Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ärvd Omega

Diskussion i 'Diskussion' startad av fastfreddiedeeb, 8 mars 2015.

1. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

IMG_7649.JPG IMG_7652.JPG IMG_7654.JPG IMG_7648.JPG IMG_7649.JPG

Ärvde denna klocka. Verkar inte fungera dock. Skakar man på den låter det som att den skruvas upp men inget händer. Det går att ändra tiden på klockan utan problem. Plexiglas troligen som fått sig en smäll nere i högra hörnet och spruckit lite.
    Kan ni som kan något berätta något om denna klocka?
    Vad skulle det ev kosta att reparera den?
    Vilken storlek på armband ska jag köpa som passar till den och var kan jag köpa ett sådant? Svart läder tänkte jag, helst original.
    Mvh

Fabian, Spindel, don.h och 4 andra gillar detta.
  2. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig klocka. Vet tyvärr inget om klockan. Finns dock mycket kunnig folk här i vintagedelen.
    Tycker absolut att du ska gå till en urmakare för ett kostnadsförslag. Den förtjänar att leva vidare. Sen finns det massor av olika slags armband från 100:- och uppåt. Du kan annars köpa orginial hos en Omega AD. Kostar då en större slant misstänker jag.

fastfreddiedeeb gillar detta.
  3. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Mer info om klockan hittar du nog enklast genom att öppna klockan och se om du hittar serienummer/referens på insidan av locket. Det kan du sen använda för att söka i omegas arkiv här: http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-watches-database

En service på klockan för att få den att funka kommer nog kosta minst 2000kr beroende på fel. Gissar på 18mm band, ett original svart från omega hittar du nog enklasg på tradera eller ebay, kostar nog runt 500kr kan jag tänka mig. Beroende på skick, spänne osv.

Enl mig är det en av de snyggaste seamasterboetterna och av liknande jag sett så är det nog ett automatiskt urverk, och det är då rotorn som du hör när du skakar på den.

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

För att öppna klockan så bör du kunna hitta en liten "ficka" eller glipa runt kanten på boettlocket där man försiktigt kan stoppa in en boettkniv eller fickkniv och försiktigt "bända" av locket. Dock kan det vara svårt att få på ett sådant lock igen utan en press.

5. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Ser ut att vara en sen 50 talare alt tidigt 60 tal.
    Den är ju graverad 61.
    Ref osäkert men bör vara ett automatiskt cal 503 i den.
    Öppna den så får du svar direkt

fastfreddiedeeb och Sandkvist gillar detta.
  6. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan inte hjälpa dig med någon info, men måste bara säga att den är riktigt läcker. Laga den och bär den, det är den värd!

fastfreddiedeeb och Sandkvist gillar detta.
  7. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag skulle avråda från att öppna den. Det känns onödigt att lära sig på arvegods, och det finns mycket som är känsligt invändigt. Om du ändå lämnar den på service kan du be urmakaren om antingen en datering eller att skriva ner siffrorna eller ta bilder.

Galaxy och Magnlar gillar detta.
  8. Sond

Sond Friends of KS

Min säger hej!
    IMG_8052.jpg
    IMG_6165.jpg

Seamaster Calendar var Omegs Seamaster med datum. De kom först med sk. hammarautomat och då med datumfönstret vid kl 6. Sedan kom denna model mer 360 grader rotor och datumfönstret flyttade till kl 3. Jag vet inte riktigt när de började produceras men troligen runt 1057, men det får andra gärna precisera. De är 34 mm och har bandbredd 18 mm. En riktigt trevlig liten pjäs.

Edit: Service är svårt att svara på. Men räkna med 2-3000. Och strunta i Omegaband. Hitta ett fint från Hirsch eller Rios. Onödigt att jaga ett original som ofta kostar extra.

9. Johan M

Johan M Borgare

Den är värd att lämna in och få kostnadsförslag på. Rengjord och med nytt plexi kommer den vara jättefin. Vem har du ärvt den av?

10. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Jättefin klocka, som de andra har sagt kommer det kosta runt 2000-3000kr att få den servad , alltid kul med ärvda klockor!

11. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

Då snackar vi vintage deluxe ;):)

Jens, Fabian, jhm och 1 annan gillar detta.
  12. Sond

Sond Friends of KS

Det var tider det..:angel: 1957... nittonhundrafemtisju...

Aboynamedsue gillar detta.
  13. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

Tack allihop för alla svar!
    Sond, din var riktigt fin, speciellt med bruna bandet.
    Klockan har jag ärvt av min morfar, räknat ut att han måste fått den som 40årspresent.
    Vet ni någon som lagar Omegas och som kanske inte kostar mig skjortan?

14. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

http://www.farfarsklocka.se

willbur och fastfreddiedeeb gillar detta.
  15. Sond

Sond Friends of KS

16. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Farfars är väl ett standardtips i stockholm men finns ju andra ställen i övriga sverige som också funkar bra. AD service är dyrare än hos enkilda urmakare så om det bara är lite nya oljor och inget större som är trasigt kan det bli lite billigare än tidigare nämnda siffror. kör på nytt glas och köp ett hirsh band, komplettera med ett omegaspänne i guld från ebay/kaplans/cousins så har du en riktigt trevlig klocka.

17. don.h

don.h Bonde

Från:
    Orten
    Fantastiskt fin klocka! Kan av egen erfarenhet verkligen rekommendera dig att fräscha upp den. Jag bytte glas och armband på min, gick på cirkus 900kr och den blev som ny.
    IMG_2123.JPG

willbur, Johan M och fastfreddiedeeb gillar detta.
  18. Spindel

Spindel Biskop

Fy fan va fin klocka, skulle kosta 2000-3000 kr att fixa den och byta glas skulle jag tippa på (precis som flera sagt).

Är du i eller i närheten av Stockholm så säger jag Farfars klocka (som även det nämnts tidigare i tråden) på Renstiernasgata på Södermalm.

Helt klart värt pengarna om du frågar mig! Fixa och sälj den aldrig!

EDIT:// Tidstypiskt armband är det du skall ha på den och då skulle jag säga mörkbrunt skinn är det som gäller.

19. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

Tack för tipsen. Tror det blir att skicka in den till farfarsklocka då jag bor i norrland.
    don.h är det samma klocka på bilderna så är ju skillnaden grym!
    Spindel, kul att du gillar den. Blir att skicka in den och nej säljer den nog aldrig! :)

20. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

Vad har den förresten för värde som den ser ute nu? Värde när jag lagat den?

21. Spindel

Spindel Biskop

Är ingen omegaexpert men någon tusenlapp om den är som den är nu och några till om den servas. Troligen är servicens kostnad inte så långt från klockans värde.

Någon annan kanske har mer koll på om detta kan ses som en ovanlig eller extra eftertraktad modell då det skulle kunna dra upp värdet på den. Men i grund och botten är det en massproducerad klocka med ett svagare varumärke än t ex Rolex.

22. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Tycker att det på bilderna ser ut som om det är guld på stål och att det har nötts igenom lite på bandhornen, stämmer det?
    Påverkar prisbilden ganska mycket mot om det skulle varit 18 K. Jag skulle sagt som Spindel för något år sedan men verkar som om hipster trenden med vintage klockor har drivit upp dessa något i pris. Men inga jättesummor, så tycker definitivt att den skall behållas som ett trevligt, användbart arv.

23. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    I alla större norrländska städer lär du hitta en urmakare som kan se över den, så det beror på var du bor och vad som är lättast för dig.

24. Spindel

Spindel Biskop

Finns det städer i Norrland?

;)

25. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Second that. Ingen vidare affär att serva för att sälja alltså.

Finns en del hobbyentusiaster på "hemslöjd" som eventuellt kan anta sig den för en mindre penning.

/A

26. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Det var väldigt roligt - har du kommit på den själv:D, eller om vi ska vara allvarliga - Nej, inte i norrland eller Sverige överhuvudtaget, i a f inte i juridisk mening.

27. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

Okej!
    F-L-P, det stämmer. Klockan är ej i guld.

28. don.h

don.h Bonde

Från:
    Orten
    Posta bild så vi får se resultatet sen, alltid kul att se vad små fix kan ge för mervärde.

29. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

don.h det ska jag göra!

30. fastfreddiedeeb
    Trådstartare

fastfreddiedeeb Torpare

image.jpg image.jpg image.jpg

Sådärja, då tickar han på igen!

Olle Hu, Akerhage, don.h och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield