• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärvd Omega, HJÄLP!

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tänkte kolla om någon känner till någon info kring denna klocka. Ärvd från farfar och jag skulle gissa, med tanke på hans levnadstid, att den är från 1950-1960 talet. Tacksam för mer info från någon expert!

bPoqdjJ.jpg
 

Boris Balkan

Fark you!
Wow. Ännu ett arv. Jag poppar pop corn och inväntar experternas utlåtande.:pompus:

Jag har föresten aldrig sett en Seamaster av den eran som ser ut sådär. Så är den kosher så tror jag kommer lära mig någonting.
 

Camo00

Patek
Jag är absolut ingen expert och känner inte igen exakt den här modellen, men den påminner om flera andra modeller jag ha sett, lite som en korsning...

Spontant känns det som att luggarna borde varit mer "dit-satta" i formen, men den kan säkert vara ok ändå! :)
Är den ok så sätter jag en slant på att den är från 50-talet. Länken känns inte original?!

Eventuellt är den en sk hammar-automat? Kan Du beskriva hur den känns och låter?

Lättast är om Du tar fler bilder på baksidan, kronan mm och helst öppnar den!! :)
 

_jonte

Patek
Mycket fin klocka! Som sagt redan är det en Seamaster Calendar. En tidig variant med datumet längst ned, så förmodligen en hammarautomat. Gissar på tidigt 50-tal. Både boett och tavla ser riktigt fina ut, men tyvärr är det 'fel' krona. Länken är också 'fel'. Sätt en på ett fint läder eller en så kallad 'beads of rice'-länk.
Är det skruvboett?

Min lite senare från '56 säger hej! :)

2013-11-13143538.jpg~original
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag är absolut ingen expert och känner inte igen exakt den här modellen, men den påminner om flera andra modeller jag ha sett, lite som en korsning...

Spontant känns det som att luggarna borde varit mer "dit-satta" i formen, men den kan säkert vara ok ändå! :)
Är den ok så sätter jag en slant på att den är från 50-talet. Länken känns inte original?!

Eventuellt är den en sk hammar-automat? Kan Du beskriva hur den känns och låter?

Lättast är om Du tar fler bilder på baksidan, kronan mm och helst öppnar den!! :)

Länken är inte original! Brukar köra nato i olika färger men har tröttnat på det...

Inuti känns det som att det är en kula av något slag som rör sig när jag skakar den!

Tänkte lämna in den för att få den att gå rätt så ska se om Nymans kanske har lite mer info och dessutom skulle kunna ta kort inuti.

Fler bilder kommer så fort som möjligt :)
 

Sond

Patek
Tänkte kolla om någon känner till någon info kring denna klocka. Ärvd från farfar och jag skulle gissa, med tanke på hans levnadstid, att den är från 1950-1960 talet. Tacksam för mer info från någon expert!

En sådan där har jag ägt. Med all sannolikhet en hammarautomat. Du kan nog känna att det är som en pendel som slår i något inne klockan. Om jag kommer ihåg rätt flyttade de upp datumet till kl 3 när de ersatte hammaren med rotor.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Mycket fin klocka! Som sagt redan är det en Seamaster Calendar. En tidig variant med datumet längst ned, så förmodligen en hammarautomat. Gissar på tidigt 50-tal. Både boett och tavla ser riktigt fina ut, men tyvärr är det 'fel' krona. Länken är också 'fel'. Sätt en på ett fint läder eller en så kallad 'beads of rice'-länk.
Är det skruvboett?

Min lite senare från '56 säger hej! :)

2013-11-13143538.jpg~original

Tack för info! Precis som du säger är kronan samt länken ej original. Funderar på ett cordovanband i cognac, kommer att bli super!
Snygg klocka!!!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Länken är inte original! Brukar köra nato i olika färger men har tröttnat på det...

Inuti känns det som att det är en kula av något slag som rör sig när jag skakar den!

Tänkte lämna in den för att få den att gå rätt så ska se om Nymans kanske har lite mer info och dessutom skulle kunna ta kort inuti.

Fler bilder kommer så fort som möjligt :)

du behöver inte lämna in den till nymans. Bara dyrt och onödigt i detta fall. Besök farfars klocka eller Werner på ABC ur istället.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du kan googla Omega calendar date @ 6 (date at six) för att söka mer information. Snygg så inihelvete!

Denna hade jag tidigare. Ommålad tavla och hemmapulat i verket gjorde att jag sålde.


IMAG0281_zps2b5fbacc.jpg


gillar länken. Ser gärna någon bild på den.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Du kan googla Omega calendar date @ 6 (date at six) för att söka mer information. Snygg så inihelvete!

Denna hade jag tidigare. Ommålad tavla och hemmapulat i verket gjorde att jag sålde.


IMAG0281_zps2b5fbacc.jpg


gillar länken. Ser gärna någon bild på den.

Tycker att den är riktigt clean. Synd att din såldes... Bara för att få ett hum om ett pris, hur mycket sålde du din för?

Det är något fel just nu så det går inte att ladda upp bilden på länken, tyvärr
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker att den är riktigt clean. Synd att din såldes... Bara för att få ett hum om ett pris, hur mycket sålde du din för?

Det är något fel just nu så det går inte att ladda upp bilden på länken, tyvärr

Tror jag fick runt 2k men det var mycket att fixa på den. Såldes som repobjekt, självklart med korrekt beskrivning.
 
Topp