Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ålder på certina

Diskussion i 'Vintage' startad av pesa, 27 november 2014.

1. pesa
    Trådstartare

pesa Torpare

Jag har köpt en Certina i stål med liten sekundvisare och där jämförelse med klockor av andra tillverkar gör det troligt att den är från början av 60-talet. På baksidan står det: 6001 002 och under det 3875861

Jag har öppnat uret och på verket (som för övrigt blänker nytt) ser jag bara att det är 15 jewls men inget nummer ingraverat som hjälper mig i åldersbestämningen.

Hur kan jag åldersbestämma detta ur ?

MVH

pesa01

2. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Modellen ''referensnumret'' är det första som står på baksidan, dvs. 6001 002. De andra siffrorna är serienumret som går att matcha med tabeller på nätet för att få fram rätt årtal.

Om vi kollar på denna tabell så kan vi se att din klocka är tillverkad ca 1960-1961
    sere.jpg

Här är en bra sida med mycket information om Certina
    http://www.vintagecertinas.ch/en/seriennreng.html

Fixoflex gillar detta.
  3. Bassman

Bassman Friends of KS

Tror du läste lite för snabbt där i kolumnerna, 1960-1961 stämmer nog bättre.
    Men bild vill vi ju ha också...!

4. pesa
    Trådstartare

pesa Torpare

Tusen tack. Bra hemsida. 60-61 verkar det vara och stål ! MVH pesa

Bifogade filer:

Bassman gillar detta.
  5. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Snyggt dressur/vardagsklocka!