• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ånger av auktion (auctionata)

Garudeath

Breitling
Jag kilar iväg till jobbet nu, tack för alla svar och nu blir det mycket för mig att tänka på.

Alla tips & tricks vi kan hitta på uppskattas. Höjer det till 2000kr till barncancerfonden (eller valfri organisation) om vi hittar en lösning.
 
Som sagt, vad jag har fått omtalat för mig är att det är överpris. Jag har faktiskt sett finare exemplar tidigare för bättre peng men inte haft ekonomin då.

Och? nu var det ju det här exemplaret du bjöd på?

Har du ens tänkt på att Rolexpriserna har stigit rätt kraftigt senaste tiden och dom 'finare' exen du sett tidigare till lägre eller samma pris kanske inte kostar det i dagsläget?

Så att göra 15kkr back på att klicka på en liten knapp känns otroligt obehagligt med tanke på att det är vad min månadslön ligger på.

Bara att bita i det sura äpplet....


Summasummarum är väl: PAY UP! och sluta bjuda på objekt på nätet som du inte vill ha eller har råd med!
 

Garudeath

Breitling
Oavsett ADHD eller inte, att ta ansvar för oansvarigt handlande.

Säljaren kanske är i stort behov av pengar, varenda krona kanske räknas för denne. Nu ska annonsen gå om igen, några extra veckor, kanske inte kommer upp till samma pris nästa gång... Tänk på säljaren, ingen har ngn aning om Vem det är eller i Vilken situation denne är i.

Man kan självfallet inte lägga det på min ADHD, det är jag som har felat och misstaget är mitt och jag står för det.

Säljaren verkar vara samma säljare till dem andra daydatesen på hemsidan. Det intrycket jag har fått i vilket fall, så det borde faktiskt inte vara hela världen.
 

Oew

Rolex
Man kan självfallet inte lägga det på min ADHD, det är jag som har felat och misstaget är mitt och jag står för det.

Säljaren verkar vara samma säljare till dem andra daydatesen på hemsidan. Det intrycket jag har fått i vilket fall, så det borde faktiskt inte vara hela världen.
Även om han sålt 10 dd betyder inte det att han inte är i behov av pengarna. Tycker att du bör göra rätt för dig här, tror inte du kommer ta en stor förlust om någon alls och det är det rätta att göra i den hör sitsen.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Är priset 78' så är det inget överpris. Finns ytterst få länkar som inte har stretch från det årtiondet. Vid köp av begagnade klockor så utgå alltid från att ett servicebehov föreligger. Ta ett djupt andetag nu och känn lugnet. Det är en fin klocka och jag tycker inte du ska känna någon ångest. Jag betalade nästan samma pengar för en 1803 för ett år sedan.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är priset 78' så är det inget överpris. Finns ytterst få länkar som inte har stretch från det årtiondet. Vid köp av begagnade klockor så utgå alltid från att ett servicebehov föreligger. Ta ett djupt andetag nu och känn lugnet. Det är en fin klocka och jag tycker inte du ska känna någon ångest. Jag betalade nästan samma pengar för en 1803 för ett år sedan.
78 är utan moms och tull ..... Närmare 100' blir det väl.
 
Jag kan säga att denna tråden knappast stärker ditt case... Ta du dina 2000 kr och donera till barncancerfonden för att få admins att radera hela tråden...
 

poormans

Rolex
Det är ganska sannolikt att du kommer få ett par mejl men någon större kraft på inte läggas på att "få fast dig". De brukar bara låta auktionen gå om. Det går smidigare än att försöka jaga folk som inte betalar. Det är för övrigt ett vanligt problem på alla former av auktioner.

var det inte bukowskis som körde inkasso innan den började erbjuda ånger??
 

Zalath

Panerai
Tycker dock det är stor skillnad på att köpa en ny lagervara från en butik och att ropa hem något på auktion. Det senare fallet skulle jag snarare likna vid en specialbeställd vara vilket gör ångerrätten till en gråzon (13§3 KKL), frågan är ju sen om juridisk instans skulle göra samma tolkning, tveksamt. Men lagstiftningen är inte till för att skydda folk som är på tok för trigger happy vid nätauktioner.

Tänker inte vara rabiat och fortsätta hetsa i den här tråden. Tror min ståndpunkt är fastslagen vid det här laget.
Mjaa, Distansköplagen torde ju gå över KKL i det fallet, och DKL har inget undantag för specialbeställda varor. Misstänker att den lagen är en rejäl huvudvärk för en del företag..
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Läste att han "löst" det med dem på nått sätt.. Kan man ana FedEx med lågt värde och en ParcelPro utöver.
Tror nog det är en missuppfattning från TS sida. Auktionsfirman skiter väl i vad tullen gör i Sverige, eller FedEx, som väl måste följa regelverket. En seriös firma brukar inte fejka värdet. TS får nog räkna med en totalkostnad på 100kkr, inte lika roligt.
 

Ryttaren

Rolex
Tror nog det är en missuppfattning från TS sida. Auktionsfirman skiter väl i vad tullen gör i Sverige, eller FedEx, som väl måste följa regelverket. En seriös firma brukar inte fejka värdet. TS får nog räkna med en totalkostnad på 100kkr, inte lika roligt.

Fortfarande +10k på ett år, helt ok. :p (kom ihåg var ni hörde DD "bark" priserna för Feb 2017 först :))
 

Ryttaren

Rolex
OM nu TS skulle slippa tull & moms på nåt sätt så är väl priset ingen katastrof, men tror också att den skulle deklareras till sålt värde. Så tipset att avvakta, och ligga lågt skulle jag börja med.
 

Garudeath

Breitling
Ni behöver verkligen inte spekulera, moms och skatt behövs inte att betala och tullen är inget problem. Jag kommer kunna skriva mer utförligt om detta efter jobbet, inget att oroa sig för. Inget fuskeri eller så, klockan kommer vara 100% ärlig.
 

Orson

Omega
2-Faktor
Är inte riktigt säker på det, stretchen på länken samt att det inte var hidden clasp gav mig mardrömmar inatt. 70k skulle jag vilja betala. Är även väldigt rädd över att behöva serva den för 10k.
Är väl som alla andra skrivit, alltid en viss stretch på en sådan klocka? Vad hade du förväntat dig?
Gällande att det Inte var hidden clasp borde du väl ändå ha sett om du ens tittade på bilderna innan du budade?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ni behöver verkligen inte spekulera, moms och skatt behövs inte att betala och tullen är inget problem. Jag kommer kunna skriva mer utförligt om detta efter jobbet, inget att oroa sig för. Inget fuskeri eller så, klockan kommer vara 100% ärlig.
Ja men då är det ju lugnt, inget att ha ågren över.
 

Gurgel

Cartier
Man kan ju också tänka sig att TS har lite ågren för att 78 kakor är rätt mycket pengar, oavsett värdet på klockan. Har det gått riktigt fort vid budgivning skulle det ju kunna vara så att det överhuvudtaget är problematiskt att skaka fram de där pengarna och att sedan ligga ute med dem i x antal veckor. Det hade det varit för många utav oss. För de flesta människor är ett några månadslöner vi snackar om här. Huruvida det är så behöver ju naturligtvis inte TS varken bekräfta eller dementera, det är hans ensak.

Men folket har ju sagt sitt, verkar som att den något sånär allmänna uppfattningen är att det går att komma undan köpet om man gör sig otillgänglig. Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig och att du slipper göra fler misstag för att rätta till det första.
 
Topp