Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Årets noob tråd? Hur ställer man klockan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av kalle, 1 februari 2013.

1. kalle
    Trådstartare

kalle Bonde

Hej! Då jag har inte använt min klocka på ett tag så har den således stannat och nu när jag tänkt använda den igen går den helt galet och datumet är inte rätt.

Hur ställer jag klockan egentligen så det blir rätt med datum och allt? Just nu är klockan 19.50 den 28de januari enligt min klocka! ;)

2. Bojke

Bojke Fjunis

:lol:

Ut med kronan och snurra på den.

3. kalle
    Trådstartare

kalle Bonde

Så långt är jag med hur man gör men måste ju skruva rätt så den byter datum 12 på natten och inte på dagen? :D

4. Bojke

Bojke Fjunis

Du skruvar helt enkelt förbi 28:e, 29:e, 30:e, 31:e och skruvar tills du når tio över 5 andra gången den 1:a februari.
    Eller är det jag som är dum nu?

5. kalle
    Trådstartare

kalle Bonde

Testar det något liknande jag tänkte på! :D Det är nog jag som är dum i denna fråga ;)

Verkade funka din taktik får se om den byter som den ska vid 12 inatt :D

6. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Det finns AM och PM. om du ställer din klocka nu ställ den på 6:00 PM eller 18:00 och ställ datum därefter. Tänk dock på att undvika att ändra datumet mellan 22:00-02:00 (enligt klockans egna tidgång)

7. China

China Guest

Driver du med oss?

smulster gillar detta.
  8. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    +1

9. Ricrob

Ricrob Friherre

Hoppas det, utan att vara elak..

10. Bojke

Bojke Fjunis

Om det var Orienten som ställdes så kan jag meddela att den har snabbdatuminställning (det har nog ett bättre namn).
    Kronan har, utöver det steget där den är intryckt, två olika hack. Ett för datum och ett för tid.
    Detta kan mycket väl vara standard på nya klockor, den lösningen som jag beskrev innan är i alla fall det enda som funkar på min gamla Seamaster. :cool:

11. Rber

Rber Biskop

Quickset! :)

12. Ricrob

Ricrob Friherre

Ok, om det inte är ett skämt så ska jag tipsa om en sak.. Dra ut kronan helt och skruva visarna tills båda (tim + min) passerar 12, om datumet växlar så har du precis passerat midnatt och om datumet inte växlar har du precis passerat lunch. Därefter är det bara att ställa tiden och sedan trycka in kronan ett hack och ställa datum.

yonsson gillar detta.
  13. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Ord och inga visor.... :)

14. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Hej, lyfter upp den här tråden igen då där är en fråga som jag själv inte förstått. På båda mina automatiska urverk står det att man inte får ställa datum vissa tider (tror det är samma som du anger 80-talisten), det finns dock inte någon riktig förklaring till varför. Jag hade uppskattat väldigt om någon kan förklara vad som händer i ett automatiskt urverk mellan dessa tider då det vad jag förstått kan vara skadligt för urverket att ställa in datum.

15. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Mellan dessa tider är datumändringsmeksnismen aktiverad, då skall man ej manuellt (forcerat) ändra, kan skada urverket

16. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Ok, innebär det att den konstant rör sig i 4h eller är det att kuggar som är länkade till datumskivan är aktiverade?

17. Chrisse

Från:
    Göteborg
    Typ så ja

18. ZQT

ZQT The Banker

Det beror på vad det är för tillverkare med.

Och andra komplikationer, jag vet att klockor med månfas har ett större mellanrum där man inte ska ändra datumet.

19. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Ok, tack så mycket för hjälpen.

20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Pateks standardverk kan ställas närsom enligt instruktionerna.

Wii gillar detta.
  21. Chrisse

Från:
    Göteborg
    För någon som är hyfsat osäker är det bättre ha denna tumregel.

Sen vet jag självklart det finns verk som inte har detta "problem"

22. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Är som chrisse och fler säger att det kan skada, men har du väldigt otur så kan det bli att datumet slår över klockan 02:00 istället för 00:00.

23. oscaroscar

oscaroscar Präst

Hoppsan, är detta kanske anledningen till varför det inte gick att ändra datum vid ett tillfälle på min subc? Kommer inte ihåg tiden men det gick inte att snurra på datumet så jag fick snurra tiden istället.

Mårtenssons ur Brookfield