• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ålder på denna klockan?

tokful

Omega
Hej!
Dags för första inlägget, dock hängt här ett tag utan att registrera mig:)
Gick igenom lite gamla klockor idag och hittade en Bendix Sport. En klocka jag haft liggandes i minst 10 år. Undrar nu om någon kan tänkas veta hur gammal denna pjäsen är?

Tack på förhand / tokful
bendix.JPG

bendix 2.JPG
 

solex

Omega
Troligtvis kom klockan från antingen 30 eller tidigt 40 talet, baserar jag på indexmarkeringar, färg och design med zonurtavla och sist är det boetts storlek och krom på legeringsmaterial var typisk 30 - 40 talet armbandsur :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Troligtvis kom klockan från antingen 30 eller tidigt 40 talet, baserar jag på indexmarkeringar, färg och design med zonurtavla och sist är det boetts storlek och krom på legeringsmaterial var typisk 30 - 40 talet armbandsur :)
Ovanligt med centrum-sekund på 30-talare och heller inte jättevanligt på tidiga 40.
 

solex

Omega
I mellan 30 till 40 talet var timvisare och minusvisare vanliga med metall blåfärgade däremot sekundvisare målad med rödfärg. Bandhorn var kraftiga med mindre boetts storlek som varierade mellan 30,3 upp till 32,5 i diameter utan krona med herrarmbandsur. I 50 och 60 talet var boetts mått större storlek att de brukade vara minst från 33 mm i diameter utan krona upp, däremot bandhorn blev något mindre och längre ut. Boetts material i vissa klockor var fortfarande krom på legeringsmaterial men fanns också många klocktillverkningar tillverkade med rostfritt stål med boetter. Zontavlor fanns fortfarande upp till nära slut av 50 talet men det blev en hel del urtavla mer platta eller jämna ytan ut till kanter. Från mitten av 50 talet och 60 talet var urtavla mer stilren med mindre dekorationer på och många klocktillverkningar hade borstade aluminium urtavlor med enkla indexmarkeringar jämförs med arabiska siffror som var vanliga tidigare i 30 och 40 talet, visare blev raka och längre ut flesta mest antingen krom eller guldfärgade på.
Incabloc = Stötsäker och antimagnetic samt waterproff var Hi-End i 30 och 40 talet men från 50 talet upp blev de vanliga standar för armbandsur.
Jag hoppas att mina informationer som bidrar till något nyttig för klockan :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I mellan 30 till 40 talet var timvisare och minusvisare vanliga med metall blåfärgade däremot sekundvisare målad med rödfärg.
Absolut, metoden kallas blånering där stål upphettas för att snabbt därefter kylas ner. Stålet behåller den blåa färgen den fick under upphetning och stålet blir även hårdare (det har härdats). Skulle dock säga att röd sekundvisare mer hör till mitten och slutet av 40-talet än det tidiga 40 talet.

Bandhorn var kraftiga med mindre boetts storlek som varierade mellan 30,3 upp till 32,5 i diameter utan krona med herrarmbandsur. I 50 och 60 talet var boetts mått större storlek att de brukade vara minst från 33 mm i diameter utan krona upp, däremot bandhorn blev något mindre och längre ut. Boetts material i vissa klockor var fortfarande krom på legeringsmaterial men fanns också många klocktillverkningar tillverkade med rostfritt stål med boetter. Zontavlor fanns fortfarande upp till nära slut av 50 talet men det blev en hel del urtavla mer platta eller jämna ytan ut till kanter. Från mitten av 50 talet och 60 talet var urtavla mer stilren med mindre dekorationer på och många klocktillverkningar hade borstade aluminium urtavlor med enkla indexmarkeringar jämförs med arabiska siffror som var vanliga tidigare i 30 och 40 talet, visare blev raka och längre ut flesta mest antingen krom eller guldfärgade på.
Incabloc = Stötsäker och antimagnetic samt waterproff var Hi-End i 30 och 40 talet men från 50 talet upp blev de vanliga standar för armbandsur.
Jag hoppas att mina informationer som bidrar till något nyttig för klockan :)

Så mycket text men svårt att hänga med i flödet, försöker svara så gott jag kan.

Text med incabloc/antimagnetic var visserligen inga nyheter på 50-talet, men på billigare budgetklockor (där det fortfarande var en nyhet) stod det fortfarande med på tavlor/boettlock och kan ses åtminstone in på 50-60 talet.
Klockor med centrum sekundvisare (flytande sekundvisare) var i början av 40-talet någonting nytt och bara exklusivare klockor fick det. Klockan som TS postar var inget exklusivare ur på sin tid, därför är det enligt mig senare än tidigt 40-tal (möjligtvis tidigt 50). Tror dessutom att texten "stainless steel back" är ett något senare påfund. Allt som kom på "finare klockor" kom alltid senare till mindre exklusvia tillverkare när tekniken blev billigare.

Storlek på klockorna kunde variera, även om jag håller med om att generellt gäller de storlekar som du skrev. Även om jag skulle säga att det var vanligare med mindre klockor (under 33mm) på 50-talet än det var med större klockor (över 32mm) under 30-40 talet.

Det är kul med diskussion, men du skriver din information som att den vore sanning, det är farligt...

Bendix var ett registrerat namn under Rodania SA (som tillverkade ganska vanliga klockor/bruksklockor) och modellnamnet Bendix registrerades 1956.

IMG_5525.jpeg


Information från mikrolisk.de
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, metoden kallas blånering där stål upphettas för att snabbt därefter kylas ner. Stålet behåller den blåa färgen den fick under upphetning och stålet blir även hårdare (det har härdats). Skulle dock säga att röd sekundvisare mer hör till mitten och slutet av 40-talet än det tidiga 40 talet.



Så mycket text men svårt att hänga med i flödet, försöker svara så gott jag kan.

Text med incabloc/antimagnetic var visserligen inga nyheter på 50-talet, men på billigare budgetklockor (där det fortfarande var en nyhet) stod det fortfarande med på tavlor/boettlock och kan ses åtminstone in på 50-60 talet.
Klockor med centrum sekundvisare (flytande sekundvisare) var i början av 40-talet någonting nytt och bara exklusivare klockor fick det. Klockan som TS postar var inget exklusivare ur på sin tid, därför är det enligt mig senare än tidigt 40-tal (möjligtvis tidigt 50). Tror dessutom att texten "stainless steel back" är ett något senare påfund. Allt som kom på "finare klockor" kom alltid senare till mindre exklusvia tillverkare när tekniken blev billigare.

Storlek på klockorna kunde variera, även om jag håller med om att generellt gäller de storlekar som du skrev. Även om jag skulle säga att det var vanligare med mindre klockor (under 33mm) på 50-talet än det var med större klockor (över 32mm) under 30-40 talet.

Det är kul med diskussion, men du skriver din information som att den vore sanning, det är farligt...

Bendix var ett registrerat namn under Rodania SA (som tillverkade ganska vanliga klockor/bruksklockor) och modellnamnet Bendix registrerades 1956.

IMG_5525.jpeg


Information från mikrolisk.de
Härlig diskussion :) men du skriver ju din information farligt snarlikt ;)
 

solex

Omega
Med tanken inte diskussion när man har åtskilliga iden och förstående samt kunskaper om klockor, skriver jag något extra p.g.a blivit farlig enligt Eriksson (Det är kul med diskussion, men du skriver din information som att den vore sanning, det är farligt...)
Flesta av oss går ut i på internet och dyker upp på informationer om vi behöver veta om och vi får flesta informationer som sagt...Men inte i klockvärld där kan man hitta mindre 1% informationer av flesta vintage klockmärke. Man kan spå av klockålder genom att kolla kalibernummer som finns på urverk om detta ä In-House men i gamla tiden beställde nästan alla urverk från många företag som tillverkade urverk mer än 20 företag i Schweiz med förkortnings bokstäver såsom: Eta, As, H, L, F, Av,P, Eb...m.m
Stort märke som Omega hade köpt många urverk från Eta och modifierade till sina In-House verk innan de själva tillverkade riktigt delvis delar eller hela sina urverk.
Kalibernummer använder för vi som urmakare spår urverks delar när vi lagar klockor sedan dessa nummer är nyttiga för klocksamlare spår av klockålder (serielnumber date) men informationer av klockor tyvärr finns mycket begränsade för båda klockföretag inte existerar längre t.o.m uppköpt, namn bytte...eller inte registrerade alla informationer genom åren för att urverken inte tillverkades av deras själva. Speciella för många klockföretag som inte tillverkade något klocksdelar utan beställde allt från leverantör och de har bara några anställda monterade ihop klockor i en hyra lokal i Geneve i Schweiz.
Den ända som man kan tala ungefär om klockålder och årgång när den tillverkades om informationer inte har funnits genom erfarenheter som jag har skrivit tidigare.
Här kommer några exemplar bilder som jag själv har tagit för att ni kan jämföras
IMG_5774.JPG
IMG_5776.JPG
IMG_5774.JPG
IMG_5776.JPG
IMG_5778.JPG
IMG_5781.JPG
IMG_5787.JPG
IMG_5781.JPG
IMG_5787.JPG
 
Topp