• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets julklappstips samt förfrågningar!

sveol

Cartier
Hej,
Många som inte har en susning om vad man skall köpa till man, hustru, mor, far, hund, katt, barn etc nu i juletider. Misstagen man hört om är många. Denna tråd är skapad för att förhindra dessa dråpliga inköp. Fråga om tips, eller lämna tips.

Obs. Inga klockor får föreslås som julklapp!

Detta är min förfrågan;
Står helt fallen inför årets utmaning att införskaffa julklapp till min sambo (34 år kvinna). Saken är den att jag köpt en 3 veckors till Thailand med henne i Januari (hon vet om detta så ingen överraskning), så tycker den resan vore julklapp nog. Är inte helt säker på att hon håller med dock.. ;)
Så vad göra? Något litet, romantiskt och kanske något man kan knyta an till semestern?
 

Isodor

Audemars
Känns mer aktuellt än någonsin att man bör trappa ner konsumtionen på moder jord och kanske ge något lite mer hållbart istället?
Mitt förslag går till att ge stödinsats till djur som går mot randen till utrotning. Eller någon annan åtgärd vi människor lyckats sabotera.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hej,
Många som inte har en susning om vad man skall köpa till man, hustru, mor, far, hund, katt, barn etc nu i juletider. Misstagen man hört om är många. Denna tråd är skapad för att förhindra dessa dråpliga inköp. Fråga om tips, eller lämna tips.

Obs. Inga klockor får föreslås som julklapp!

Detta är min förfrågan;
Står helt fallen inför årets utmaning att införskaffa julklapp till min sambo (34 år kvinna). Saken är den att jag köpt en 3 veckors till Thailand med henne i Januari (hon vet om detta så ingen överraskning), så tycker den resan vore julklapp nog. Är inte helt säker på att hon håller med dock.. ;)
Så vad göra? Något litet, romantiskt och kanske något man kan knyta an till semestern?
Köp ett par solglasögon.
 

Psykel

Patek
Känns mer aktuellt än någonsin att man bör trappa ner konsumtionen på moder jord och kanske ge något lite mer hållbart istället?
Mitt förslag går till att ge stödinsats till djur som går mot randen till utrotning. Eller någon annan åtgärd vi människor lyckats sabotera.
Låter väldigt vettigt, det där! Andra alternativ är ju till exempel att lära sig ett hantverk och tillverka egna julklappar. Läderhantverk är ju till exempel både roligt och praktiskt och för oss klocktokar finns det ju hur mycket prylar som helst som man kan tillverka! Även begagnade grejer eller antikviteter är ju bra presenter.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Känns mer aktuellt än någonsin att man bör trappa ner konsumtionen på moder jord och kanske ge något lite mer hållbart istället?
Mitt förslag går till att ge stödinsats till djur som går mot randen till utrotning. Eller någon annan åtgärd vi människor lyckats sabotera.


Håller med till 100%

Eller organisation som hjälper djur. Ex. Hundar som farit illa av oss människor. Gör detta själv. 200kr i månaden till ett hundhem.

Mvh
 

sveol

Cartier
Känns mer aktuellt än någonsin att man bör trappa ner konsumtionen på moder jord och kanske ge något lite mer hållbart istället?
Mitt förslag går till att ge stödinsats till djur som går mot randen till utrotning. Eller någon annan åtgärd vi människor lyckats sabotera.
Bra ide den skall jag kolla upp!
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Varför byta pengar med sin sambo?
Jag köper det jag vill ha när jag vill ha det och det gör min sambo också. Visst skulle jag kunna önska mig en AP RO eller guld Rolle men det skulle jag ändå inte få av någon i min familj/släkt
Julklappar/presenter är till för barn
 

Jimpa

Panerai
För något år sedan köpte vi en soffa till oss. I år blir det en bil. Känns rätt bra att köpa något båda vill ha och kan använda. Men jag brukat ha svårt att låta bli att köpa något litet endå iofs.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag hade skänkt pengar till bcf eller köpt något symboliskt och lagt pengarna på resan iställe. T.ex. köpa ett cyklop så fattar hon ingenting men tanken bakom det är att ni tar dykcert i Thailand.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vad köper man till sin mor i julklapp? Hon har i princip allt och det hon behöver hinner man inte ens få reda på att hon behöver först än hon åtgärdat eller köpt det själv. :)
 

Ponlarsson

Panerai
Tycker de tog upp bra tips i senaste avsnittet av Kingpodden. Att man ska köpa något som är så lyxigt/dyrt att man sällan eller aldrig hade köpt det till sig själv. Dessutom att satsa på det bästa i den kategorin. Istället för att köpa en dålig kavaj för 1000 kronor kan det vara roligare att köpa en bröstnäsduk för de pengarna. Det är kanske inget man hade köpt själv och dessutom får man något som är top of the line.

Överlag tycker jag att de kom med bra tips, dessutom kryddat med Claes Juhlin sedvanliga kändishistorier.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad köper man till sin mor i julklapp? Hon har i princip allt och det hon behöver hinner man inte ens få reda på att hon behöver först än hon åtgärdat eller köpt det själv. :)
Samma med mina föräldrar. Instämmer med föregående talare angående typ kräm eller te eller något. Bara en gest att man tänkt på dem.
Annars, något som påminner om något kul ni gjort tillsammans under året? En ful souvenir, ett kort på er eller något liknande.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
I min släkt bestämde någon tråknisse för ett par år sedan att vi bara skulle köpa julklappar till barnen.
Tyckte det lät helt okej, eftersom jag per definition faktiskt är ett barn till mina föräldrar, men inte fan fick jag några paket! :mad:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej,
Många som inte har en susning om vad man skall köpa till man, hustru, mor, far, hund, katt, barn etc nu i juletider. Misstagen man hört om är många. Denna tråd är skapad för att förhindra dessa dråpliga inköp. Fråga om tips, eller lämna tips.

Obs. Inga klockor får föreslås som julklapp!

Detta är min förfrågan;
Står helt fallen inför årets utmaning att införskaffa julklapp till min sambo (34 år kvinna). Saken är den att jag köpt en 3 veckors till Thailand med henne i Januari (hon vet om detta så ingen överraskning), så tycker den resan vore julklapp nog. Är inte helt säker på att hon håller med dock.. ;)
Så vad göra? Något litet, romantiskt och kanske något man kan knyta an till semestern?
Typ en danskurs för er båda under våren?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad köper man till sin mor i julklapp? Hon har i princip allt och det hon behöver hinner man inte ens få reda på att hon behöver först än hon åtgärdat eller köpt det själv. :)
Ge bort en mamma/son-aktivitet, typ plocka svamp, var frivilliga i ett soppkök eller liknande. Bygg upp erfarenheter tillsammans istället för en hög av prylar.
(säger han som bara köpt prylar till sin fru :) )
 

sveol

Cartier
Du ser inte det märkliga med att du pröjsar en resa till dig och frun, men att hon ändå blir grinig om du inte köper nåt mer? ;)
Inte alls. På julafton när man sitter där med hela släkten så lämnar man enligt mig en julklapp till sin käraste. Man sitter inte tyst och ser alla andra byta gåvor och sen förklarar sig med "jag köpte en resa". Kanske går bra för dig, men inte mig. Så något litet verkar lämpligt. Men grinig tror jag knappast hon skulle bli.

Du kanske har ett tips på en bra klapp? Det var därför jag startade tråden.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Inte alls. På julafton när man sitter där med hela släkten så lämnar man enligt mig en julklapp till sin käraste. Man sitter inte tyst och ser alla andra byta gåvor och sen förklarar sig med "jag köpte en resa". Kanske går bra för dig, men inte mig. Så något litet verkar lämpligt. Men grinig tror jag knappast hon skulle bli.

Du kanske har ett tips på en bra klapp? Det var därför jag startade tråden.
Skippa att köp en resa då?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bra tips. Tack. Återgå.
Du verkar ta illa upp, jag fattar inte varför.

Om jag hade suttit där på julafton med släkten och alla andra bytte klappar så hade jag aldrig behövt förklara mig om min julklapp var 3 veckor till thailand. Snarare tvärtom, jag hade blivit hyllad.
Dessutom är det ju du som nämner grejer som husfrid, att sambon inte skulle bli glad osv. Helt annan sak om det bara vore så att det var du som var romantisk och väldigt generös.
I min värld finns det bara en typ av människa som får en gratis resa, men ändå lipar över att det inte fanns nåt paket på julafton, och det är ett barn. :)
 

sveol

Cartier
Fick tips om ignore funktion här på forumet. Perfekt lösning, nu ser tråden mycket trevligare ut (för mig iaf). :)

Fortsätt gärna att fråga och lämna tips angående julklappar!
 
Senast ändrad:
Topp