• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äventyrsklockor!

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Enligt någon definition bör nog båda dessa passa in här, kul duo iaf!
6959D3FA-C431-4527-8874-EDD547D113F8.jpeg
127BEBFB-EC0C-4713-A657-4C003AE2100E.jpeg
049EBF62-16B2-41B2-948E-1A69D14FEF85.jpeg
B70F0E18-FDE2-4AC0-A968-54125954A561.jpeg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jag tycker man dissade alpinisten alldeles för tidigt. Givetvis är inte sarb017 vintage, men konceptet med alpinister från Seiko började redan på 60-talet för att bli det självklara valet för japanska bergsbestigare. Sällan man ser vintage alpinister men de skulle definitivt kvala in här! :D

För djupare nörderier: https://thespringbar.com/blogs/guides/the-ultimate-seiko-alpinist-collectors-guide

Seiko_Alpinist_timeline.jpg
 

Psykel

Patek
Jag tycker man dissade alpinisten alldeles för tidigt. Givetvis är inte sarb017 vintage, men konceptet med alpinister från Seiko började redan på 60-talet för att bli det självklara valet för japanska bergsbestigare. Sällan man ser vintage alpinister men de skulle definitivt kvala in här! :D

För djupare nörderier: https://thespringbar.com/blogs/guides/the-ultimate-seiko-alpinist-collectors-guide

Seiko_Alpinist_timeline.jpg
Så är det ju absolut, och jag nämnde Alpinisten redan i min ursprungspost. :)
Lite relaterat till detta är ju Alpina, vars ursprungliga syfte var just klockor åt alpinister! Nu är ju detta mer en traditionell sportklocka, men tror inte den hade några problem med att hänga med upp i bergen för 60-70 år sen! Loggan påminner om Alpinist-loggan, dessutom! :D
F706F4EA-11DC-4671-8AF3-54FC1C268370.jpeg
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Bumpar denna tråden, gillar verkligen denna ”kategori” och vill komplettera mitt inlägg ovan. Undrar om Nivada Antarctic kommer sticka iväg i pris någon gång? Super Antarctic är ju dock relativt ovanlig så betingar ett högre pris. (Stulen bild)
3AD4DFAF-E2E6-4291-BC13-4FB7A4C4B8E9.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bumpar denna tråden, gillar verkligen denna ”kategori” och vill komplettera mitt inlägg ovan. Undrar om Nivada Antarctic kommer sticka iväg i pris någon gång? Super Antarctic är ju dock relativt ovanlig så betingar ett högre pris. (Stulen bild)
3AD4DFAF-E2E6-4291-BC13-4FB7A4C4B8E9.jpeg
Det är väl bara bra om något inte sticker iväg? Kul klocka, en sådan skulle man ju lätt kunna tänka sig.
 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Hittade nyss den här tråden och känner att den Schweiziska expeditionen 1956 ledd av Albert Eggler för att bestiga Everest och bli först med att bestiga tvillingtoppen Lhotse behöver lite uppmärksamhet.
Enicar "sponsrade" expeditionen genom att utrusta den med Enicar Seapearl, som efter den lyckade bestigningen kom att byta namn till Enicar Sherpa.
Mitt ex har en mix av beteckningar; Enicar Ultrasonic Sherpa Dive Automatic - transitional?
Hur som helst en favorit efter mitt försök förra året att bli äldst i världen att bestiga Lhotse 8515m - vilket stannade vid ca 7500m
 

Bilagor

  • e1.jpg
    e1.jpg
    159.7 KB · Visningar: 11
  • enicar.jpg
    enicar.jpg
    113.4 KB · Visningar: 11
  • e2.jpg
    e2.jpg
    184.3 KB · Visningar: 10
  • enicar2.jpg
    enicar2.jpg
    527.5 KB · Visningar: 10

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hittade nyss den här tråden och känner att den Schweiziska expeditionen 1956 ledd av Albert Eggler för att bestiga Everest och bli först med att bestiga tvillingtoppen Lhotse behöver lite uppmärksamhet.
Enicar "sponsrade" expeditionen genom att utrusta den med Enicar Seapearl, som efter den lyckade bestigningen kom att byta namn till Enicar Sherpa.
Mitt ex har en mix av beteckningar; Enicar Ultrasonic Sherpa Dive Automatic - transitional?
Hur som helst en favorit efter mitt försök förra året att bli äldst i världen att bestiga Lhotse 8515m - vilket stannade vid ca 7500m
Så du menar att din Enicar fick följa med på din expedition?! Imponerande :) Berätta gärna mer!
 
  • Like
Reactions: .jp

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Den är lite för bräcklig så den fick stanna hemma, tillsammans med min Smiths De Luxe 1954 - Smiths utrustade ju de brittiska expeditionerna tillsammans med Rolex och Enicar.
Det finns bilder när Edmund Hillary bär båda armbandsuren och när Tengtzing Norgay och de andra "climbing sherpas" bär båda märken.
Det armbandsur som jag tog med på hög höjd var min Explorer 214270 men den platsar ju inte i den här tråden...
 

.jp

Breitling
Sir Edmund Hillarys klocka.
dial+and+add1 (1).jpeg
Som han tillsammans med Sherpan Tenzing Norgay, blev de två första klättrare som man med säkerhet vet tagit sig till toppen av jordens högsta berg (mätt i m ö.h.) –Mount Everest.

"Smiths A409. The watch model supposedly carried by Sir Edmund Hillary in his ascent of Everest, but actually gifted to him after his descent! The A409 was the watch supplied to most of the Everest team members totalling 13 in number, and therefore one of the Holy Trinity of the Smiths Everest expedition"

Smiths Watches finasierade med andra expedition till Everest medans Rolex stod där nere och delade ut sina med sina innehållande då 10xx seriens verk i. Först 1957 gjorde Rolex helt själv sina verk och heter då 15xx serien.

Bifogar min egna reedition/remake/äkta homage variant. Inköp av Timefactors webhop innan brexit som nu gör dubbel moms möjlig av EU för privat import.

SMITHS Logo syns i nästa bild på hastighetsmätaren ovanför RR Rolls-Royce.

20160810-mcqueenclassics-rollsroycephantomv-1961-009-731.jpg

Min reedition klocka av Smiths Everest
IMG_20201018_234942_167~2.jpg
 
Topp