• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äventyrsklockor!

Psykel

Patek
Rolex Explorer, Tudor Ranger, Certina DS, Seiko Alpinist...
Klassiska äventyrsklockor för bergsbestigare, grottdykare och ökenvandrare.
Jag skulle gärna ha en av något slag, men vad finns det för alternativ till ovanstående? Certina DS ligger i mitt prisspann iallafall. Seiko Alpinist likaså, men den är sällsynt. Det känns som Tissot, Lemania, Omega och andra tillverkare borde hoppat på det tåget i början av 60-talet.
Vad har forumiterna för äventyrsklockor? Fyll gärna på med bilder och förslag!
Inspiration nedan på skamlöst googlestulna foton på exemplen ovan.
683d29657c1731b8bd257f09a705e46429773e51.jpg

Tudor-Ranger-1967.jpg

Certina-DS-vintage-watch-Rally-dark-002.jpg

alpiA.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Alpinisten såg jag på KM Globen för ett tag sedan (givetvis inte vintage) Någon egen i den kategorin har jag inte. Spontant bör ju G-shock vara något? Duger väl inte till festligare tillfällen, men vem bryr sig om man ska ut på äventyr ;) Det känns som både Oris och Longines borde ha något
 
  • Like
Reactions: JLW

Psykel

Patek
Alpinisten såg jag på KM Globen för ett tag sedan (givetvis inte vintage) Någon egen i den kategorin har jag inte. Spontant bör ju G-shock vara något? Duger väl inte till festligare tillfällen, men vem bryr sig om man ska ut på äventyr ;) Det känns som både Oris och Longines borde ha något
Nu är vi ju i vintagedelen, så naturligtvis duger inte SARB017 eller G-Shock! :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IMG_9439.JPG
IMG_9440.JPG

https://klocksnack.se/threads/salvador-dalis-klockor-–-yo-mido.70583/#post-1799308


Eterna Kontiki
IMG_9445.JPG
IMG_9442.JPG
IMG_9444.JPG

IMG_9447.JPG


Certina
IMG_9448.JPG

http://forums.watchuseek.com/f11/certinas-success-dhaulagiri-2528450.html#/topics/2528450?page=1

Har tyvärr bara en sen DS (sjuttiotal) som dock fungerar väl som en field watch. Jag har precis haft den inne för täthetsservice inför sommarens bad och äventyr och grejar nu 100m igen
IMG_9337.JPG



Cricket har ju även de äventyrat och bestigit höga berg, men det har @NiklasArvid bättre koll på.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
IMG_9439.JPG
IMG_9440.JPG

https://klocksnack.se/threads/salvador-dalis-klockor-–-yo-mido.70583/#post-1799308


Eterna Kontiki
IMG_9445.JPG
IMG_9442.JPG
IMG_9444.JPG

IMG_9447.JPG


Certina
IMG_9448.JPG

http://forums.watchuseek.com/f11/certinas-success-dhaulagiri-2528450.html#/topics/2528450?page=1

Har tyvärr bara en sen DS (sjuttiotal) som dock fungerar väl som en field watch. Jag har precis haft den inne för täthetsservice inför sommarens bad och äventyr och grejar nu 100m igen
IMG_9337.JPG



Cricket har ju även de äventyrat och bestigit höga berg, men det har @NiklasArvid bättre koll på.
Ah, hur kunde jag glömma Eterna KonTiki? Tack för bidraget!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
IMG_9439.JPG
IMG_9440.JPG

https://klocksnack.se/threads/salvador-dalis-klockor-–-yo-mido.70583/#post-1799308
Cricket har ju även de äventyrat och bestigit höga berg, men det har @NiklasArvid bättre koll på.

JA, Vulcain Cricket är ju ärligt talat den koolaste klockan rent objektivt....
om vi jämför med några kända, populära, storheter

Vulcain Cricket har burits av FLER Amerikanska presidenter än Rolex DayDate
OCH SAMTIDIGT
var Vulcain Cricket expeditionsklockan för Italienarna som förstabesteg K2 1954 = mycket svårare än Everest 1953.... explorer... pfffft....
http://www.hodinkee.com/blog/personal-timepieces-every-united-states-president-ever

här en jag hade som sitter på annan KS:are nu tror jag
null_zps075d8c38.jpg


Bonatti uppskattade uppenbarligen sin alarmdinka. Nedan läser vi om en annan expedition sju år senare. De har blivit instormade i en bivack fem dygn halvvägs upp på en vertikal vägg vid Mont Blanc.

Omöjligt att komma upp och omöjligt att komma ner... men utmattade och utsvultna måste de försöka... Cricketen purrar Walter vid 03:30...

92474FED-3357-4BC2-932B-510FD5566286-6550-0000060AFB55232F_zps1e766c30.jpg

en annan jag hade
B1E5CF77-37A0-4108-A122-A9E83D693113-6550-0000060888F1EA79_zps307350d3.jpg

synd bara att de inte är så snygga och att alarmet är en jävla styggelse som skär i kroppen när det går av.... :D annars hade jag haft en idag...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Försök definiera en äventyrsklocka...
Klockan ska ha medverkat på kända expeditioner (eller att tillverkarna vill få konsumenterna att tro det). Klockan får ej ha vridring för tidtagning (då blir det en dykare) och den får inte vara militärt "issued".

Som du hör är det enbart en hittepå definition, men det blir så tråkigt om alla klockor ska finnas i alla trådar, då finns ju redan "dagens vintageur". ;)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan ska ha medverkat på kända expeditioner (eller att tillverkarna vill få konsunenterna att tro det). Klockan får ej ha vridring för tidtagning (då blir det en dykare) och den får inte vara militärt "issued".

Som du hör är det enbart en hittepå definition, men det blir så tråkigt om alla klockor ska finnas i alla trådar, då finns ju redan "dagens vintageur". ;)
Svåra gränsdragningar. Tycker tex inte att dina DS passar in. Och hade jag själv gett mig ut på äventyr hade det varit med en dykare...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Svåra gränsdragningar. Tycker tex inte att dina DS passar in. Och hade jag själv gett mig ut på äventyr hade det varit med en dykare...
Inte lika självklart 40-50 -tal. Är väl ungefär som att du idag inte skulle dra ut i strid med din krigar-jaeger.
Men det är klart att det finns klockor som faller in i flera olika genres.

Edit: skitsamma, det är väl kul om det finns trådar som riktar sig mot lite olika klockor...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det finns säkert andra som har bättre koll men incabloc är ju rätt synonymt med en 40-tals äventyrare. Eller?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När en grupp schweiziska klättrare år 1960 gjorde förstabestigningen av berget Dhaulagiri (8167m) i Himalaya så var det med Certinan DS-klockor, typ samtida med @eriksson850 's. Jag tycker det klart kvalar in dem i tråden.
IMG_9457.JPG

IMG_9458.JPG
IMG_9459.JPG

http://forums.watchuseek.com/#/topics/2528450?page=1
Alldeles för uppklädda för mitt tycke. Att de sedan tåler mycket är en annan sak. Det som även ställer till det är ju att klocktillverkare sponsrade äventyrarna.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Alldeles för uppklädda för mitt tycke. Att de sedan tåler mycket är en annan sak. Det som även ställer till det är ju att klocktillverkare sponsrade äventyrarna.
DS klockorna är väl inte mer dressade än Rolex eller Smith klockorna Hillary/Norgay använde vid Mount Everest bestigningen 1953 :)
Dykarklockor hade ju dessutom precis i den eran börjat ta sin form (Blancpain 1953 och Rolex 1954?)
http://www.rolexmagazine.com/2009/07/sir-edmund-hillarys-rolex-discovered.html?m=1

IMG_9464.JPG

IMG_9461.JPG
IMG_9462.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
DS klockorna är väl inte mer dressade än Rolex eller Smith klockorna Hillary/Norgay använde vid Mount Everest bestigningen 1953 :)
Dykarklockor hade ju dessutom precis i den eran börjat ta sin form (Blancpain 1953 och Rolex 1954?)
http://www.rolexmagazine.com/2009/07/sir-edmund-hillarys-rolex-discovered.html?m=1

IMG_9461.JPG
IMG_9462.JPG
Den Rolexen ser jag inte heller som ett äventyrsur, får väl helt enkelt inse att vi har olika definitioner. Äventyrsur bör vara verktyg i min värld utan blanka gulddetaljer osv.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den Rolexen ser jag inte heller som ett äventyrsur, får väl helt enkelt inse att vi har olika definitioner. Äventyrsur bör vara verktyg i min värld utan blanka gulddetaljer osv.
Klockorna ovan är väl de facto äventyrsklockor om något med tanke på de äventyren och bedrifterna de varit igenom? Blanka eller inte? Det handlar ju inte om militärklockor där man vill eliminera reflexer, utan kanske snarare tvärt om där lume och blanka index ger bra tydlighet i dåligt ljus, som vid bergsbestigning. Min Aqua Terra är den klockan som brukar följa med mig i bergen när jag klättrar.

IMG_9465.JPG
IMG_9467.JPG
IMG_9466.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockorna ovan är väl de facto äventyrsklockor om något med tanke på de äventyren och bedrifterna de varit igenom? Blanka eller inte? Det handlar ju inte om militärklockor där man vill eliminera reflexer, utan kanske snarare tvärt om där lume och blanka index ger bra tydlighet i dåligt ljus, som vid bergsbestigning. Min Aqua Terra är den klockan som brukar följa med mig i bergen när jag klättrar.

IMG_9465.JPG
IMG_9467.JPG
IMG_9466.JPG
Som sagt, olika definitioner och tycker du väger sponsringen lite lätt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Alldeles för uppklädda för mitt tycke. Att de sedan tåler mycket är en annan sak. Det som även ställer till det är ju att klocktillverkare sponsrade äventyrarna.
Det är väl också en del av charmen, allt var inte till 100% genomtänkt...man tog en vanlig klocka och försökte göra den lite mer tålig (eller valde en tåligare modell). Tror nog att Certina säkert tagit åt sig mer cred i efterhand än hur det egentligen gick till.
Det gick väl säkert någonting liknande det här:

-Om ni bär dessa ur på vägen upp och vi senare får referera till expeditionen, så får ni 50% rabatt på klockorna.

Lite skillnad mot idag när var och varannan bloggare får gratisprylar, eller att sportstjärnor får miljongage och egna kollektioner.
 
Topp