• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets första klocka tillika min första Rolex!

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Nytt år, nya klockor!
Det var nu dags för mig att släppa Omegaträsken och testa på annat. Funderade länge på om jag direkt skulle hoppa på +50k-klassen men bestämde mig för att under årets gång vandra upp för "stegen" och beta av modell efter modell.

Många av er har ägt/äger en liknande klocka och jag förstår om ni tycker den inte är "värd" en paketöppningstråd. Ha dock i åtanke att detta är min första klocka från just den tillverkaren.

Det stod länge mellan denna klocka och en Omega Speedmaster men efter att ha köpt 5 Omega under 2014, samtliga med inslag av guld, fick det räcka. Kommer säkert att slå till på en i år ändå :D

Damer och herrar, presenterar stolt min första Rolex:
pOInsTK.jpg


WxxWtOv.jpg



Aaaub0r.jpg


8O0kYjs.jpg


Sitter skön på handleden och jag kan inte bli nöjdare, för tillfället :D

yjC8CZK.jpg


LFyQRyM.jpg


Datejust står det på tavlan men en teknisk specifikation skadar aldrig
Modell: 16030
Diameter: Ø 36 mm
Tjocklek: 13 mm
Årtal: 1984
Urverk: Cal. 3035. 42h gångreserv, 27 juveler.
Armband: Jubileelänk, borstat och polerat stål
Urtavla: Vit med romerska siffor
Glas: Akrylglas
Bezel: Engine turned i stål (inte guld, som sitter på 1601)

Första rolexklockan blev alltså en datejust 16030.
Sneglade ett bra tag på 1601 med bezel av guld men avsaknade av quick-set i 1565-urverket fick mig att leta vidare efter annat. La upp en köpesannons på k&s och många förslag på olika datejust's men valet föll till slut på 16030.
I urverket som sitter i 16030, cal 3035, hittas denna quick-set funktion vilket underlättar en del när man byter mellan olika klockor utan att använda en winder. Cal 3035 togs förövrigt ut ur produktion efter ca 10år ute på marknaden men Rolex fortsätter att serva dessa urverk. Dessutom så finns där, efter flertalet år ute på marknaden, tillräckligt med reservdelar ifall klockan skulle rasa ihop :)

Efter ett par timmar på armen kan jag säga att jag är väldigt nöjd. Urtavlan gör sig verkligen inte rättvis på bild, den ser väldigt bättre ut ute i ljuset! Sorry om jag förstörde era liv med min långdragna teaser-tråd tidigare, ni vet att jag gillar er alla (i smyg)! :D

Stomatologen
 

jabla

Sarlacc
Grattis! Ett bra val med det bästa av två världar, både plexiglas och quickset. Dessutom på inkört Jubilee som sitter underbart på armen. Min första Rolex är en 1603 på rassligt vikt Jubilee och jag älskar den fortvarande därför blev den dagens klocka just idag.
Keeper? :)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Grattis! Ett bra val med det bästa av två världar, både plexiglas och quickset. Dessutom på inkört Jubilee som sitter underbart på armen. Min första Rolex är en 1603 på rassligt vikt Jubilee och jag älskar den fortvarande därför blev den dagens klocka just idag.
Keeper? :)
Tack så mycket! Överlag ör jag ganska dålig på att sälja av klockor, men denna har jag tänkt ha ett tag :) är det något att man borde tänka på? Behålla sin första rolex så länge som möjligt/för evigt?
 

jabla

Sarlacc
Tack så mycket! Överlag ör jag ganska dålig på att sälja av klockor, men denna har jag tänkt ha ett tag :) är det något att man borde tänka på? Behålla sin första rolex så länge som möjligt/för evigt?
Är själv dålig på att sälja så jag har kvar alla Rolex jag köpt. :)
Men det är lite som reklamen för Verters original, man glömmer aldrig sin första Rolex.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra val utav Rolex, trevlig paketöppning och ett stort jävla GRATTIS in i Rolex klubben ;) !!! Kan bara meddela att du är rökt som faen nu, detta kommer förmodligen inte vara din sista Rolle du kommer att köpa på dig, Hehe, det är ju det som är så kul. Njut av din först, men börja planera ditt näst inköp :D .
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Bra val utav Rolex, trevlig paketöppning och ett stort jävla GRATTIS in i Rolex klubben ;) !!! Kan bara meddela att du är rökt som faen nu, detta kommer förmodligen inte vara din sista Rolle du kommer att köpa på dig, Hehe, det är ju det som är så kul. Njut av din först, men börja planera ditt näst inköp :D .
Ja man har samlat på sig en del omega så nu får det allt bli Rolex istället! Tips på nästa klocka? Vill helst testa på alla i rätt ordning :D
 
Topp