• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Mr.Chang

Audemars
Är det säkerhetskontrollen i bakgrunden? Den är väl ett skyddsobjektet som inte får avbildas, eller? :)
Man tar bild på skylten istället!:D
image.jpg
 

Roger

Breitling
Halloj!
Som rubriken säger, får klockan redan från början åka ner i den lilla lådan med laptopen eller den får ett försök i metalldetektorn?
Känns ju som det vore ett perfekt tillfälle för tjuven bland allt folk..

Själv sitter den alltid på, har sällan behövt ta av den.



jag tog av den, och la den bland plånbok,nycklar och jacka.
men efter lite stress och ihop plock av nycklar och sånt,
så lyfte jag upp jackan och såg i ögonvrån min omega kronograf
flyga i en vid båge och landa på kinkern.
efter några svordomar, kunde jag konstatera att den var död.....
så efter kostnadsförslag och ev rep så kommer den inte att
tas av i säkerhetskontrollen... igen...

mvh roger
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
jag tog av den, och la den bland plånbok,nycklar och jacka.
men efter lite stress och ihop plock av nycklar och sånt,
så lyfte jag upp jackan och såg i ögonvrån min omega kronograf
flyga i en vid båge och landa på kinkern.
efter några svordomar, kunde jag konstatera att den var död.....
så efter kostnadsförslag och ev rep så kommer den inte att
tas av i säkerhetskontrollen... igen...

mvh roger

Fy fan va trist!

Den dagen jag reser med lite dyrare klockor kommer de stanna på handleden alternativt läggas i jackans innerficka i god tid innan passage genom kontrollen.
 

TKVF

Panerai
Halloj!
Som rubriken säger, får klockan redan från början åka ner i den lilla lådan med laptopen eller den får ett försök i metalldetektorn?
Känns ju som det vore ett perfekt tillfälle för tjuven bland allt folk..

Själv sitter den alltid på, har sällan behövt ta av den.
Aldrig tagit av den. Piper oftast inte heller.
 

MBx

Cartier
Funkat att ha två klockor i byxfickorna från Sverige. Funkat att ha tre klockor i byxfickorna från USA.

Sist jag flög i Sverige (ARN-MMX) tänkte jag inte på det och lät klockan vara på. Inget pip eller extrakontroll.:)

För flera år sedan när skulle jag flyga från USA hade jag lagt alla lösa saker i lådan som skulle röntgas och gick in i "Total recall" för kroppsscanning. Den otrevlige kontrollanten frågade vad jag hade i höger bakficka. När jag satte ner handen hittade jag ett litet kvitto! Vet inte om de chansade eller om de verkligen såg något.
 

Roger

Breitling
jag tog av den, och la den bland plånbok,nycklar och jacka.
men efter lite stress och ihop plock av nycklar och sånt,
så lyfte jag upp jackan och såg i ögonvrån min omega kronograf
flyga i en vid båge och landa på kinkern.
efter några svordomar, kunde jag konstatera att den var död.....
så efter kostnadsförslag och ev rep så kommer den inte att
tas av i säkerhetskontrollen... igen...

mvh roger


lite återkoppling..
jag har fått prisförlag från en ad på rep av min klocka på max 4500kr
jag saknar den verkligen! så det är taget. bild från nätet, lika som min men min har inte
lika gulnande index som på bild efter service för 2 år sedan.dom var lika gulnade innan, bytt tavla vid service?
seamaster300m_02316_6.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
lite återkoppling..
jag har fått prisförlag från en ad på rep av min klocka på max 4500kr
jag saknar den verkligen! så det är taget. bild från nätet, lika som min men min har inte
lika gulnande index som på bild efter service för 2 år sedan.dom var lika gulnade innan, bytt tavla vid service?
seamaster300m_02316_6.jpg

Om du saknar klockan tycker jag absolut att du ska lägga 4 500 för att få den att fungera igen. Och om index var mindre gula efter service så lär ju tavlan vara utbytt? Knappast så att dem bara byter index??
 

Roger

Breitling
Om du saknar klockan tycker jag absolut att du ska lägga 4 500 för att få den att fungera igen. Och om index var mindre gula efter service så lär ju tavlan vara utbytt? Knappast så att dem bara byter index??


kostnaden för reperationen är tagen :) och jag tror inte heller att dom byter timindexen, dom är väl "målade"?
mvh roger
 

Cryssarn

Rolex
Efter att ha precis kommit hem från USA så kan jag meddela att det endast var Arlanda som ville plocka av den. I Chicago, Nashville och Newark så använder dom sig av scannern istället för detektorn....och då var det inga problem alls
 

reservedemarche

Breitling
Jag har kategoriskt vägrat ta av min Rolex och fått positiva kommentarer av säkerhetskontrollanter på många flygplatser. Inget tjafs, strul eller gnäll.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tidigare har klockan oftast fått sitta på men efter att en gång ha blivit ombedd att lägga Hulken öppet i en låda tar jag nu av den i god tid i förebyggande syfte. Lägger den i en jackficka eller dylikt så att den inte ska synas.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Tar alltid av, lägger i innerfickan. Alltid "nakenscanning" på Schiphol. Dock senaste omgången så sa säkerhetskontrollen åt mig, låt bälte samt klocka sitta på. Så so någo ovan nämnt, tar av mig den i fortsättningen dör att undvika att man måste lägga klockan naken i en låda framför ett gäng främlingar.
 

Fredgusta

Panerai
Som det redan nämnts innan så är nog det bästa alternativet att lägga klockan i jackan/ packa ner den i handbagaget. Jag tar till vana att alltid lägga klockan ner i handbagaget samtidigt som jag tar upp datorn som de så gärna vill att man lägger i en separat låda. ;)
 

SwedishMade

Cartier
kostnaden för reperationen är tagen :) och jag tror inte heller att dom byter timindexen, dom är väl "målade"?
mvh roger

Ingår vanlig service i de 4500 SEK är det ju en helt OK kostnad. Se annars till att göra båda om det behövs för att minimera total kostnad.

Timindexen sitter ofta tryckta/fastsatta på urtavlan. Du måste byta urtavla för att få nya. Är det en tritium-urtavla (T) så går det väl även att måla på ny tritium-färg på urtavlan, frågan är om detta är något som urmakare gör idag.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Jag har för mig att det diskuterats tidigare, men kan urverket påverkas av röntgenstrålningen?
 

Skeeter

Panerai
Jag har för mig att det diskuterats tidigare, men kan urverket påverkas av röntgenstrålningen?
Röntgen skadar inte klockan oavsett om den är mekanisk eller quartz. Telefoner, datorer, kameror, paddor etc. påverkas inte heller däremot kan oexponerad film påverkas speciellt nu efter 9/11 när röntgen utrustning med högre effekt införts på många flygplatser, exponerad film påverkas inte (max 5 röntgen undersökningar är dock vad Kodak rekommenderar).
 

SwedishMade

Cartier
Röntgen skadar inte klockan oavsett om den är mekanisk eller quartz. Telefoner, datorer, kameror, paddor etc. påverkas inte heller däremot kan oexponerad film påverkas speciellt nu efter 9/11 när röntgen utrustning med högre effekt införts på många flygplatser, exponerad film påverkas inte (max 5 röntgen undersökningar är dock vad Kodak rekommenderar).

Om vi struntar i vad de har för utrustning på flygplatser:
Nog borde man kunna steka den mesta elektronik med röntgenstrålning om man skruvar upp flödet och tiden tillräckligt?

What are the factors that increase the
probability of component damage?
http://www.erai.com/presentations/T...n Electronic Components-Creative Electron.pdf
 
Topp