• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets polering

Schildfat

Cartier
Men alltså en riktig polering kostar ju inte så mycket mer? Fick prisuppgift av en lokal urmakare på ca 800kr och då skulle den se nästintill new old stock ut. Dock är mina klockor i väldigt bra skick så det var ju inte mycket som skulle poleras men ändå
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vissa gillar helpolerat, den här liraren var toknöjd på TRF...

GMT4_zpsf7b9b208.jpg


GMT2_zps0872a615.jpg


GMT1_zpsb4dc9fa4.jpg

Snälla ge en varning för känsliga bilder innan, höll på tappa datorn! :banghead::bawling::wtf:

Poleringen visar ju att de är totalt inkompetenta. Jag är nyfiken på hur resultatet av en helservice skulle bli hos dem.

Material och specialverktyg: Symaskinolja, play-doh, stetoskop och en säkerhetsnål:woot:
 

JohnDoe

Rolex
Jag har en liten dremel för finpoleringen. Sen kör jag på en polerskiva på vinkelslipen. Skulle det vara nåt kvar att polera så åker bandslipen fram, hur svårt kan det vara.....Biltema har ju nån piratvariant på autosol, superbilligt. Kan polera för en tvåhundring, blankt som fan, mjuk o len utan fåniga kanter..... Supershiny

Kolla här ... http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polerset-10-delar-2000024055/

Vi kör en poler GTG, några pitcher frozen margeritas och en dremel, kan inte bli fel...
 

Aquastar

Omega
Polering har alltid varit en mycket liten del av utbildningen på Urmakarskolan och aldrig prioriterats. Kanske har det förbättrats sen de flyttade till Motala.
Men kan inte kalla det där ens för någon typ av professionell polering, klåparna på youtube gör det bättre
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag har en liten dremel för finpoleringen. Sen kör jag på en polerskiva på vinkelslipen. Skulle det vara nåt kvar att polera så åker bandslipen fram, hur svårt kan det vara.....Biltema har ju nån piratvariant på autosol, superbilligt. Kan polera för en tvåhundring, blankt som fan, mjuk o len utan fåniga kanter..... Supershiny

Kolla här ... http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polerset-10-delar-2000024055/

Vi kör en poler GTG, några pitcher frozen margeritas och en dremel, kan inte bli fel...
Planerar att skaffa en AP, behöver hjälp med de vassa kanterna som alltid river tjejen när man är stora skeden. PM:ar dig för planering av GTG!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Polering har alltid varit en mycket liten del av utbildningen på Urmakarskolan och aldrig prioriterats. Kanske har det förbättrats sen de flyttade till Motala.
Men kan inte kalla det där ens för någon typ av professionell polering, klåparna på youtube gör det bättre
@Aquastar jag fick uppfattningen att det i det närmaste inte ingår alls i utbildningen. Det finns separata kurser för det i Wosteps regi. Kostar drygt 1000 Schweiziska francs för en tredagarskurs. Sedan är man poleringens okrönte mästare.
 

Aquastar

Omega
Det är tyvärr sant, jag gjorde en testförfrågan på hans annons i blocket och fick svar ganska snabbt och då fick jag se hans namn, han är ganska ökänd i urmakarkretsar
 

Aquastar

Omega
gjorde en förfrågan:

Hej! Jag har en Sjöö Sandström Chronolink, ca 10 år gammal.
Kan ni utföra en service och polering av boett & länk?


Hej absolut det är inga problem var finns du? Polering ingår alltid i servicen mvh XXXX

Hej! Jag bor i XXXX, poleringen på en chronolink brukar normal sett
vara ganska kostsam, hur mycket ligger servicen på?


Jag återkommer med exakta pris uppgifter imorgon mvh XXXX
 

JKanon

Omega
Det gör ont hela vägen in till märgen av att se den där poleringen. Kommer inte kunna sova gott inatt...
 

Cryssarn

Rolex
på tal om polering så fastnade jag med mina hörlurar i poleringsmaskinen på jobbet idag. Hade glömt att dra dom innanför tröjan. Slutade med att bli piskad av hörlurarna i 1-2 sekunder med 2200 rpm. svidande läxa det med ;)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jäkligt konstigt att köpa en dyr klocka som man bryr sig om o lämna den till sådana idioter. Har iofs aldrig fattat poleringshetsen. Varför vill man ha en klocka som ser ny ut , det ger ju noll charm?

Fjanterier, kör 180kr inkl skägg i GBGs ghetto. Är missnöjd varje gång men billigt är det. :woot:
Klipper mig för 50 spänn i Malmö .
Ett riktigt löpande band..
 
Topp