• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

KenKun

Patek
2-Faktor
Varför gambla? För plötsligt händer det, att de tvingar en att lägga ned den i en plastkorg.
Hade varit så drygt att bli av med en klocka på det sättet, när det egentligen hade räckt med man stoppade ned den i jackan eller väskan.

Ibland känns det som att man är envis bara för att vara envis.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Har inte läst hela tråden men nästan. Det verkar som att de flesta behåller på eller gömmer pga av stöldrisken. Jag tänker att det är bäst att ta av pga av risken att klockan magnetiseras. Eller är det bara en skröna?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Min gamla PADI avmagnetiserades i en av säkerhetskontrollens plastbackar. Numera åker alltid klockan ner i handbagage
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Kom precis på att min kabinrygga har ett fack som är RFID-skyddat. Det borde ju vara idealt för klockor.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag brukar "snurra in" klockan i t.ex. en tröja eller i jackan och slänga i en låda :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har inte läst hela tråden men nästan. Det verkar som att de flesta behåller på eller gömmer pga av stöldrisken. Jag tänker att det är bäst att ta av pga av risken att klockan magnetiseras. Eller är det bara en skröna?
Även om risken kanske är lite så är det lika bra att lägga klockan i jackan/väska/datorfodralet eller vad du vill där den inte är helt exponerad. Tar inte många sekunder extra. Är det däremot en helkroppsscanner eller vad det heter och så behåller jag klockan på.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Mycket intressant bumpning. Får några år sedan hade jag inga problem med att glida igenom säkerhetskontrollen med klockan på. Nuförtiden blir jag jämt och ständigt stoppad och ombedd att ta av den vilket gjort att jag ändrat rutinen och stoppar in den i jackfickan/väskan och skickar igenom den på bandet, sad but true.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Mycket intressant bumpning. Får några år sedan hade jag inga problem med att glida igenom säkerhetskontrollen med klockan på. Nuförtiden blir jag jämt och ständigt stoppad och ombedd att ta av den vilket gjort att jag ändrat rutinen och stoppar in den i jackfickan/väskan och skickar igenom den på bandet, sad but true.
Japp, har också upplevt det. För ett antal år sedan var det ingen som brydde sig men nu är de på en på en gång om klockan är kvar på handleden.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Japp, har också upplevt det. För ett antal år sedan var det ingen som brydde sig men nu är de på en på en gång om klockan är kvar på handleden.
Som kobror, hugger på allt. Undra varför.... läskiga är om man blir tillsagd att ta av och ens övriga grejer redan ligger i en låda på bandet.......... Smygpaniken när klockan åker solo..... Antar det inte bara är jag som är relativt stressad att hinna först fram till lådan...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Behöver aldrig ta av i Sverige. Normalt inte internationellt heller. Dra bara undan kläderna och tydligt visa klockan innan ni kliver igenom så är det aldrig ett problem.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Brukar alltid lägga ned den i väskan och försöka vara ganska snabb fram till väskan så ingen annan kan ta den. Full uppsikt också så att om det värsta inträffar så kan man ropa och peka på tjuven :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Aldrig i USA, Sverige eller Danmark. Jag har blivit ombedd att göra det en gång på Kastrup, då höll personalen i den åt mig.
I Ungern & Tjeckien så har jag alla gånger blivit ombedda att ta av den. Så numera gör jag det alltid och lägger den i väskan.
 

Makkanxd

Rolex
Mycket intressant bumpning. Får några år sedan hade jag inga problem med att glida igenom säkerhetskontrollen med klockan på. Nuförtiden blir jag jämt och ständigt stoppad och ombedd att ta av den vilket gjort att jag ändrat rutinen och stoppar in den i jackfickan/väskan och skickar igenom den på bandet, sad but true.
På jobbet går vi igenom lika ”ramar” som dom har på flygplatser. Brukar alltid gå bra med min klocka och skärp men ibland tjuter det och när jag frågar varför så har de sagt att de ställt om ramarna.. typ. Vet inte vad denna omställning innebär men det sker lite till och från på vårat jobb iallafall :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Som kobror, hugger på allt. Undra varför.... läskiga är om man blir tillsagd att ta av och ens övriga grejer redan ligger i en låda på bandet.......... Smygpaniken när klockan åker solo..... Antar det inte bara är jag som är relativt stressad att hinna först fram till lådan...
Stressad ska vi inte prata om, jag glömde hemnycklarna i lådan en gång när jag flög från Hong Kong och var sen till planet. Stressnivån när jag sprang tillbaka var inte hälsosamt om vi säger så. Men otroligt trevlig bemötande från vakten som eskorterade mig tillbaka (säkerhetskontrollen ligger innan passkontrollen) samt personalen vid säkerhets.
Samt lite flytt att flyget var försenat (när är de i tid i Kina? )

Men tillbaka till klockor, tidigare har det bara behövds att man visar att klockan är på handleden men har upplevt att det har blivit hårdare det senaste åren, både i Sverige och internattionellt. Tog aldrig av den tidigare men har börjat med det nu. Flyger föresten från Bromma imorgon så får väl återkomma om det man ska kanske prova att ha den kvar.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Brukar aldrig ta av mig klockan i kontrollen om jag inte ombedes att göra det, i dessa enstaka fall så brukar jag ge den till personalen på andra sidan bågen om det är något jag är mer rädd om.

Med det sagt så brukar stölder i kontrollen vara extremt ovanligt utifrån min erfarenhet extremt mycket kameror på flygplatsen också ifall något skulle hända (jobbat där i några år och är kvar extra) vanligt är dock att folk glömmer sina klockor och får panik och kommer springandes. Så länge man inte har en massa annan metall på sig så brukar inte klockor ge utslag. Ibland gör de det och då är det bara att ta av sig och t.ex lägga på bordet där på andra sidan bågen eller ge till personalen och sedan gå igenom igen... Vissa vill tjafsa emot om allt möjligt (däribland klockor om att de inte vill ta av sig efter utslag) och det hoppas jag att ni vettiga ksare inte gör.

Gör det så smidigt som möjligt och va trevlig mot personalen så får man ett trevligt bemötande.

Inte varit där på länge, men säkerhetsreglerna burkar bli hårdare och mer noggranna
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tar alltid av den och håller stenkoll på min box :)
Verkar inte som ett problem att ha den på när jag läser här. Får testa nästa gång
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Som kobror, hugger på allt. Undra varför.... läskiga är om man blir tillsagd att ta av och ens övriga grejer redan ligger i en låda på bandet.......... Smygpaniken när klockan åker solo..... Antar det inte bara är jag som är relativt stressad att hinna först fram till lådan...
Kan lova att de allra flesta resenärer är stressade över att inte komma fram till sin låda först av alla!
 

urkronan

Omega
Alltid slängt av mig klockan i lådan utan att fundera. Visste inte att man skulle kunna ha den på sig. Förmodligen kommer jag dock fortsätta att ta av den, känns som att det blir smidigare än att man ev. skulle fastna.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Alltid slängt av mig klockan i lådan utan att fundera. Visste inte att man skulle kunna ha den på sig. Förmodligen kommer jag dock fortsätta att ta av den, känns som att det blir smidigare än att man ev. skulle fastna.
Känns också som att risken att någon kniper den under tiden den åker genom röntgen är ganska liten. Jag brukar skicka in min, se till att den åkt in i maskinen och sen gå igenom bågen. I 99/100 fall har jag varit framme på andra sidan innan min låda kommit ut, till och med när jag vunnit på bli-klämd-på-lotteriet.
 

urkronan

Omega
Känns också som att risken att någon kniper den under tiden den åker genom röntgen är ganska liten. Jag brukar skicka in min, se till att den åkt in i maskinen och sen gå igenom bågen. I 99/100 fall har jag varit framme på andra sidan innan min låda kommit ut, till och med när jag vunnit på bli-klämd-på-lotteriet.
Jo men precis, nu när jag tänker på det brukar det nog snarare vara så att jag väntar på att min låda ska komma ut ur maskinen. Nu har jag ingen klocka ur det högre prissegmentet kanske är värt att nämna, hade förmodligen tänkt annorlunda då.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jo men precis, nu när jag tänker på det brukar det nog snarare vara så att jag väntar på att min låda ska komma ut ur maskinen. Nu har jag ingen klocka ur det högre prissegmentet kanske är värt att nämna, hade förmodligen tänkt annorlunda då.
Det är inte omöjligt. Sen finns det om inte annat ungefär 30 kameror som tittar på en när man går genom kontrollen, så en eventuell klåfingrig typ kommer definitivt att finnas på band!
 
Topp