• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka för framtiden ?

RosaCasio

Cartier
Satt och småtittade på årsklocka till mig själv (84) och kom att tänka på att det skulle ju varit schysst om farsan hade köpt en fin klocka året man föddes som man kunde ha fått när man tog examen eller liknande.

Jag och sambon går INTE i väntans tider men det skadar ju inte att tänka på framtiden, så min fråga är väl egentligen vilken klocka som man skulle kunna köpa ny typ nästa år eller så och som kommer hålla sig i okej pris och design i låt säga 20-25 år ?

Ponera också att man har typ 7 månader på sig att spara ca 7k och således kommer upp i ca 50k-60k, så inom den budgeten är väl mest realistiskt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är lite tråkigt men en Rolex-dykare har varit rätt i mer än 60 år och inte mycket tyder på att det kommer att ändras framöver. Jag hade till skillnad från David norpat no-daten men det är nog mest personal preference.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex etc i all ära. Men jag tror att i princip vilken klocka som helst av duglig kvalitet från födelseåret kommer få i stort sett samma affektionsvärde för mottagaren oavsett inköpspris.

För tanken är väl att det ska vara just en trevlig present som ändå inte ska säljas iväg och inte ett investeringsobjekt?
 

David

Bödeln
Jag hade till skillnad från David norpat no-daten men det är nog mest personal preference.

Tänkte inte ens så långt, jag reviderar mitt förslag till 114060.

För tanken är väl att det ska vara just en trevlig present som ändå inte ska säljas iväg och inte ett investeringsobjekt?

Naturligtvis, men det är väl roligare att ha en klocka som känns tidlös? Jag hade varit mer nöjd med en 30+ år gammal Sub än det som var högsta mode då, kanske en Seiko i guld med digital display.
 

RosaCasio

Cartier
Jag har svårt att se att en 116610LN skulle kunna vara helt fel om 25 år.
Det verkligen inget fel på den klockan, hade varit en fröjd att bära i 25 år och sen ge bort :)


Rolex etc i all ära. Men jag tror att i princip vilken klocka som helst av duglig kvalitet från födelseåret kommer få i stort sett samma affektionsvärde för mottagaren oavsett inköpspris.

För tanken är väl att det ska vara just en trevlig present som ändå inte ska säljas iväg och inte ett investeringsobjekt?

Precis, tanken är att ge bort något med affektionsvärde, men eftersom man inte har någon aning om ett framtida barn kommer ha det minsta intresse för klockor så är det bra att gardera sig med något som håller eller rent utav ökar i värde.
Hade jag fått en "dyrgrip" av min farsa när jag fyllde 25 skulle jag nog idag sitta med en rätt så värdelös gitarr eller nått sånt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte inte ens så långt, jag reviderar mitt förslag till 114060.



Naturligtvis, men det är väl roligare att ha en klocka som känns tidlös? Jag hade varit mer nöjd med en 30+ år gammal Sub än det som var högsta mode då, kanske en Seiko i guld med digital display.

Helt ärligt så vete fan. Vore det inte kul att få något riktigt tidstypiskt? :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
En kvinnlig kollega till mig berättade att när hon föddes så fick hennes mamma en DJ som gåva av pappan. Sedan när hon själv fyllde 18 så fick hon ta över den DJ'n från mamman. Tyckte det var en fin historia & ett trevligt arv

Så gents, när ni får ett barn - följ ovan exempel... Och lets face it, en Rolle är alltid en Rolle :D
 

Sond

Patek
Spännande tråd. Utmanar tanken. Såklart en Rolex fungerar. Men en JLC skulle inte sitta fel heller. Men det som jag tycker skiljer ut Rolex(och jag är verkligen ingen fanatiker, har ju snarare fram till nyligen varit skeptisk) är det enorma samlar och brukarintresse som finns. Så även om klockmodet skulle ändras mer rejält kommer Rolex leva vidare i olika kretsar. Det skulle nog leda mig till att satsa på en Rolex. En Sub eller en DayDate tror jag det skulle bli om jag skulle slå till.
 

RosaCasio

Cartier
Hur tror ni att Panerai skulle stå sig mot Rolex? Jag tänker på fördelen att snabbt kunna säga om 25 år att detta ex producerades bara i 2500exemplar året jag föddes, och det känns som om "de" som just nu köper Panerai kanske skulle kunna bilda en fanbase även i framtiden.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hur tror ni att Panerai skulle stå sig mot Rolex? Jag tänker på fördelen att snabbt kunna säga om 25 år att detta ex producerades bara i 2500exemplar året jag föddes, och det känns som om "de" som just nu köper Panerai kanske skulle kunna bilda en fanbase även i framtiden.

Beror kanske på om man har en dotter eller son? Inte alla tjejer kanske kan eller vill ha en panna på armen. Vidhåller att Rolle är ett bra allround-alternativ som funkar på de flesta
 

SJ Smythe

Cartier
Om man leker med tanken att köpa klockan och sen lägga den med box och allt i garderoben, orörd, i 18-20 år. Hur skulle man tänka med service? Lämna in klockan månaden innan man tänkt ge den i present för att olja upp den eller även lämna in den i halvtid, efter 10 år eller så för säkerhets skull. Står den still hela tiden kvittar det väl men är det en automat och man flyttar lådan lite då och då går den ju igång. Snustorr olja är kanske inte optimalt för verket men kvittar det när det är så pass begränsad användning? Vad säger ni?
 

RosaCasio

Cartier
Beror kanske på om man har en dotter eller son? Inte alla tjejer kanske kan eller vill ha en panna på armen. Vidhåller att Rolle är ett bra allround-alternativ som funkar på de flesta


Hej, jag argumenterar inte mot att Rolle nog är det mest allround just nu, men kanske är det Panerai eller något annat märke om 25 år?
 

David

Bödeln
Om man leker med tanken att köpa klockan och sen lägga den med box och allt i garderoben, orörd, i 18-20 år. Hur skulle man tänka med service? Lämna in klockan månaden innan man tänkt ge den i present för att olja upp den eller även lämna in den i halvtid, efter 10 år eller så för säkerhets skull. Står den still hela tiden kvittar det väl men är det en automat och man flyttar lådan lite då och då går den ju igång. Snustorr olja är kanske inte optimalt för verket men kvittar det när det är så pass begränsad användning? Vad säger ni?

Vill man lämna den orörd är det just så jag skulle göra, men jag hade hellre låtit ungen dregla över klockan på min arm i 25 år innan jag avslöjade att den inte är min.
 

SJ Smythe

Cartier
Vill man lämna den orörd är det just så jag skulle göra, men jag hade hellre låtit ungen dregla över klockan på min arm i 25 år innan jag avslöjade att den inte är min.

"Du vet den här klockan... den är egentligen din. Den har varit din hela tiden och nu är det dags för mig att lämna tillbaka den. Tack för att jag fick låna den i 20 år."

Jag gillar det!
 

David

Bödeln
... och här är originalcertet i ditt namn, daterat och stämplat på din födelsedag

... och eftersom jag kommer att sakna den där gamla stålklockan är det bäst att jag köper en ny, och då jag inte behöver köpa blöjor, ett kilo ost i veckan eller körskolelektioner längre är det nog lika bra att jag tar en i guld, eller varför inte platina?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
... och eftersom jag kommer att sakna den där gamla stålklockan är det bäst att jag köper en ny, och då jag inte behöver köpa blöjor, ett kilo ost i veckan eller körskolelektioner längre är det nog lika bra att jag tar en i guld, eller varför inte platina?
Högst rimligt!
 

_z_

Omega
Tycker att ni har högst orimliga förväntningar på att era barn kommer att bry sig ett skvatt om klockor ;)

Av mina tre vuxna så är det bara en som överhuvudtaget bryr sig, de andra två är fullständigt ointresserade.

För övrigt en rolig idé men ta inte för givet att sonen kommer att jubla över pappas gamla klocka som han sett dagligen sen han föddes.

Annat då när man ärver, min fars titan quartsCertina ligger mig varmt om hjärtat nu när han är borta. Innan dess så var den dock inte speciellt intressant.

SGS3 via Tapatalk.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Den här tråden är själv anledningen till mitt klocktokeri. När min son föddes klippte jag till på en smp, min första "riktiga" klocka, var skitnöjd och den skulle gå vidare. Men sen bröt ju sjukdomen ut, älskade min smp men började tycka att den inte var tillräckligt exklusiv för att föras vidare genom generationer, lite pga att seamastern ändrats så mkt genom tiderna. Så tillslut fick den lämna och efter lite twists and turns så sitter jag nu med en rolex 116610ln som har fått jobbet att vara arvegodset. Känns bra även om jag fortfarande ibland undrar om jag inte skulle klippt en 14060m istället? Sonen föddes 2011 så skulle jag ha no date var det en sån som gällde. Man är allt bra velig....
 

POO

Panerai
Att sport-rolex skulle vara lika heta om 25 år som de är idag är möjligt men knappast en självklarhet. Hur såg det ut för 25 år sedan?
Jag tror säkert Rolex kommer finnas om 25 år och fortfarande producera väl ansedda klockor men är det rimligt att prisstegringen kommer fortsätta som den gjort, både på begagnat och nytt? Och kommer en begagnad rolle fortfarande vara som pengar på banken om 25 år?
Därmed definitivt inte sagt att de skulle vara ett dåligt val.
 

RosaCasio

Cartier
Tycker att ni har högst orimliga förväntningar på att era barn kommer att bry sig ett skvatt om klockor ;)

Av mina tre vuxna så är det bara en som överhuvudtaget bryr sig, de andra två är fullständigt ointresserade.

För övrigt en rolig idé men ta inte för givet att sonen kommer att jubla över pappas gamla klocka som han sett dagligen sen han föddes.

Annat då när man ärver, min fars titan quartsCertina ligger mig varmt om hjärtat nu när han är borta. Innan dess så var den dock inte speciellt intressant.

SGS3 via Tapatalk.


Det är just därför som jag också undrade vilka klockor som kanske håller mest i värde över 25 år. Att jag kan använda klockan i 25 år sen lämna över den och säga, "gör vad du vill med klockan, helst vill jag att du använder den men om du nu så gärna vill gå bartenderutbildningen på månen så varsågod och sälj då ditt pucko ".

Jag tänker på Panerai rätt så mycket, det är hett nu och köparna tycks ligga runt 30 sträcket....vilket gör dem 55+ om 25 år och har då råd igen att köpa de där vintage-Paneraimodellerna de gillade när de var unga.

Mycket spekulationer,,,,man kanske borde ringa Saida. ( hur man nu kan välja "yrket" spåtant om man är synsk )
 
Topp