• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets SEIKOmästare 2014 (tävlingstråd med bidrag och poll)

Vilket bidrag bör vinna tävlingen?

  • Bidrag nr 1

    Röster: 2 2.6%
  • Bidrag nr 2

    Röster: 40 51.3%
  • Bidrag nr 3

    Röster: 5 6.4%
  • Bidrag nr 4

    Röster: 8 10.3%
  • Bidrag nr 5

    Röster: 6 7.7%
  • Bidrag nr 6

    Röster: 8 10.3%
  • Bidrag nr 7

    Röster: 9 11.5%

  • Totala väljare
    78
  • Enkät stängd .

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen till tävlingen årets SEIKOmästare 2014. Det är försent med nya bidrag, men du kan rösta fram vinnaren utifrån bidragen nedan. Pollen är öppen i en vecka och därefter utses en vinnare här i tråden.
I bidragen nedan har jag begränsat bilderna. Fler bilder finns om du följer länken till ursprungsinlägget.

Regler
Reglerna är enligt följande:
* Du får anmäla hur många klockor du vill.
* Du ska införskaffa en Seiko för max 500kr INKL frakt (inga undantag).
* Klockan ska vara är märket SEIKO, inte Lorus, JSprings, Alba, Pulsar eller något annat tillverkat av Seiko.
* Priset på klockan ska kunna stärkas med en screenshot, bild på kvitto eller motsvarande.
* Klockan ska vara fungerande! Endast reparationer som är gratis får utföras (och då snackar jag inte helservice om du är urmakare eller motsvarande, utan enklare reparationer som polering av glas). Om du köper någon reparationsdel ska priset för denna/dessa rymmas inom totalbudget enligt ovan.
* Klockan ska inköpas under augusti eller september månad. Detta ska kunna styrkas med screenshot eller motsvarande.

Vinst
* Vinnaren blir titulerad Seikomästare 2014 och får snajdig ikon (kommer senare), vilken är förknippad med oöverträfflig äran
att fästa vid sin signatur.

Ursprungstråd
https://klocksnack.se/threads/seikomästare-2014-tävling.27741/


Bidrag nr 1
seiko-fickur-jpg.57685

http://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?fp_id=1&f_id=378118



361kr inkl provision och frakt.

Bidrag nr 2
img_3791-jpg.58856


Seiko 6139-8020, även känd som Blue Eye. Enligt serienumret från 1976.

Inköpt för €5 (46 kr) på Boxhagener Platz Flohmarkt i Friedrichhein, Berlin. Frakt, tja, ska man vara vara riktigt petig kanske man borde ta med i beräkningen vad flygbiljetten till Berlin kostade, och då lär budget spricka, men det struntar jag i den här gången, ni får väl protestera om det är så.

Mycket bra bruksskick. Fungerar som den ska och håller tiden skapligt, drar sig runt 15-20 s/dygn. Lumen är som man skulle gissa stendöd.

Det enda som jag fixat på klockan är att korta länken samt gå över glaset med lite Polywatch.

Två registers kronograf, funkar som de ska och nollar som den ska, dock krävs ibland två tryck för att den ska nolla ordentligt. Daydate, växlar hyggligt när den ska, typ mellan 2330 och midnatt. Sitter på en Seikolänk, kan vara originallänken, men då länken var i något bättre skick än klockan misstänker jag att den har blivit bytt någon gång.


Bidrag nr 3



Köpte denna för 250 kr här på KS för två veckor sen. Mycket nöjd, dock är länken i minsta laget och eventuellt kommer jag modda ett läderstrap. I övrigt har den endast putsats till och fungerar "klock"rent.
ocnWa68.jpg

Bidrag nr 4
Bilder: Se ovan
Referens, namn: Seiko 760553 Day Date damklocka
Anförskaffningsplats: Loppis i Boråsiområdet
Pris inkl frakt: Klocka 20:-, batteribyte och översyn 50:-, nytt NOS läder (13mm vitt Pulsar) 20:-.. Totalt: 90:-
Skick (gång mm): Hittills ± 1 sekund, får återkomma om det skulle strula
Komplikationer/övrig information: Dag, datum. Klockan är runt 22mm så inget inte ens den mest trogna hipstern skulle använda


Bidrag nr 5
Igår anlände, efter lång väntan, klockan till mitt nya hem i Luleå! Tycker faktiskt den är riktigt snygg, kommer att användas flitigt! Hittade ett svart läderband som jag har köpt tidigare hos Clas Ohlson(=billigt!:D) som passade riktigt bra på klockan tycker jag. Här kommer info!

Bilder:
2014-09-07-17-44-45-jpg.66277


Referens, namn:
Seiko 7005-8022

Anförskaffningsplats:
Tradera (Band: Clas Ohlson)

Pris inkl frakt:
391 (för klockan) + 18 (frakt) + 59 (band) = 468kr

Skick (gång mm):
En hel del mindre repor på glaset. "Hairlines" också lite överallt på resten av klockan, men inga djupa jack så om man skulle vilja polera den så kan den bli som ny.
Går som den ska, har inte märkt någon större gångavvikelse under den tid jag haft den. Växlar datum som den ska, quickset för datumet fungerar också som det ska.
Lumen är inte den bästa världen har skådat, men den lyser ändå hyfsat bra i några minuter om man "flashar" den med ljus innan.

Komplikationer/övrig information:
Datum
Mäter 36mm med eller utan kronan ("integrerad" krona)
18mm mellan bandhornen

Bidrag nr 6
seiko-jpg.71875

Mitt första försök här på KS. Har varit hangaround ett tag så detta är min initiationsrit.

Seiko 7t32-f01a

Referens:450214

Inköpt på tradera för 480kr inklusive frakt (bandet hade jag hemma). Svårt när man inte kan klockor och det är kul att buda :rolleyes:

Skicket är trevligt även om det finns spår av användning där delar av det förgyllda (hmmm är det verkligen rätt term) är nötta. Glas och boett är i övrigt fin. Alla funktioner går som de ska och kronograferna nollställer och tickar på. Datum växlar korrekt och lite kräm finns kvar i lumen.

Mäter ca 39mm inklusive krona och bärs med 20mm band.


Bidrag nr 7
Seiko 66-7970

Årsmodell 1973?

Skick; fortfarande ej upputsad

Manuell som tickar och går, håller tid acceptabelt

Köpt för 125kr och den färgglada bandsalladen köptes för 150kr. Frun blev glad
y3y5y6a8.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eller så kör man den som avatar. :D
Stort grattis igen till en förkrossande seger!
 
Topp