Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ärvt en IWC klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Henric, 22 mars 2014.

1. Henric
    Trådstartare

Henric Torpare

Hej,
    Helt ny på forumet så hoppas jag postar rätt. Det är så att jag har ärvt en klocka från min salig far och är givetvis lite nyfiken då jag inte kan ett jota om klockor själv. Kanske ni kan hjälpa mig. Dels undrar jag så klart om den är äkta och hur man kan se detta? Jag tror iofs att så länge far inte blivit lurad så är den äkta. Givetvis undrar jag också om det finns något värde i den och vad det i så fall ligger på?
    Klockan vi talar om är en IWC. På urtavlan står det till vänster IWC Schaffhausen och till höger står det Chronograph Quartz. På baksidan står International Watch Co och vad jag gissar är ett serienummer. Armbandet är ett slitet brunt och på dess spänne står det IWC också.
    Jag har tagit en bild men mina fotokunskaper är inte de bästa. Jag hoppas ändå att det kan hjälpa något.

Jag tackar för all hjälp jag kan tänkas få.

Mvh
    Henric
    Farsklocka.jpg

2. Henric
    Trådstartare

Henric Torpare

Vänster skall vara höger och höger skall vara vänster så klart. Lite trött just nu!

3. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Rätt så säker på att IWC Portuguese aldrig tillverkats med quartz-verk. Ledsen, men den är nog falsk.
    Någon IWC-kunnig som kan styrka?

80s gillar detta.
  4. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    det där e en kopia

Robinson gillar detta.
  5. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Sorry, men den ser felproportionerad ut. Har du fler bilder, kanske i ett bättre ljus?

6. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Ser ut som en sådan här replica:

IWC gjorde några quartz: http://www.qahill.com/tz/mq/mq.html

Den är förmodligen dunderfake, om inte din far gav runt 50 000kr för den.

7. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

8. Henric
    Trådstartare

Henric Torpare

Jag tackar för alla kommentarer. Problemet är att jag kan inte fråga honom längre var den kom ifrån eller hur mycket han betalade. När det gäller priset så är det iofs så att han skulle kunnat betala 50000:- utan större problem. Om det är så är en annan sak. Jag får väl förutsätta att den är fejk med tanke på vad ni säger. Det finns inga tydliga tecken man kan ta det på (jag hoppas ju lite fortfarande)? Tyvärr är jag ju ap-dålig på att ta bilder.

9. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Tyvärr fake. 100%.

10. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    IWC har väl aldrig gjort en Portugese (modellen på klockan) med kvartsurverk (batteriklocka)?
    Min uppfattning är att det är en kopia.
    Gå gärna till en urmakare för kontroll/värdering.

11. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    spelar ingen roll hur mycket fadern betaat, priset avgör inte om den e fake eller ej, hans far kan betalat 50 miljoner det gör ju inte klockan till äkta!

12. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Priset avgör väldigt mycket om den är fake eller ej...

Kanske inte i detta fallet, då det är klart att den är fejik då en sådan klocka aldrig tillverkats.

Men köper du en sub för 3000kr kan du ge dig fan på att den är fejk.

paradis gillar detta.
  13. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Priset har väl inget överhuvudtaget att göra med äkthet? Är klockan äkta så är den, oavsett pris...

Om en Sub kostar 3000 eller 30000 spelar ju ingen roll... Sannolikheten däremot säger att det är större chans att den för 3000 skulle vara fejk :)

Vonlind, Bino, mrMyagi och 5 andra gillar detta.
  14. Bodén

Bodén Borgare

Beklagar din fars bortgång. Klockan känns tyvärr inte riktigt genuin, men gå till en urmakare och ta reda på hur det ligger till.

15. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Fake tyvärr.. redan vid Quartz Portuguese vet vi det men kolla på 4 Portuguese 4:an är väldigt unikt utformad ur typographic synpunkt.

16. Klockers

Klockers Stadsbo

o_O

vikgul och ZQT gillar detta.
  17. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Förstår inte hur ni kan ha så mycket synpunkte på att priset inte skulle vara den mest avgörande faktorn för att en klocka är fake?

18. Marhoi

Marhoi Friends of KS

Från:
    Stockholm

För att priset inte är en avgörande faktor huruvida en klocka är fake eller inte. Det kan däremot ge en indikation på att klockan är fake, men det är en helt annan sak.
    Om jag får köpa Submariner av min far för 1k betyder det inte per automatik att den är fake. Min far skulle aldrig ha det dåliga omdömet att bära fakeur, han är däremot en jäkligt generös figur. Dock ett osannolikt scenario, då han inte är speciellt klockintresserad.

Bodén och wundlander gillar detta.
  19. Klockers

Klockers Stadsbo

"Den är förmodligen dunderfake, om inte din far gav runt 50 000kr"

Så om jag förstår dig rätt så skulle du köpa en klocka som du tydligt ser är fake men då säljaren ger dig ett pris som är vettigt för en äkta sådan, så köper du den och tror då att den är äkta?

20. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag tror att det han menar är att om din pappa inte la ut 50 000 kr för klockan, så är den troligen fake. Ifall han nu lagt ut 50 000 kr för klockan, så skulle den kunna vara äkta.

Maxim gillar detta.
  21. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Fan va alla överanalyserar..

Klockers och yonsson gillar detta.
  22. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Håller med.
    Portuguese har så vitt jag vet inte tillverkades i kvarts, så faktum att tavlan är märkt med just det räcker för att säga den är fejk.

Även utan det skrivet syns det på tavel-layout att det är fel.

Sen spelar det ingen roll om någon bet 300:- eller 1,500,000:- för den, lika fejk för det.

Wii och Bino gillar detta.
  23. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Falsk falsk. Dålig sådan också.

24. Anfield

Anfield Borgare

Dålig kopia tyvärr

Mårtenssons ur Brookfield