• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets noob tråd? Hur ställer man klockan?

kalle

Omega
Hej! Då jag har inte använt min klocka på ett tag så har den således stannat och nu när jag tänkt använda den igen går den helt galet och datumet är inte rätt.

Hur ställer jag klockan egentligen så det blir rätt med datum och allt? Just nu är klockan 19.50 den 28de januari enligt min klocka! ;)
 

kalle

Omega
Bojke skrev:
kalle skrev:
Bojke skrev:
:lol:

Ut med kronan och snurra på den.

Så långt är jag med hur man gör men måste ju skruva rätt så den byter datum 12 på natten och inte på dagen? :D

Du skruvar helt enkelt förbi 28:e, 29:e, 30:e, 31:e och skruvar tills du når tio över 5 andra gången den 1:a februari.
Eller är det jag som är dum nu?

Testar det något liknande jag tänkte på! :D Det är nog jag som är dum i denna fråga ;)

Verkade funka din taktik får se om den byter som den ska vid 12 inatt :D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det finns AM och PM. om du ställer din klocka nu ställ den på 6:00 PM eller 18:00 och ställ datum därefter. Tänk dock på att undvika att ändra datumet mellan 22:00-02:00 (enligt klockans egna tidgång)
 
C

China

Guest
kalle skrev:
Hej! Då jag har inte använt min klocka på ett tag så har den således stannat och nu när jag tänkt använda den igen går den helt galet och datumet är inte rätt.

Hur ställer jag klockan egentligen så det blir rätt med datum och allt? Just nu är klockan 19.50 den 28de januari enligt min klocka! ;)

Driver du med oss?
 

Ricrob

Patek
vonhall skrev:
China skrev:
kalle skrev:
Hej! Då jag har inte använt min klocka på ett tag så har den således stannat och nu när jag tänkt använda den igen går den helt galet och datumet är inte rätt.

Hur ställer jag klockan egentligen så det blir rätt med datum och allt? Just nu är klockan 19.50 den 28de januari enligt min klocka! ;)

Driver du med oss?

+1

Hoppas det, utan att vara elak..
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om det var Orienten som ställdes så kan jag meddela att den har snabbdatuminställning (det har nog ett bättre namn).
Kronan har, utöver det steget där den är intryckt, två olika hack. Ett för datum och ett för tid.
Detta kan mycket väl vara standard på nya klockor, den lösningen som jag beskrev innan är i alla fall det enda som funkar på min gamla Seamaster. :cool:
 

Ricrob

Patek
Ok, om det inte är ett skämt så ska jag tipsa om en sak.. Dra ut kronan helt och skruva visarna tills båda (tim + min) passerar 12, om datumet växlar så har du precis passerat midnatt och om datumet inte växlar har du precis passerat lunch. Därefter är det bara att ställa tiden och sedan trycka in kronan ett hack och ställa datum.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Ok, om det inte är ett skämt så ska jag tipsa om en sak.. Dra ut kronan helt och skruva visarna tills båda (tim + min) passerar 12, om datumet växlar så har du precis passerat midnatt och om datumet inte växlar har du precis passerat lunch. Därefter är det bara att ställa tiden och sedan trycka in kronan ett hack och ställa datum.
Ord och inga visor.... :)
 

Espresso

Cartier
Det finns AM och PM. om du ställer din klocka nu ställ den på 6:00 PM eller 18:00 och ställ datum därefter. Tänk dock på att undvika att ändra datumet mellan 22:00-02:00 (enligt klockans egna tidgång)


Hej, lyfter upp den här tråden igen då där är en fråga som jag själv inte förstått. På båda mina automatiska urverk står det att man inte får ställa datum vissa tider (tror det är samma som du anger 80-talisten), det finns dock inte någon riktig förklaring till varför. Jag hade uppskattat väldigt om någon kan förklara vad som händer i ett automatiskt urverk mellan dessa tider då det vad jag förstått kan vara skadligt för urverket att ställa in datum.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Hej, lyfter upp den här tråden igen då där är en fråga som jag själv inte förstått. På båda mina automatiska urverk står det att man inte får ställa datum vissa tider (tror det är samma som du anger 80-talisten), det finns dock inte någon riktig förklaring till varför. Jag hade uppskattat väldigt om någon kan förklara vad som händer i ett automatiskt urverk mellan dessa tider då det vad jag förstått kan vara skadligt för urverket att ställa in datum.

Mellan dessa tider är datumändringsmeksnismen aktiverad, då skall man ej manuellt (forcerat) ändra, kan skada urverket
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mellan dessa tider är datumändringsmeksnismen aktiverad, då skall man ej manuellt (forcerat) ändra, kan skada urverket

Det beror på vad det är för tillverkare med.

Och andra komplikationer, jag vet att klockor med månfas har ett större mellanrum där man inte ska ändra datumet.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
För någon som är hyfsat osäker är det bättre ha denna tumregel.

Sen vet jag självklart det finns verk som inte har detta "problem"
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej, lyfter upp den här tråden igen då där är en fråga som jag själv inte förstått. På båda mina automatiska urverk står det att man inte får ställa datum vissa tider (tror det är samma som du anger 80-talisten), det finns dock inte någon riktig förklaring till varför. Jag hade uppskattat väldigt om någon kan förklara vad som händer i ett automatiskt urverk mellan dessa tider då det vad jag förstått kan vara skadligt för urverket att ställa in datum.


Är som chrisse och fler säger att det kan skada, men har du väldigt otur så kan det bli att datumet slår över klockan 02:00 istället för 00:00.
 

oscaroscar

Panerai
Hoppsan, är detta kanske anledningen till varför det inte gick att ändra datum vid ett tillfälle på min subc? Kommer inte ihåg tiden men det gick inte att snurra på datumet så jag fick snurra tiden istället.
 
Topp