Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ångrar mig ordentligt...

Diskussion i 'Diskussion' startad av ScubaKing, 25 november 2015.

1. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Det är få klockor jag direkt ångrar jag sålt. Men denna var fantastisk, riktigt kvalitet i den och jag saknar den som tusan. Ska nog kolla runt och se om jag inte hittar den igen. Köpte den i slutet av 90-talet och betalade runt 12.000 kr för den, då var det både länk, band och speciella ändlänkar för bandet.
    Jag bar den både på länk och armband. Den var grymt välgjord och rätt tung i vikt. Jag saknar den grymt. Älskar den benvita tavlan och att det händer så mycket på urtavlan, lite Breitling över den på så sett.

Tiger 01.JPG

SimonJE, Jakobb, Simpatico och 12 andra gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Exakt samma modell hade jag chansen att köpa ny (på Keflavik flygplats) för då motsvarande 9000:-
    Jag har för mig att det var -97 eller -98. Förstår EXAKT hur du känner klockbroder !

ScubaKing gillar detta.
  3. poormans

poormans Präst

porslinstavla??

tror att de där kommer att sticka, tiger tavlorna var sjukt impopulära redan när de fanns nya i butik så många är nog skrotade,
    tavlorna finns i en del roliga färger, själv kör jag blå och laxrosa tudor chrono's just nu

cheers
    christian

Krillan, NickL, Scaramanga och 4 andra gillar detta.
  4. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Ja jag tror faktiskt det är just porslinstavla, det är just den jag är ute efter. Gillar dina två med. Den med blå tavla har jag sett live.

5. poormans

poormans Präst

har bara haft porslinstavla i Bigblock och då med silvriga subdials set var grymt snyggt

paradis och ScubaKing gillar detta.
  6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Har en röd Tiger tavla liggande. Ganska kul tavla egentligen.

ScubaKing gillar detta.
  7. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Har du hela klockan? Tudor Tiger Chrono eller bara tavlan?

8. poormans

poormans Präst

vad ska du ha för den tavlan ?

9. Spencer

Hade två två Chrono varav en var Tiger. Bytte tavla i den och sedan såldes den. Kvar blev bara tavlan.

ScubaKing och Gummo gillar detta.
  10. Spencer

Har inte funderat på det.

11. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tycker att Oysterdate är mycket vackrare .

12. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Helt OT: Kan du inte posta fler bilder på din (Nikolai) Tesla ?

13. poormans

poormans Präst

fundera lite, jag är sugen på att modda den laxrosa

ScubaKing och Gummo gillar detta.
  14. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    En riktig keeper helt klart, kommer behålla min i många år framöver. image.jpg

jhellstrom, mega och Hugow gillar detta.
  15. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Men det är inte Tiger modellen va?

16. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Nej, Min kom efter tiger kronograferna. Enda som skiljer är att det inte står tiger på tavlan och att sekundvisaren är svart (kanske finns tiger modeller med svart sekundvisare med?)

ScubaKing gillar detta.
  17. Spencer

Här är tavlan

20151125_203232.jpg 20151125_203245.jpg 20151125_203253.jpg 20151125_203319.jpg

Aquaracer2, BadkarsPiraten, Omen och 6 andra gillar detta.
  18. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Betala du 12.000 för den ny hos AD @ScubaKing ? Aldrig lyckas hitta vad den listade när den var ny

ScubaKing gillar detta.
  19. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Nej absolut inte, jag köpte den begagnad av en kille från Blocket eller möjligen Time To Talk, minns inte riktigt. Den var i superskick med alla papper och inte en repa, som helt ny. Den var så jävla grym. Tror jag betalade 11.500 kr för att vara exakt faktiskt. Det var 1998!

JLW och Ruben gillar detta.
  20. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Okej! Hyfsad prisutveckling på 7år, full set idag ligger väl ca runt ~20 och uppåt i bra skick. Tror dem kommer fortsätta att öka, så vänta inte för länge ;)

ScubaKing gillar detta.
  21. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Den jag köpte var precis som ny, samt med extra läderband med original viklås och end-links för läderbandet. Ångrar mig bittert som sagt :/

22. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Typ samma band som denna och med tillhörande viklås.

A7879-Tudor.JPG

23. Taxman

Taxman Friends of KS

Varför fick den gå och vad kom i dess ställe?

24. poormans

poormans Präst

köpte faktiskt min första tudor chrono hos Edwall's ur 1995, den var begagnad men ett fullset och bara ca 6 mån gammal, gav 9k för den då, tyckte det var billigt redan då för de kostade 15-16k nya, sen bytte jag bort den mot en baume et mercier capeland chrono efter typ 6 år, inget bra byte då den var rolexmärkt

ScubaKing och Ruben gillar detta.
  25. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Lite kuriosa för dem som inte vet; anledningen till att vissa av tavlorna är märkta "tiger" är för att Tudor (Rolex) sponsrade Tiger Woods under en period.

Triumf, Utforskaren, erolorhun och 1 annan gillar detta.
  26. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Det enda som är lite trassligt med dessa är att man måste skruva ut kronografknapparna före man använder dem, vill man ta tiden på något snabbt så hinner man inte alltid. Förstår inte tanken bakom det faktiskt. Finns ju massor med Chrono som är vattentäta utan detta system.

27. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Ja det är en dealbreaker för mig. Helt galet koncept om man använder kronografen, sen måste man komma ihåg att skruva tillbaka dem igen :/

28. ScubaKing
    Trådstartare

ScubaKing Biskop

Finns väl även på Rolex Daytona. Har aldrig förstått tanken bakom detta system. När jag ska ta tid på något så brukar det vara snabba ryck som gäller och ska jag då behöva skruva ut dessa så drar jag mig nog för att göra det då tillfället redan är över. Någon som vet tanken bakom ?

29. Taxman

Taxman Friends of KS

Vad är fördelen då? Bättre vattentålighet?

30. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Ser ingen fördel. Billigare el avsaknad av bra tekniskt lösning. Har en Sinn med "oskruvad" kronograf rejtad 200 m.

ScubaKing gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield