• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är Sub Cs microjustering så bra som det låter?

Under perioden Maj till September eller när jag är ute och flyger så blir det nog en gång om dagen som jag justerar. Nu på vintern är det betydligt mer sällan.

Sen är ju känslan i hur Rolex löst det hela rätt trevlig, något säger mig att om det varit enkelt att lösa så hade man sett det på betydligt fler klockor.
Men nödvändigt vore kanske att ta i.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Glidelock är jävligt smidigt men inte nödvändigt. Mest har jag uppskattat det när jag rest i varmare och kallare klimat eftersom det ofta får handleden att svullna/svälla av.
 
Glidelock är fantastiskt, speciellt eftersom du kan justera så mått, större som mindre för att få en nästintill perfekt "passform" runt handleden.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Glidelock är grymt bra. Jag tycker att Omegas mikrojustering på SM300 är elegantare och smidigare, men den kan justera typ en tredjedel så mycket som Glidelock, jag är väldigt imponerad över hur mycket man kan justera. Dock sväller mina handleder obetydligt under dagen och länken sitter perfekt på mig utan justering men det är ju bra att veta att det finns om jag....skulle bli stucken av en geting på handleden eller whatnot.
 

JB007

Omega
Hämtade ut min 114060 i fredags, men har redan använt funktionen så pass många gångar att jag inser vilken smart funktion detta är och enligt mitt tycke nödvändigt på stållänk för maximal komfort. På andra klockor jag använt med länk där inte detta är möjligt har jag stört mig oerhört på att klockan åker fram och tillbaka på handleden. Nu är man ju i himlen:rolex:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är att när du har vant dig vid microjusteringen, så kan det kännas drygt att ta på sig en klocka som inte har det... ;)
Det finns ju knappt dykarklockor utan mikrojustering (exkluderar IWC) så jag ser inte varför just glidelock skulle vara så jäkla bra jämfört med andra märkens system. Håller man på och använder funktionen hela tiden så har man ju satt länken för hårt från början.

Sub/SD-länkarna är ruggigt bra, finns inte mycket att klaga på där vad gäller funktion eller kvalitetskänsla. Jag skulle däremot inte säga att just glidelock är det bästa med spännet, utan att spännet generellt håller hög kvalitet, är tunnt och känns väldigt förtroendeingivande.
 

Calfen

Panerai
Jag har inte haft det på någon av mina Rolex och aldrig känt att jag behövt det men det kanske är just därför :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det finns ju knappt dykarklockor utan mikrojustering (exkluderar IWC) så jag ser inte varför just glidelock skulle vara så jäkla bra jämfört med andra märkens system. Håller man på och använder funktionen hela tiden så har man ju satt länken för hårt från början.

Sub/SD-länkarna är ruggigt bra, finns inte mycket att klaga på där vad gäller funktion eller kvalitetskänsla. Jag skulle däremot inte säga att just glidelock är det bästa med spännet, utan att spännet generellt håller hög kvalitet, är tunnt och känns väldigt förtroendeingivande.
Ah, du tänker så.
Jag tänker rent allmänt, att det hade varit trevligt med microjustering på alla länkar, inte bara dykare :)
Ta min GS till exempel. Fick verkligen prova mig fram genom att lägga till och ta bort hel-länkar, och halv-länkar. Efter många om och men så hittade jag till slut en kombo som funkade. Till en början satt den antingen för löst, eller för hårt, men av en slump så läste jag att man kunde ta bort en hel-länk, och lägga till två halv-länkar istället, vilket var mycket bättre.

Omega Moonwatch är ett annat exempel. Den har inte ens halv-länkar! Hittade aldrig en bra fit, så jag kör läder istället, plus att det är snyggare.

Med microjustering så hade jag sluppit allt detta :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det finns ju knappt dykarklockor utan mikrojustering (exkluderar IWC) så jag ser inte varför just glidelock skulle vara så jäkla bra jämfört med andra märkens system. Håller man på och använder funktionen hela tiden så har man ju satt länken för hårt från början.

Sub/SD-länkarna är ruggigt bra, finns inte mycket att klaga på där vad gäller funktion eller kvalitetskänsla. Jag skulle däremot inte säga att just glidelock är det bästa med spännet, utan att spännet generellt håller hög kvalitet, är tunnt och känns väldigt förtroendeingivande.
Nu överdrev du väl liiiiiiite va? :) "Det finns ju knappt dykarklockor utan mikrojustering". Det finns en sjujäkla massa dykarklockor utan mikrojustering.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Inte i samma prisklass.
Tjaaa så vitt jag vet har varken Blancpain, IWCs dykare eller Zenith el Primero det och Omega fick det för första gången på SM300... svårt att på rak arm namedroppa dykare i Rolex prisklass. Kanske Ulysse Nardin Marine har micro? JLC har väl det på Master Compressor.
 
Topp