• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Hallå där!
Första inlägget på första försöket, så ha förståelse ifall jag missat något av "golden standard" i inlägget :)

Är det något speciellt med klockan som jag bör ha i åtanke vid användning?
Hur vrider jag upp uret (har sett att rolex drar upp kronan ett klick innan de vrider medan ett klipp på nätet vrider omegan medurs direkt i låst läge)?
Vet att klockan inte genomgått service de senaste 5 åren. Behöver jag serva den?

Tänkte kolla med de upplysta på klocksnack innan jag ger med ut till ÅF då jag nästan är säker på att de rekommenderar service, rengöring, polering mm, ja nästan allt som kostar.

Micce
 
Senast ändrad:

_jonte

Patek
Hej!
En fin klassiker! http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=15013

En bild på klockan skulle hjälpa. Gällande urverket så går den bra kanske service är onödigt efter 'bara' 5 år. En oberoende urmakare kan kolla servicebehovet och serva klockan för 1000-2000 kr. Service hos AD/Omega klart dyrare.

Du vrider upp klockan precis som du säger, dvs med kronan i sin originalposition. Omega har ej skruvad krona på dessa, som Rolex har på sina Oyster-case. Kanske 5-15 varv tills det börjar ta emot lite, då stoppar man direkt. Överdra inte!
 

_jonte

Patek
Är det 18k originallänk? Mycket coolt i så fall! En ny krona, och lite puts på glas så ser den ut som ny! :)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Var en rätt enkel fråga? Ställde mig bara lite frågande då det är tämligen sällsynt att ärva ett ur från Kaplans?

Finns det någon (lekman) som tar så upplösta bilder med vit bakgrund? Sitter inte med klockan och därmed tog jag en liknande efter en snabb sökning. Om du tog illa upp kan du få en bild på klockan senare :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns det någon (lekman) som tar så upplösta bilder med vit bakgrund? Sitter inte med klockan och därmed tog jag en liknande efter en snabb sökning. Om du tog illa upp kan du få en bild på klockan senare :)

Verkligen inte, men det kändes lite udda det hela. Och ja, det finns många tokar som tar högupplösta bilder på sina ur. Sedan spelar det nog in att vi klocknördar gillar att se uren vi ordar om, så om man lånar en bild för att ställa en fråga om sitt ur är det fördelaktigt om man deklarerar det.

OT: Så är det bara att börja använda uret om det hållet tiden någorlunda. Om inte borde du besöka en icke-AD som kan ta sig en titt på uret.
 

_jonte

Patek
Finns det någon (lekman) som tar så upplösta bilder med vit bakgrund? Sitter inte med klockan och därmed tog jag en liknande efter en snabb sökning. Om du tog illa upp kan du få en bild på klockan senare :)
Misstänkte också starkt att bilden var från Kaplans. Lånar man en bild så bör man säga det...
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Sorry! Skrev dock i första inlägget att jag, som ny, kanske missat något viktigt.
Ser att Rob. E har en banner på sidan och den verkstaden ligger ganska nära. Rek ni att man tar klockan till honom?
Annars kan jag vandra in i närmaste utmakeri och lämna in den där.

Irrelevant fråga: kan en urmakare byta ut delar till det sämre för att få egen vinning? Kan en (sämre) urmakare förstöra klockan inifrån om h*n pillar i helt fel område?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Irrelevant fråga: kan en urmakare byta ut delar till det sämre för att få egen vinning? Kan en (sämre) urmakare förstöra klockan inifrån om h*n pillar i helt fel område?

Ja, men sannolikheten att en någorlunda seriös urmakare ska sno delar ur en klocka är liten gränsande till obefintlig.

Ja, en dålig urmakare kan tveklöst ställa till det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sorry! Skrev dock i första inlägget att jag, som ny, kanske missat något viktigt.
Ser att Rob. E har en banner på sidan och den verkstaden ligger ganska nära. Rek ni att man tar klockan till honom?
Annars kan jag vandra in i närmaste utmakeri och lämna in den där.

Irrelevant fråga: kan en urmakare byta ut delar till det sämre för att få egen vinning? Kan en (sämre) urmakare förstöra klockan inifrån om h*n pillar i helt fel område?

Rob E är en av de bästa men även kostsam då de är AD. Farfars klocka brukar vara en populär rekommendation.

En dålig urmakare han förstöra ett ur, men det är rätt ovanligt. Inget du riskerar med tex Farfars klocka och liknande.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Finfint!
Då blir det service hos farfar under veckan, klockan är annars i väldigt bra skick utvändigt. Tack för hjälpen gubbar
 

nifag

Cartier
Även ABC Service Centrum kan rekommenderas för service. Han ska tydligen ha mycket delar till just Omega. Han och Farfars klocka ligger rätt lika i pris.
 

nifag

Cartier
Kan kolla upp ABC under morgondagen och höra med dem. Har du någon erfarenhet av ABC?

Absolut. Har servat två gamla vrak hos honom och blivit väldigt nöjd båda gångerna. Har en klocka inne hos Farfars just nu och är helt säker på att han är minst lika duktig. Tänkte mest på att ABC Werner har bra tillgång till Omega-delar. Vilket du än väljer blir med all säkerhet bra.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
86012e4ea13a3f6f448cbc132b4a41e9.jpg
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
ABC får mina varmaste ord efter han styrde upp en Omega som Farfar hade dömt ut. Fast börja hos Farfar, han är duktig och självklart seriös.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
ABC får mina varmaste ord efter han styrde upp en Omega som Farfar hade dömt ut. Fast börja hos Farfar, han är duktig och självklart seriös.

och farfars klocka får mina varmaste ord efter att han styrde upp en lemania som ABC hade dömt ut :) som sagt, de är två olika urmakare som kompleterar varandra bra! när ABC inte vågade sig på en service (då han för tillfället saknade delar till den modellen) tipsade han istället om farfars klocka.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
och farfars klocka får mina varmaste ord efter att han styrde upp en lemania som ABC hade dömt ut :) som sagt, de är två olika urmakare som kompleterar varandra bra! när ABC inte vågade sig på en service (då han för tillfället saknade delar till den modellen) tipsade han istället om farfars klocka.
Ringde till båda urmakarna idag.
Fick ett pris från ABC Werner på 2900kr och då ingick service + byte av krona, glas och packning.
Farfars klocka ville ha 1300kr för enbart service medan glasbyte kostar 500 och ny krona (dock ej ursprungligt utseende då dessa ej går att få tag på enl. Farfars) för 350kr.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Finns det någon sida där man kan jämföra de olika stämplarna på länken och se vad de står för?
Omega- samt guldstämplen känner jag igen men det finns flera andra där...
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Tagit reda på en:
Svenska kontrollmärket "kattfoten" som användes 1913-1988. Utfärdas av kontrollorgan ackrediterade av Swedac.
RrY9zkL.jpg
 
Topp