• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka 1986.

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
1983/1984 var brytpunkten för matt/glossy även om det säkert har funnits några matta därefter men chansen att hitta en sådan är väl minimal..
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kör på en 16750:a från 1986, jag var inne på matt tavla först (född 1983) men slog till på en fullset glossy dial istället med härlig patina på index och visare! Dock finns det risk att den är från 84:a beroende på vilka källor man litar på, men känner att det är close enough :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    260.6 KB · Visningar: 62

Miami

Rolex
2-Faktor
Kör på en 16750:a från 1986, jag var inne på matt tavla först (född 1983) men slog till på en fullset glossy dial istället med härlig patina på index och visare! Dock finns det risk att den är från 84:a beroende på vilka källor man litar på, men känner att det är close enough :)

Fast om den är från 84 så kan du skicka den ett bättre stenkast mot mig så ordnar vi en från 83 till dig ;)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Kör på en 16750:a från 1986, jag var inne på matt tavla först (född 1983) men slog till på en fullset glossy dial istället med härlig patina på index och visare! Dock finns det risk att den är från 84:a beroende på vilka källor man litar på, men känner att det är close enough :)
Mmm! Känner att årtal, plexi och gulnade index är högsta prioritet just nu, glossy dial funkar.
 

isbjörn

Panerai
Ja den är fin, men jag föredrar pepsi (man kan väl klart byta)
Fat lady är lite tjockare i bandhornen va?
16760 aka Fat Lady har kraftigare kronskydd och tjockare boett. (Eller baklock). + 0,5 eller 1 mm beroende på vem man frågar. Faktiskt märkbart klunsigare på armen än 1675/16750.
Fanns bara med Coke orginal men jag körde glatt min gamla med alla tre bezelvarianterna. Lätt att skifta. (OK bara man har orginalet kvar, tycker jag)
c3ac6315ade707d9073db7ae560ad70a.jpg
 
Jag är själv 86a och jag är jävligt bitter. Har ägt en Submariner från 1986, jag intalade mig själv att det fanns ett egenvärde i att ha en klocka från samma årtal som en själv. Det visade sig bara vara inkonsekvent, klockan var ändå inte från samma kvartal, samma månad, samma dag, samma timme, samma sekund, samma millisekund. Visst klockan var fin, som de flesta Subs, men haka inte upp dig på en "årsklocka", det är bara ett överskattat begrepp som inte fyller något syfte.

Ska en "årsklocka" ha verkligt affektionsvärde ska den köpas av ens förälder samma år som man föds och sedan tas över, vilket man ser en del klokt folk härinne göra. Annars får det vara och då köper jag hellre en klocka jag gillar, oberoende av årtal.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jag är själv 86a och jag är jävligt bitter. Har ägt en Submariner från 1986, jag intalade mig själv att det fanns ett egenvärde i att ha en klocka från samma årtal som en själv. Det visade sig bara vara inkonsekvent, klockan var ändå inte från samma kvartal, samma månad, samma dag, samma timme, samma sekund, samma millisekund. Visst klockan var fin, som de flesta Subs, men haka inte upp dig på en "årsklocka", det är bara ett överskattat begrepp som inte fyller något syfte.

Ska en "årsklocka" ha verkligt affektionsvärde ska den köpas av ens förälder samma år som man föds och sedan tas över, vilket man ser en del klokt folk härinne göra. Annars får det vara och då köper jag hellre en klocka jag gillar, oberoende av årtal.

Jag har faktiskt tänk samma sak, men sen tycker jag ändå att det är lite kul att ha en klocka från samma år som man är född, men visst.. man får ju inte kompromissa för mycket.
 

JohnDoe

Rolex
DD med "bark" är ju fantastisk, skiter i om den är gubbig ^^ vilken ref. är det på den, någon?
Nu kanske du redan fått svar men 1986 är det 18038 som är refnr för en vanlig YG daydate. Med barkbezel heter den 18078 där "7" ska betyda bark. Tror att den borde heta 18178 om både länk och bezel skall vara bark. Fast de flesta som annonserar ut den lär kalla den 18038 med barkfinish. Tyvärr får du bara single quickset (datum) på en årsklocka. Från ca 88 kom 18238 med double quickset, dvs både dag o datum, klart bekvämare....
 

BadkarsPiraten

Vacheron

Grym patina, nipple dial, bra länk, något polerat spänne (förlorat kronan lite) och boetten at blivit polerad genom åren men verkar ha mycket material kvar.

Jag ser faktiskt inget dåligt med den.
Och det faktum att det är en Root Beer (vilket är världens grymmaste rolex) så säger jag bara KÖR!!!! :D
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Grym patina, nipple dial, bra länk, något polerat spänne (förlorat kronan lite) och boetten at blivit polerad genom åren men verkar ha mycket material kvar.

Jag ser faktiskt inget dåligt med den.
Och det faktum att det är en Root Beer (vilket är världens grymmaste rolex) så säger jag bara KÖR!!!! :D
Gillar den... Någon som har erfarenhet av handlaren? Hittade inget i C24a tråden
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Samma år för mig. Börjar fundera på om jag ska skippa årsklocka. Alla snygg (Rolex) kom precis innan 86 :/
Fat Lady är ju klart rolig men skulle gärna kunna byta bezel.
 
Topp