• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ångtvätt, 229:-

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tog ett tag att komma till skott, men nu så :cool: Gick loss med den i badrummet och verkar fungera kanon. Ska prova att gå loss på en klocklänk härnäst.
IMG_2656.jpg
Jag är riktig sugen på en sådan till badrummet. Plus är ju att man kan trixa m länkar också. :)
 

Sverker2

Breitling
Själv så blev jag grundligt besviken, den här ångtvätten är inte för professionellt bruk. Har man inte koll på läget så kanske den är skitbra, men enligt min mening så står den sig slätt mot professionella alternativ. En ledtråd är att kolla upp prestandan, den ligger inte på topp.
 

tictac62

Cartier
Du får ju vad du betalar för, givetvis är den inte lika bra som Kärchers och andra proffs maskiner, men till länkar, ånga kavajen och fixa badrummet, och desinficera bilen, efter någon rökt i bilen, funkar den perfekt för, det är ju likadant om du köper Kjell & Co billigaste ultraljudstvätt och jämför med Elmas proffs tvätt. Jag är nöjd med ångtvätten för 279 kr som den kostar nu.
 

Sverker2

Breitling
Du får ju vad du betalar för, givetvis är den inte lika bra som Kärchers och andra proffs maskiner, men till länkar, ånga kavajen och fixa badrummet, och desinficera bilen, efter någon rökt i bilen, funkar den perfekt för, det är ju likadant om du köper Kjell & Co billigaste ultraljudstvätt och jämför med Elmas proffs tvätt. Jag är nöjd med ångtvätten för 279 kr som den kostar nu.

Visst, har du rätt i att man många gånger får vad man betalar för. Men jag kan inte instämma i att den här ångtvätten är ett vettigt alternativ, vi har nog annorlunda syn på saken.:)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är riktig sugen på en sådan till badrummet. Plus är ju att man kan trixa m länkar också. :)
Gått loss i badrummet och är nöjd, helt klart 279kr. Men sen har @Sverker2 en poäng, den går nog inte att jämföra med en i tusenkronorsklassen. Man kör t.ex. tom på tanken rätt fort men det lär en att vara effektiv :cool: Sen är det viss skillnad på ångtrycket beroende på hur mycket vatten det är i tanken. Men kaklet i badrummet har aldrig sett bättre, och detta med väldigt liten arbetsinsats.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Gått loss i badrummet och är nöjd, helt klart 279kr. Men sen har @Sverker2 en poäng, den går nog inte att jämföra med en i tusenkronorsklassen. Man kör t.ex. tom på tanken rätt fort men det lär en att vara effektiv :cool: Sen är det viss skillnad på ångtrycket beroende på hur mycket vatten det är i tanken. Men kaklet i badrummet har aldrig sett bättre, och detta med väldigt liten arbetsinsats.
Jag ser inte hans inlägg. Ignore... Men visst, större tank så kan man hålla på längre men jag har inga större ytor så det ska nog funka. Sen är det väl så att man får vad man betalar för, kvalle för under 300kr är ovanligt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser inte hans inlägg. Ignore... Men visst, större tank så kan man hålla på längre men jag har inga större ytor så det ska nog funka. Sen är det väl så att man får vad man betalar för, kvalle för under 300kr är ovanligt.
Helt klart prisvärd, så jag säger kör! Det är ju inga pengar i sjön direkt om det nu visar sig att jag kommer använda ångmaskin hemma så mycket att jag vill ha en bättre maskin.
 

Sverker2

Breitling
Gått loss i badrummet och är nöjd, helt klart 279kr. Men sen har @Sverker2 en poäng, den går nog inte att jämföra med en i tusenkronorsklassen. Man kör t.ex. tom på tanken rätt fort men det lär en att vara effektiv :cool: Sen är det viss skillnad på ångtrycket beroende på hur mycket vatten det är i tanken. Men kaklet i badrummet har aldrig sett bättre, och detta med väldigt liten arbetsinsats.

Det finns ett ganska enkelt sätt att få facit, testa med ultraviolett ljus för att se hur effektiv ångtvätten är. Ett annat tips är att man behöver tänka på smörjmedel, då en effektiv ångtvätt blåser rent. Länkar kan rosta eller få beläggningar om man inte beaktar smörjningen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ett ganska enkelt sätt att få facit, testa med ultraviolett ljus för att se hur effektiv ångtvätten är. Ett annat tips är att man behöver tänka på smörjmedel, då en effektiv ångtvätt blåser rent. Länkar kan rosta eller få beläggningar om man inte beaktar smörjningen.
Jag försöka komma ihåg att ytan inte är kliniskt ren i badrummet och att inte slicka på kaklet i onödan :cigar: Angående länkar, jag antar du men klocklänkar. Har du sett någon rolex-länk som varit smord? :D
 

Kugghjul

Panerai
Fed pratade idag om att de uppenbarligen "ångade" hela boetter (med urverk urtavla etc i) där han jobbade tidigare:


De tog av läderarmband först och kollade sedan om klockan var tät (tät-testare), sedan ångade de. Han hävdade att de ångade klockor med så lite som 30m vattentäthet.

Vad säger ni andra? Bra sätt att få rent klocka? Effektivare och mindre riskabelt än att skölja klocka med vatten eller köra våt trasa?
 
Topp