klockan och justera.

5. Riktigt smidigt! sedan om man VERKLIGEN behöver det är ju en annan fråga.....

Compiss och yonsson gillar detta.
  6. KenKun

KenKun Biskop

Jag använder den dagligen, speciellt under sommaren. Den är underbar!

Parabellum gillar detta.
  7. petke
    Trådstartare

petke Torpare

Nu känner jag mig lugn, mina handleder varierar en del under dagen och jag stör mig nått enormt när klockan sitter för tight och med 5 av 5 mycket positiva omdömen så känner jag att jag BEHÖVER glidelock.
    Jag väljer ju noga för jag inser att jag har råd att köpa EN 65.000:- klocka och kanske några för 10.000-20.000:- på sikt, kommer troligtvis aldrig kunna köpa en ny Rolex igen (inte utan skilsmässa).

Annars spökar ju tanken ständigt att istället för Sub så skulle jag ju kunna köpa 3-4 bra klockor direkt via forumet... Jävla forum som ger en hjärnspöken...

willbur gillar detta.
  8. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Glidelock är underbart smidigt. Nödvändigt? Nej, men är det bekvämt att ha? Ja. Särskilt när det är varmare ute. :)

9. christian-h

christian-h Biskop

Det är riktigt bra & jag använder det varje dag när länken är på. 20 mm justering är det per steg & det gör att du kan få klockan att sitta perfekt hela tiden. Jag gillar att min klocka sitter tight, därför känns det som ett stort hopp att gå tillbaka till en länk utan glide-lock. Efter att jag har lirat hockey får jag justera upp länken tre steg. Tanken att ha en länk utan snabbjusteringen då känns avlägsen.

Hade inte SubC haft glide-lock hade jag helt klart valt tidigare generation submariner utan det större maxi caset.

10. MJ24

MJ24 Friends of KS

Definitivt en "bra-att-ha" funktion som jag uppskattar!
    Rekommenderas!:)

11. KenKun

KenKun Biskop

Köper du från en gråhandlare, så kan du få en ny SubC för runt 55k... ;)

Torsten gillar detta.
  12. christian-h

christian-h Biskop

114060 då? Och även efter prishöjningen?

13. KenKun

KenKun Biskop

Aa, innan prishöjningen gick de på runt 50-52k.

14. petke
    Trådstartare

petke Torpare

Via nätet menar du då? Eller finns gråhandlare i Gbg?

15. KenKun

KenKun Biskop

The Net...!

16. kalufsen

kalufsen Präst

2 cm per steg? ;)

yonsson gillar detta.
  17. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Glidelock är grymt! Har det på min DSSD och det är väldigt smidigt på sommaren när klockan sitter för tight.

18. christian-h

christian-h Biskop

Det blev någon form av mind fuck där. Jag har för mig att justeringen totalt är 20 mm, sedan givetvis 2 mm / steg - vilket i sin tur inte heller stämmer. Jag lägger ner.:bookworm:

Kiddy, AdmAndrssn och kalufsen gillar detta.
  19. kalufsen

kalufsen Präst

Jag körde en skön gissning jag med på runt 22mm hahaha ;)

20. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Länken och spännet på en SubC är så bra som det kan bli.. typ.

21. christian-h

christian-h Biskop

Du ser... ;)
    Helt klart. Jag har aldrig testat på Rubber B, men det är nog grymt.

kalufsen gillar detta.
  22. Joachim

Joachim Stadsbo

Har haft 114060 i 2 år nu och aldrig använt funktionen nån gg.

23. xTZ

xTZ Stadsbo

Microjusteringen är grymt skön att ha! (har själv en 114060) Ändrar något hack fram och tillbaka beroende på hur handleden är varje dag! Man får ju max comfort då! :D

Det är värt att vänta! ;)

24. KenKun

KenKun Biskop

Problemet är att när du har vant dig vid microjusteringen, så kan det kännas drygt att ta på sig en klocka som inte har det... ;)

yonsson, Parabellum, xTZ och 1 annan gillar detta.
  25. kalufsen

kalufsen Präst

Exakt så kan jag känna med min 116200 - när handleden sväller lite, antingen får det vara tight eller sätta på en länkbit - väljer det första av lathet :D

26. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Inte sett någon ny för 50k på ett väldigt bra tag.

27. M.U

M.U Biskop

Inte ägt eller en själv men hör många som verkar masturbera kring funktionen. Känns lite överhypat men säkert ett jätte smart tillägg på en dykarklocka!

28. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker funktionen är mycket smidig!

29. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Fem av fem toasters.

xTZ gillar detta.
  30. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Rolex glidelock är det bästa som hänt dykarklockor.
    Äger tyvärr ingen Sub för tillfället men när jag gjorde det kändes det som att jag aldrig skulle köpa något annat pga just den funktionen.
    Riktigt gedigen känsla också.

Mårtenssons ur Brookfield