• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ärvt en äldre fickur, ca 150 år gammal?

Izze

Cartier
Hallå där, nu är det så att vi ärvde en klocka för ca 20 år sedan och med mitt nyfunna intresse för klockor och urverk så hade jag bestämt mig för att leta upp denna och få lite information. Det var inte allt för lätt, vet att man kan maila in till Longines och fråga, och det har jag gjort. Förv
äntar mig dock ett väldigt långsamt svar.

Det som fångar mitt öga mest är att på urtavlan står det "cons
tantinople" istället för Istanbul och det får mina tankar att vandra runt.

Vill få det stadgat att uret är inte till salu och kommer nog
aldrig bli det heller, letar bara efter mer info helt enkelt!

Om ni har några åsikter, tankar eller funderingar runt fickuret så får ni jättegärna kommentera det här.

Väldigt zoom-vänliga bilder så tänk på det! :)
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
 

911flyer

Omega
Alternativt att du tar kontakt med Longines för en utredning.
Mycket vackert ur, skulle vara intressant att se urverket.

Grattis till pjäsen och välkommen till KS!
 

Izze

Cartier
Alternativt att du tar kontakt med Longines för en utredning.
Mycket vackert ur, skulle vara intressant att se urverket.

Grattis till pjäsen och välkommen till KS!

Tackar! Har tagit kontakt med Longines och väntar helt enkelt på svar, och med det svaret jag får hade jag tänkt att bege mig ner mot Stockholm City och försöka få den värderad.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Fint fickur! Hoppas Longines kan ge dig info om den! Jag var nyss själv i kontakt med dom och fick svar på 2 dygn med bra information! :) Lycka till!
 

Izze

Cartier
Jo, den är ganska fin osv, men jag hade faktiskt trott att den var mycket äldre än så och jag är inte ute efter att sälja den, skulle aldrig göra det, men man hade hoppats på att den inte skulle endast vara värd några tusenlappar :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Värdet dras nog ner en hel del av skadan på tavlan. Sen är ju fickur inte jättepoppis att samla på längre men det kan ju vända. Vill du fixa den finns en pensionerad men väldigt duktig boettmakare i Solna, T:Rs boettmakeri, som kan fixa bucklorna. Roligt att fixa till och behålla om du har rötter i Konstantinopel.
 

Izze

Cartier
Värdet dras nog ner en hel del av skadan på tavlan. Sen är ju fickur inte jättepoppis att samla på längre men det kan ju vända. Vill du fixa den finns en pensionerad men väldigt duktig boettmakare i Solna, T:Rs boettmakeri, som kan fixa bucklorna. Roligt att fixa till och behålla om du har rötter i Konstantinopel.

Jo har ju rötterna där, bör nog fixa till den och kommer nog göra det också. :)
 
Topp