• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ånger av auktion (auctionata)

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Spelar ingen roll vart företaget ligger, om inte försäljningen skett inom eu så behöver de inte bry sig om eu lag. Amerikansk lag gäller vid köpet och de har som jag skrivit ovan rätt att kräva dig på pengarna plus ränta på flera sätt. Är fortfarande övertygad om att du inte gjorde ett dåligt köp dock.
Det beror väl på vem som står som säljare på avtalet? Jag tänker att om företaget har sitt säte i Tyskland så är det bolaget man gör affären med.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Läste även nu att

"ångerrätten gäller dock enbart vid nätauktioner – inte vid traditionella slagauktioner, även om det där går att bjuda via nätet. Anledningen är att den som bjuder via nätet inte ska ha något företräde när det gäller ånger framför den som bjuder i auktionssalen."

Vilket innebär att ångerrätten ändå inte går att tillämpa i vårt fall tyvärr.
Fin klocka dock.
 

Oew

Rolex
Det beror väl på vem som står som säljare på avtalet? Jag tänker att om företaget har sitt säte i Tyskland så är det bolaget man gör affären med.
Nej det spelar ingen roll, klockan är såld i usa och inget annat. Om jag köper en Volvo i usa så gäller inte svensk lagstiftning vid det köpet. Självklart gäller lagstiftningen där köpet gjorts.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej det spelar ingen roll, klockan är såld i usa och inget annat. Om jag köper en Volvo i usa så gäller inte svensk lagstiftning vid det köpet. Självklart gäller lagstiftningen där köpet gjorts.
Men om köpet gjordes av en svensk på en tysk server har ju USA bara varit en mellanhand så att säga. Är du med på hur jag tänker?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Men om köpet gjordes av en svensk på en tysk server har ju USA bara varit en mellanhand så att säga. Är du med på hur jag tänker?
Please note that this website allows you to purchase goods from Auctionata AG or Auctionata, Inc. - a wholly owned US subsidiary of Auctionata AG. Both organizations operate with different Terms and Conditions

Auctionata Inc. är alltså ett amerikanskt företag. Visserligen dotterbolag till det tyska bolaget men det torde vara av mindre betydelse.
 

Oew

Rolex
Men om köpet gjordes av en svensk på en tysk server har ju USA bara varit en mellanhand så att säga. Är du med på hur jag tänker?
Förstår hur du tänker men fungerar tyvärr inte så. När han genomförde köpet så godkände han deras regler och lagar kring köp, de behöver inte anpassa sig till några andra länders lagstiftning. Att företaget har sin bas i Tyskland spelar inte heller någon roll då de har kontor över hela världen och då måste följa dom lagarna. Sedan så är inte detta en onlineauktion så även om den hade blivid klubbad i sverige eller tyskland så gäller inte ångerrätten. Kort och gott så spelar det ingen roll vart köparen är ifrån, det enda som spelar roll är var auktionen höll hus vilket i det här fallet är i usa och då gäller den lagstiftningen och inget tvång till ångerrätt
 

Garudeath

Breitling
Jag antar att vi har kommit fram till att det inte går att ångra köpet. Hur ser det ut med vad torsten skrev tidigare?

"Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse."

Skulle detta fungera?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Please note that this website allows you to purchase goods from Auctionata AG or Auctionata, Inc. - a wholly owned US subsidiary of Auctionata AG. Both organizations operate with different Terms and Conditions

Auctionata Inc. är alltså ett amerikanskt företag. Visserligen dotterbolag till det tyska bolaget men det torde vara av mindre betydelse.
Ja, då är ju saken biff så att säga. Tack!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag antar att vi har kommit fram till att det inte går att ångra köpet. Hur ser det ut med vad torsten skrev tidigare?

"Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse."

Skulle detta fungera?

Jag är inte heller helt säker på att ditt pris var så himla illa.

Vad skulle du ansett var ok pris?
Kanske någon här som är intresserad av att köpa den av dig?
 

Knypplarn

Cartier
- Nu är det ju så att en dylik lagstiftning ska skydda konsumenten eftersom det är ett distansköp. I detta fallet gör den det så det du tycker blir ju fullständigt irrelevant. Dessutom har köparen gett en bakgrund till sitt misstag.
Köparens bakgrund till misstaget är att denne inte gjorde en ordentlig research INNAN köpet. För övrigt är inte distansavtalslagen applicerbar vid traditionella slagauktioner.
Du tycker med andra ord att alla former av konsumenträtt är fel?
Nej, jag tycker konsumenträtt är jättebra om varan du köper inte motsvarar beskrivning eller på annat sätt är felaktig. Det är däremot helt befängt att auktionshus och säljare ska drabbas för att köparen får kalla fötter. Har man inte råd ska man inte buda på auktion, inte svårare än så.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag antar att vi har kommit fram till att det inte går att ångra köpet. Hur ser det ut med vad torsten skrev tidigare?

"Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse."

Skulle detta fungera?
Om köpet de facto gjorts med ett amerikanskt bolag så är det nog den statens regler som gäller. Sen har nog auktionshusen hört alla typer av ursäkter som vi kan hitta på och några till.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag antar att vi har kommit fram till att det inte går att ångra köpet. Hur ser det ut med vad torsten skrev tidigare?

"Om vi bortser från att du gjorde något man inte borde göra så kan du ju alltid skylla på ett tonårigt barn i "familjen". Säg att den lilla lymmeln, som är under 16 år, har datorförbud men ändå lyckades genomföra köpet med dina uppgifter. I Sverige får inte barn under 16 år ingå ekonomiska avtal utan målsmans tillåtelse."

Skulle detta fungera?
Det kan väl hända, men det är oetiskt. Jag skulle heller inte tro att du isåfall är vare sig den första eller den sista som försöker sig på något liknande. M.a.o ser de säkert igenom en sådan bluff, och har ess i rockärmen att ta till.
 

Garudeath

Breitling
I'm doing my best Sir!
Det uppskattas väldigt mycket!

Om köpet de facto gjorts med ett amerikanskt bolag så är det nog den statens regler som gäller. Sen har nog auktionshusen hört alla typer av ursäkter som vi kan hitta på och några till.

Det tror jag också, men det måste väl även finnas vissa ursäkter / påhitt som faktiskt fungerar eller har fungerat förr.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej, jag tycker konsumenträtt är jättebra om varan du köper inte motsvarar beskrivning eller på annat sätt är felaktig. Det är däremot helt befängt att auktionshus och säljare ska drabbas för att köparen får kalla fötter. Har man inte råd ska man inte buda på auktion, inte svårare än så.
Jag håller med dig men så fungerar till exempel inte ångerrätten i Distans och Hemförsäljningslagen i Sverige. Du kan skicka tillbaka vad som helst utan att behöva ange någon anledning och företaget får ta smällen med eventuell värdeminskning.
 

Gurgel

Cartier
Med tanke på att ingen annan än TS verkar tycka den är dyr är det väl inte alls långsökt att du kan sälja den så snart du fått hem den? Verkar ju som att du kommer få tillbaka dina pengar, worst case scenario har du förlorat några enstaka tusenlappar. Eller är jag ute och cyklar?
 

Knypplarn

Cartier
Jag håller med dig men så fungerar till exempel inte ångerrätten i Distans och Hemförsäljningslagen i Sverige. Du kan skicka tillbaka vad som helst utan att behöva ange någon anledning och företaget får ta smällen med eventuell värdeminskning.
Tycker dock det är stor skillnad på att köpa en ny lagervara från en butik och att ropa hem något på auktion. Det senare fallet skulle jag snarare likna vid en specialbeställd vara vilket gör ångerrätten till en gråzon (13§3 KKL), frågan är ju sen om juridisk instans skulle göra samma tolkning, tveksamt. Men lagstiftningen är inte till för att skydda folk som är på tok för trigger happy vid nätauktioner.

Tänker inte vara rabiat och fortsätta hetsa i den här tråden. Tror min ståndpunkt är fastslagen vid det här laget.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Juridiskt blir det svår för dem att bevisa att du köpt klockan, om du bestrider och säger att inget avtal ingåtts av dig så har Ni en tvist. För att de ska kunna driva in skulden måste de gå till domstol som ska avgöra vem som har rätt i den tvisten, därefter kan de driva in skulden med hjälp av inkasso. Att de skulle lägga ner tid och kraft på detta finner jag föga troligt då det inser att det kommer ta långtid och dessutom är det nog osäkert om de måste pröva saken i svensk domstol innan svensk myndighet kan driva in skulden. Som sagt jävligt dumt gjort och du kommer nog få en del mail och telefonsamtal, men vore jag dig skulle jag bestrida att avtal ingåtts inte svara telenr som ringer från USA och sen hoppas på det bästa. Men som sagt du måste bestämma själv hur du ska agera, mer juridiska gratisråd får du inte av mig utan då får du ta fram plånkan och då blir det dyrt.
 

Garudeath

Breitling
Med tanke på att ingen annan än TS verkar tycka den är dyr är det väl inte alls långsökt att du kan sälja den så snart du fått hem den? Verkar ju som att du kommer få tillbaka dina pengar, worst case scenario har du förlorat några enstaka tusenlappar. Eller är jag ute och cyklar?

Jag misstänker att den kommer vara först och främst omöjlig att sälja vidare. Samtidigt så har den eventuellt servicebehov vilket kan leda till 10kkr, sen kommer jag nog inte heller kunna få iväg den för samma prislapp. Så att göra 15kkr back på att klicka på en liten knapp känns otroligt obehagligt med tanke på att det är vad min månadslön ligger på.
Juridiskt blir det svår för dem att bevisa att du köpt klockan, om du bestrider och säger att inget avtal ingåtts av dig så har Ni en tvist. För att de ska kunna driva in skulden måste de gå till domstol som ska avgöra vem som har rätt i den tvisten, därefter kan de driva in skulden med hjälp av inkasso. Att de skulle lägga ner tid och kraft på detta finner jag föga troligt då det inser att det kommer ta långtid och dessutom är det nog osäkert om de måste pröva saken i svensk domstol innan svensk myndighet kan driva in skulden. Som sagt jävligt dumt gjort och du kommer nog få en del mail och telefonsamtal, men vore jag dig skulle jag bestrida att avtal ingåtts inte svara telenr som ringer från USA och sen hoppas på det bästa. Men som sagt du måste bestämma själv hur du ska agera, mer juridiska gratisråd får du inte av mig utan då får du ta fram plånkan och då blir det dyrt.

Du har PM angående det sista.

Sant, nu blev det ännu dyrare!

Någon här på KS kanske vill köpa? :)

Det har jag redan löst med dem sedan innan. Frakt & fraktförsäkring är det enda utöver klubbpris / objektpris jag behöver betala.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag misstänker att den kommer vara först och främst omöjlig att sälja vidare. Samtidigt så har den eventuellt servicebehov vilket kan leda till 10kkr, sen kommer jag nog inte heller kunna få iväg den för samma prislapp. Så att göra 15kkr back på att klicka på en liten knapp känns otroligt obehagligt med tanke på att det är vad min månadslön ligger på.


Du har PM angående det sista.



Det har jag redan löst med dem sedan innan. Frakt & fraktförsäkring är det enda utöver klubbpris / objektpris jag behöver betala.
Hur betalar du då moms och skatt, eftersom det är köp utanför EU?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Min reflektion;
Priset känns ändå "rätt OK", du kommer kunna sälja klockan utan någon extrem förlust. Vet inget om din sociala situation i övrigt, men har du en sund ekonomi där du kan tillåta dig själv att lägga 70ish på en klocka så Bör du även kunna ta en ev. förlust på några lax.

Oavsett ADHD eller inte, att ta ansvar för oansvarigt handlande.

Säljaren kanske är i stort behov av pengar, varenda krona kanske räknas för denne. Nu ska annonsen gå om igen, några extra veckor, kanske inte kommer upp till samma pris nästa gång... Tänk på säljaren, ingen har ngn aning om Vem det är eller i Vilken situation denne är i.

Kan tillägga att Min första Rolex klubbade jag hem i all hast genom att lägga ett högt maxbud, utan ngn kunskap eller eftertanke alls, det var en 26mm DateJust, jag är en man, den passade inte. Den visade sig dock vara i extremt fint skick och jag fick orättvist nog mer än jag gav när jag sålde den.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker dock det är stor skillnad på att köpa en ny lagervara från en butik och att ropa hem något på auktion. Det senare fallet skulle jag snarare likna vid en specialbeställd vara vilket gör ångerrätten till en gråzon (13§3 KKL), frågan är ju sen om juridisk instans skulle göra samma tolkning, tveksamt. Men lagstiftningen är inte till för att skydda folk som är på tok för trigger happy vid nätauktioner.

Tänker inte vara rabiat och fortsätta hetsa i den här tråden. Tror min ståndpunkt är fastslagen vid det här laget.
Tycker inte du är det minsta rabiat. En bra diskussion innehåller olika åsikter :)
 
Topp