Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ärvd Omega Seamaster cal.321 1962

Diskussion i 'Vintage' startad av Andreas_c, 8 januari 2016.

Taggar:
  1. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej! Ärvt denna Omega i guld från 1962 av min far. Välanvänd som ni ser på bilderna men har stort affektionsvärde. Googlat runt lite och får det till att det är en Seamaster cal. 321. Användes senast för 10-15 år sedan och går inte längre.

Undrar nu vart ni skulle vänt er med ett liknande ur? Nån som vet typ vad det skulle kosta? Använt sökfunktionen i forumet och sett mellan 3-10 000. Gör hur som helst inget om servicen kostar mer än klockans värde. Tacksam för svar!

Bifogade filer:

Ako, azcii, Arsius11 och 19 andra gillar detta.
  2. Norra

Norra Borgare

Vet inte huruvida Farfars Klocka eller ABC Werner kan serva den med originaldelar, 321an är ganska dyr att serva (tror jag?). Annars är det AD som gäller. Grym klocka, och beklagar sorgen, förstår att den har mycket affektionsvärde hos dig :)

Edit: Välkommen till KS

Arsius11 och Andreas_c gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Servicen kostar inte mer än klockans värde. Den är asgrym! 18Ķ? Högt ekonomiskt värde också!

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Grym klocka, grattis!
    Försök att hitta någon som kan/har delar att serva den. @Patrik J har ju ett par speedys med 321 och har kanske något tips om vem som kan serva?

5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Hur cool som helst!

6. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    @Norra tackar! Snabba svar här, kul att ni gillar den! Ta mig fan, skulle ta fram den för att se om det var 18 k (vilket jag inte kan urskilja på stämplarna) och nu tickar den jäkeln efter tidigare uppdragningsförsök!

7. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    @Norra AD= auktoriserad distributör?

8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Lämna in den för service oavsett, oljorna lär vara helt slut. Klockan kan hålla ett väldigt högt värde, speciellt om den är tillverkad i solitt guld. Dock är 321 delarna rätt dyra och att köra en klocka utan olja/torra oljor är lite som att köra en bil utan olja. Väldigt dumt och dyrt mao. :)

LongCon och Gummo gillar detta.
  9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Japp.
    AD = authorized dealer, aktoriserad återförsäljare.

LongCon gillar detta.
  10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Den där är värd en bra slant . Se till att den blir tillfixad och servad så är den garanterat vär mer än vad en service kostar.Antigen lägger du tillbaka den i lådan eller servar du den . Den kommer aldrig förlora sitt värde.

Arsius11, Pictor, LongCon och 2 andra gillar detta.
  11. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    @eriksson850 Absolut ska jag det! Får posta en före och efter bild när jag är klar

LongCon och eriksson850 gillar detta.
  12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ser fram emot det! :)
    Som sagt en väldigt häftig klocka!

Se till att du lämnar den till rätt urmakare bara!

Pictor, Andreas_c och LongCon gillar detta.
  13. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Arsius11, Sandkvist och eriksson850 gillar detta.
  14. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    @eriksson850 tar hemskt gärna emot tips på "rätt" urmakare! Funderade på att börja hos Farfarsklocka som verkar reko och då eventuellt hänvisas vidare. Finns ju en del olika ADs att välja i nästa steg...

15. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    +1 Se verkligen till att den hamnar hos rätt urmakare! Och säg till hen att lämna allt utom plexit och urverk orört.

Pictor och eriksson850 gillar detta.
  16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Vet inte vem som är bäst/har delar till 321, förhoppningsvis får du ett svar här i tråden under helgen. Annars är väl farfars klocka och ABC i Stockholm rekommenderade. Tror inte att de har några problem att serva den bara det finns delar.

17. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    @LongCon som sagt, tar gärna emot tips från urmakare ni haft bra erfarenhet av, helst i Stockholmsområdet

18. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Har du delar kan jag tänka mig att ABC Werner kan serva den med gott resultat. Aldrig servat någon av mina men han vore mitt förstaval i Stockholm.

JohnDoe, Donkii och Andreas_c gillar detta.
  19. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Men se för guds skull till att varken polera eller röra tavla/visare/pushers.

Pictor och Icaras gillar detta.
  20. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vet att en kompis talade med ABC Werner nyligen angående service av hans Speedy 321. Han skulle kunna serva den. Tror det låg runt 7000 kr. Och du, stort grattis till klockan! Eller vänta...beklagar din fars bortgång förstås. Jag gillar Seamasterchronon starkt och hoppas du får den renoverad så du har ett riktigt fint minne efter din far.

Arsius11, Icaras, Andreas_c och 2 andra gillar detta.
  21. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Oj, vilken guldklimp! Oavsett vad en service kostar så kommer det att vara värt det. Du har fått bra tips på urmakare reda, lyssna på dom. Alternativt gå in till en AD och låta dom skicka den på spa hos Omega i Bienne några månader. Personligen skulle jag nog ha gjort det sistnämnda med en sån fin klocka.

Arsius11, Matts, Icaras och 3 andra gillar detta.
  22. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är inte risken att Omega byter ut en massa delar? Tavla, visare, pushers och sånt där? Dom verkar vara grymt sugna på det vad jag har hört.

Arsius11, Mykeys, rekacj och 4 andra gillar detta.
  23. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    Ok tack för tipsen hörni! Återkommer med hur det blev!

LongCon och eriksson850 gillar detta.
  24. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Man får skicka med lite instruktioner så klart. :D
    Fördelen med Omega är att de skickar tillbaka varenda liten pinal som de har bytt. Jag har två klockor som har varit där och fått tillbaka fjädrar, mikroskopiska skruvar och annan värdelös dynga. Ska klockan användas så kan det ju vara bra med till exempel nya knappar – och låta originalen ligga tryggt någonstans.
    Sen inbillar jag mig att det sitter någon liten gubbe med skägg i Bienne som har som livsuppgift att bara renovera gamla Seamaster-kronografer i guld från 60-talet. Men det är bara en gissning. ;)

Arsius11, Matts, rekacj och 6 andra gillar detta.
  25. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

GRYM hoppas det går att hitta delar nu om de hittat, annars ska det tydligen vara väldigt ont om dem. Vad det än kostar (nåja) bör den servas och behållas!

26. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Om det är 18k skulle jag tro att värdet ligger omkring 30k. Har inte sett farligt många som denna men stålisen går ju loss på runt 20k :).

Så det är så alltså? Trodde inte de lyssnade ett dugg på instruktioner av något slag. Om de nu gör det är det ju suveränt! Blev dina exakt som du förväntat dig? :)

Du, eller någon annan på forumet har väl en liknande klockan ovan fast i stål?

Patrik J gillar detta.
  27. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Såvida det inte skett någon stor försämring den senaste tiden så borde det inte vara några problem bara man skickar ordentliga instruktioner via AD. Jag har i alla fall fått intrycket att Omega är mån om både sin historia och sina kunder. Men det är ju också mycket möjligt att den där klockan kan fixas utan problem i Stockholm.

Japp, jag har en stålis. Finns väl några till här på forumet också.
    P1020857.jpg

Kvisten, Arsius11, Criss Cross och 8 andra gillar detta.
  28. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Fin klocka. Ta väl hand om den!

29. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Lämna tavlan orörd!
    Behövs delar är det trist... Jag hade låtit werner kolla på den. F.ör ~5 år sen ville farfars klocka inte ens ta in min 321-speedy

30. Andreas_c
    Trådstartare

Andreas_c Torpare

Från:
    Stockholm
    Liten uppdatering: Werner ville inta ta in den och rekommenderade en AD. Gick till Krons Ur som skickade den till Lindahls, domen blev: komplett genomgång av urverk, byte krona, packningar, glas. Kostnadsförslag 9700:-. 6 veckor senare ser ni resultatet nedan!

Slutpriset blev ca 12500:-, saftigt men stort affektionsvärde som sagt! Glasbytet och en ny strap gjorde ju underverk jmf med fotona ovan. Nästa gång kommer jag gå via @tictac62 , ville köra via AD första gången. Nåt som förvånade mig var att när jag frågade vad de gjorde med den gamla kronan sa de att de "destruerade" den vilket var standard på Omega? Är väl rimligt för att de skall ha monopol på reservdelar antar jag men kändes lite "hårt":)

Bifogade filer:

Fabian, Magnlar, Rozzy och 5 andra gillar detta.