• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äventyrsklockor!

Mr Chance

Kalmar
Den Rolexen ser jag inte heller som ett äventyrsur, får väl helt enkelt inse att vi har olika definitioner. Äventyrsur bör vara verktyg i min värld utan blanka gulddetaljer osv.
Nu vet vi vad du, @Aurum , inte tycker kvalar in som äventyrsklocka. Det vore trevligt, med tanke på trådtiteln, att höra vilka klockor du definierar som äventyrliga. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Klockorna ovan är väl de facto äventyrsklockor om något med tanke på de äventyren och bedrifterna de varit igenom? Blanka eller inte? Det handlar ju inte om militärklockor där man vill eliminera reflexer, utan kanske snarare tvärt om där lume och blanka index ger bra tydlighet i dåligt ljus, som vid bergsbestigning. Min Aqua Terra är den klockan som brukar följa med mig i bergen när jag klättrar.

IMG_9465.JPG
IMG_9467.JPG
IMG_9466.JPG
Jag återanvänder samma bilder om och om igen... Jag skall se till att leta fram lite ovisade bilder, jag lovar.
Här hittade jag i fotoalbumet från lite klättring i Monterosa och Mont Blanc massivet. Min fru på sista bilden.
IMG_9468.JPG
IMG_9469.JPG
IMG_9470.JPG


Men nu blev vi lite OT. Sorry. Åter till ämnet!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu vet vi vad du, @Aurum , inte tycker kvalar in som äventyrsklocka. Det vore trevligt, med tanke på trådtiteln, att höra vilka klockor du definierar som äventyrliga. :)
Tycker vi tagit upp de självklara. För mig är det bruksur med extra vatten och stötskydd men även med förenklade radiumförsedd tavla och visare. Bara funktion, mindre bling. Tycker de britiska Smiths är en av urtyperna, lika så explorer. W.W.W. Och efterföljande är även de i rätt stuk för min del. Helst på svinläder!
 

Psykel

Patek
Rozzyy och hans kvinnas grej med att klättra är ju ett verkligt äventyr. För mig är ett äventyr när du ger dig ut på "okända vatten" och inte är säker på vad som händer. Klättring är ju ett stort äventyr. Dykning kan ju vara det, jakt och fiske. Jag var på en klubb med "röd" belysning i Finland för många år sedan; jag visste inte riktig vad som skulle ske, kan det kvalas in som ett äventyr :D (Jag tror jag bar en quartz-Gul som äventyrsur). I det militära bar jag ett quartz-Pulsar

Äventyrsklocka är ju lika luddigt som ett fältur. Och när sedan tillverkarna vill sälja in sina produkter numera i alla möjliga situationer blir det smått fjantigt. "Äventyr" idag är ju en resa i så jävla mycket sponsrade produkter och produktplaceringar och efter att sett några dokumentärer om folk som gått på skidor till polen och annat som gjorts för många år sedan med ganska primitiv utrustning, verkar det som ledan är det största äventyret och utmaningen för dem, när de inte är upptagna att filma sig själva och leverera några tomma ord.

Nej, äventyret finns hos oss själva, Rozzy gör en spännande grej och ett äventyrsur är för mig en enkel stöttålig, vattentät tidmätare med tydlig avläsning. Rolex är bra, IWC gör bra grejer, Citizen, ja det finns oändligt mycket att välja på...

Per definition så finns det inga "äventyrsur" men folk som bär ur under ett äventyr, och då blir just det uret ett äventyrsur :D
Jag förstår hur du tänker och håller med, absolut. Men just med denna tråd tänkte jag mer klockor som "historiskt" varit äventyrsur, som Explorer, Smiths, Alpinist och DS.
Edit: Som alltså varit med på expeditioner eller marknadsförts till "den äventyrslystne mannen" eller liknande.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Grym uppsättning! Kan dock hålla med @Aurum om att det saknas lysmassa på DS:ens tavlor. Men dom är riktigt grymma, och jag har en DS på önskelistan!
Tackar! Men inte saknas det lysmassa på DS-tavlorna, alla mina tre har små prickar vid index. Inte mycket men det finns där. Finns till och med lite liv i DS-2an, med betoning på lite! Nästan omöjligt att få på bild dock! #nofilter
IMG_2740.JPG
 

Psykel

Patek
Tackar! Men inte saknas det lysmassa på DS-tavlorna, alla mina tre har små prickar vid index. Inte mycket men det finns där. Finns till och med lite liv i DS-2an, med betoning på lite! Nästan omöjligt att få på bild dock! #nofilter
IMG_2740.JPG
Var kanske lite otydlig där. Saknas lysmassa som i att det kunde varit mer. Explorern har ju ganska optimal lysmassa, tycker jag. DS-varianten med dykring har ju bra lysmassa också.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Var kanske lite otydlig där. Saknas lysmassa som i att det kunde varit mer. Explorern har ju ganska optimal lysmassa, tycker jag. DS-varianten med dykring har ju bra lysmassa också.
Jag kan hålla med om att lysmassa kan vara en viktigt parameter för en äventyrsklocka. Men samtidigt har, och är, äventyr ofta förknippade med ett visst mått av flärd och lyx! Och därför är t ex en DS den ultimata klockan. Tålig som få, kanske den mest tåliga, och samtidigt elegant. För övrigt är jag inte alls partiskt! ;)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Klockorna ovan är väl de facto äventyrsklockor om något med tanke på de äventyren och bedrifterna de varit igenom? Blanka eller inte? Det handlar ju inte om militärklockor där man vill eliminera reflexer, utan kanske snarare tvärt om där lume och blanka index ger bra tydlighet i dåligt ljus, som vid bergsbestigning. Min Aqua Terra är den klockan som brukar följa med mig i bergen när jag klättrar.

IMG_9465.JPG
IMG_9467.JPG
IMG_9466.JPG
Grymma bilder @Rozzy
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack!
Vid sidan av klockor gillar jag ju bla foto och lite äventyr. Nu på onsdag skall jag ner till Italien och Alagna för att gå lite toppturer med de feta telemarksskidorna. Dock fokus på skidåkning, inte randonné. Hoppas kunna återkomma med fler bilder efter det :)

Här förra årets tur;
https://klocksnack.se/threads/en-tur-i-bergen-ski-randonnee-larche-briancon-2016.53013/#post-1343589

Lite mer bilder;
https://klocksnack.se/threads/sport-och-klockor.13309/page-2#post-254022

https://klocksnack.se/threads/bildr...stan-helt-ot-och-bildtungt.21947/#post-442166
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack!
Vid sidan av klockor gillar jag ju bla foto och lite äventyr. Nu på onsdag skall jag ner till Italien och Alagna för att gå lite toppturer med de feta telemarksskidorna. Dock fokus på skidåkning, inte randonné. Hoppas kunna återkomma med fler bilder efter det :)

Här förra årets tur;
https://klocksnack.se/threads/en-tur-i-bergen-ski-randonnee-larche-briancon-2016.53013/#post-1343589

Lite mer bilder;
https://klocksnack.se/threads/sport-och-klockor.13309/page-2#post-254022

https://klocksnack.se/threads/bildr...stan-helt-ot-och-bildtungt.21947/#post-442166
F-n vad nice ni kommer få...
Alagna har jag vatt i, där var den galnaste lift jag nånsin åkt... fick klättra upp på ett trevåningshus två man, stå i varsin gul ruta och sen kasta sig på när korgen kom farande.... sen tjoff ut i tomheten.... halvscary... om du missade= Trillade av taket = ridå... typ 2000...

http://www.epicski.com/t/105175/10-best-ski-lifts-listed-by-unofficial-networks
IMG_5451.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Topp