• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åh. Denna beslutsångest. Hjälp mig!

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det finns ju så många klockor. Och så lite tid (och pengar). Känner mig kluven. Behöver hjälp!

Ponera att ni hade en budget på X kronor. (Alla får här känna efter hur mycket X är för er själva). Skulle ni då lägga X kronor på en klocka. Eller X/3 på tre klockor. Eller... Ja, ni fattar vitsen...

Å ena sidan lockar det ju att prova något dyrare. Å andra sidan lockar möjligheten att testa lite fler olika klockor och möjligheten att ha några fler att varva mellan...

Snälla Bullen... Jag behöver hjälp! Kanske rent av professionell... ;)

Vänliga hälsningar,
Den där osäkra pojken på 32 jordsnurr igen...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Det beror helt och hållet på storleken på budgeten. Snackar vi 10-15k då köper jag hellre en klocka än 3 st för 5k. Det spelar även stor roll om man redan har några klockor eller om man står på ruta ett utan någon klocka. :)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Har själv gått på alternativ två (3 klockor) ett par gånger men det har alltid slutat med att jag sålt av dem. Om du hittat en klocka du verkligen gillar som äter upp hela budgeten så tycker jag att du ska köpa den. Jag har iaf blivit mer nöjd med dessa köp.
 

max

Dancing Queen
Summan är som sagt ganska avgörande, men jag skulle nog iaf försöka få en rejäl klocka i 20-50k-landet. Så börja med att leta efter något du verkligen gillar.
Blir det sedan pengar över så kan du köpa lite lekklockor, eller spara till nästa rejäla.

Som exempel; Om budget är 30k så hade jag köpt en jag gillade för ca 20-25k och sedan köpt något litet för resten i väntan på att budgeten för nästa rejäla steg finns.

Säg att X är 50-60 då. (Utöver de klockor som ligger på hyllan nu.) Dvs tillskott.
Detta tillkom medans jag skrev.
Beror ju på vad du har på hyllan och vad du vill ha. Suktar du efter något speciellt i 50-60kkr-klassen så köp det, annars delar du upp summan i två.

Köp en 1675 och en legend diver :D
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det är inte pojken i filmen som skrivit brevet...

Det är fett att vara OWG. Beroende på X. Blir svaret

Seiko skx007
CWC combat diver
Glycine Combat Sub.
Longines Hydroconquest
Omega seamaster
Breitling SOH
Tudor BB
Rolex submariner.

Det är ditt val!
 

Sond

Patek
Beror på vad du har. Men man får minst två fina för 60. Så jag skulle gå på två eller fler beroende på vad som finns hemma. Men det kan ju ändras. Har de några skapliga hemma kan en riktigt fin klocka för 60 betyda mycket.
 

Camo00

Patek
Alla svar ovan är bra!

Men det beror ju lite på hur Du använder Dina klockor och vad som finns i samlingen?!

Att vara en OWG med en tokfin vintage-dressare som inte är vattentät är ju inte så klokt om man samtidigt vill bada och träna med klockan på sig... Alltså behövs ju, kanske, lite bredd i samlingen?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Alla svar ovan är bra!

Men det beror ju lite på hur Du använder Dina klockor och vad som finns i samlingen?!

Att vara en OWG med en tokfin vintage-dressare som inte är vattentät är ju inte så klokt om man samtidigt vill bada och träna med klockan på sig... Alltså behövs ju, kanske, lite bredd i samlingen?
Med en sub behövs ingen vintage-dressare.

Även om det såklart är trevligt. Men sen behöver man ju alltid en kronograf,ett fickur, och minst en beater också.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Sälj allt! Köp en! Jätte lätt att klara av.......host.....

Vad har du i lådan nu då? Ngn annan 50-60tkr klocka? Om du inte har det är mitt tips att prova att köpa en lite dyrare istället för flera "billigare".

Good luck!
 

maxmol

Panerai
Har provat att göra båda. ALLTID roligare om man har X att köpa en fin klocka istället för flera klockor. Den där fina klockan blir ofta speciell och man vill ha en till i den klassen. Så ta det lugnt och jobba långsiktigt. :)

Edit: såg nu att det fans en budget. Håller med många av de övriga. 1X eller 2X... Men skulle tygla mig för att ta tre.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Åh. Alla svar är ju så bra och smarta. Alla har ju rätt. Och jag blir ju inte klokare... :)

Idag ser det ut ungefär såhär på "keeper"-listan:
- Fulbeater: Luminox
- Sommarbeater: Oris BC3 reg. och Citizen Aqualand
- Jobbbeater: Omega SMP
- Dressare: IWC och B&M

En Speedy står på "nyfiken"-listan, känner dock att den överlappar SMPn ganska mycket. Även en Exp1 står på "vore intressant". Eller kanske nya Exp2? Eller en svart/blå GMT, eller en Sub "Hulk"? Eller JLC master calendar, eller en, eller en...

Ja, ni förstår... Jag blir snart galen...

Modernt lockar mer än vintage, ffa Rolex där jag har svårt att hitta charmen i deras gamla länkar...

Åååååååååhgghhhhghhrafrgggaffffff...

:)
 

max

Dancing Queen
Då har du ju inte något problem?
Åk till Rob, prova de du är intresserad av och slå till på den du gillar bäst.
Inte fasen ska du dela upp summan, i annat läge än att det blir pengar över, när du har dedär i lådan.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Åh. Alla svar är ju så bra och smarta. Alla har ju rätt. Och jag blir ju inte klokare... :)

Idag ser det ut ungefär såhär på "keeper"-listan:
- Fulbeater: Luminox
- Sommarbeater: Oris BC3 reg. och Citizen Aqualand
- Jobbbeater: Omega SMP
- Dressare: IWC och B&M

En Speedy står på "nyfiken"-listan, känner dock att den överlappar SMPn ganska mycket. Även en Exp1 står på "vore intressant". Eller kanske nya Exp2? Eller en svart/blå GMT, eller en Sub "Hulk"? Eller JLC master calendar, eller en, eller en...

Ja, ni förstår... Jag blir snart galen...

Modernt lockar mer än vintage, ffa Rolex där jag har svårt att hitta charmen i deras gamla länkar...

Åååååååååhgghhhhghhrafrgggaffffff...

:)
Alla ser ju att du saknar :rolex:.... Så valet blir enkelt! :D
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Allt hänger givetvis på vad man är för typ av person, men om jag utgår från mig själv så har jag varit tvungen att köpa och sälja en hel del klockor för att komma fram till vad det är som får mitt hjärta att bulta lite extra. Jag valde tidigare att köra x/3, dvs hellre 2-3 klockor istället för 1 dyrare. Efter ett tag förändrades detta till att jag började lägga mer pengar på lite dyrare och färre klockor, jag började känna mig mer säker på vad jag ville ha.

Om jag ska dra någon form av slutsats, så tror jag att det är två olika vägar som bär till samma mål.
 
Topp