• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka från -82 för 20-30'? Tips mottages tacksamt!

Phileas Fogg

Cartier
Hej där!

Min bästa kompis fru vill överraska min kompis med en årsklocka på födelsedagen. Året är -82

Hon undrade hur mycket en Daytona kostade, informerade henne om att den var aaaningen utanför budget..

Tänkte att jag skulle höra med expertisen här vad som kan vara alternativ.

Korta förutsättningar:
  • År 1982
  • Hennes budget är 20' - 30'
  • Han har en Sub och en datejust sedan innan
  • Specifikt märke inte så viktigt

Någon som har tips?
 

Psykel

Patek
Hej där!

Min bästa kompis fru vill överraska min kompis med en årsklocka på födelsedagen. Året är -82

Hon undrade hur mycket en Daytona kostade, informerade henne om att den var aaaningen utanför budget..

Tänkte att jag skulle höra med expertisen här vad som kan vara alternativ.

Korta förutsättningar:
  • År 1982
  • Hennes budget är 20' - 30'
  • Han har en Sub och en datejust sedan innan
  • Specifikt märke inte så viktigt

Någon som har tips?
Hade sagt DJ om han inte hade en redan. Men som @holma20 säger, en Speedy?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Som Holma säger så är Speedmastern ett bra och tidlöst val. Inte alla klockor från 1982 är så roliga idag.
 

Camo00

Patek
Med Sub och DJ borta ur bilden finns det inte mycket kul kvar, om det ska gå att belägga året och vara i fungerande originalskick... Det blir väl Speedy eller någon Seamaster, eller något obskyrt dressur?
Kanske en issued militärdinka kan vara skoj? CWC chrono?
 

Phileas Fogg

Cartier
skulle nog säga speedy:omega: :pompus:

Hade sagt DJ om han inte hade en redan. Men som @holma20 säger, en Speedy?

Som Holma säger så är Speedmastern ett bra och tidlöst val. Inte alla klockor från 1982 är så roliga idag.

Med Sub och DJ borta ur bilden finns det inte mycket kul kvar, om det ska gå att belägga året och vara i fungerande originalskick... Det blir väl Speedy eller någon Seamaster, eller något obskyrt dressur?
Kanske en issued militärdinka kan vara skoj? CWC chrono?

Tack för reptilsnabba svar!
Ja, lite "synd" att han redan har en dj, hade känts som ett schysst alternativ. En Speedy var min spontana tanke också. En CWC kanske skulle kunna vara lite kul iofs - får kika upp det.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Givet att det redan finns två stål-sportklockor så kanske "icke-obskyra" dressur kan vara intressanta? APn verkar vara 36mm och JLCn lite mindre med sina 33mm...

upload_2017-3-15_22-29-36.png

https://www.chrono24.com/audemarspiguet/audemars-piguet-huitieme--id4030354.htm


upload_2017-3-15_22-30-55.png

https://www.chrono24.com/jaegerlecoultre/mechanical-18carat-yellow-gold--id5690477.htm
 

Phileas Fogg

Cartier
Givet att det redan finns två stål-sportklockor så kanske "icke-obskyra" dressur kan vara intressanta? APn verkar vara 36mm och JLCn lite mindre med sina 33mm...

upload_2017-3-15_22-29-36.png

https://www.chrono24.com/audemarspiguet/audemars-piguet-huitieme--id4030354.htm


upload_2017-3-15_22-30-55.png

https://www.chrono24.com/jaegerlecoultre/mechanical-18carat-yellow-gold--id5690477.htm
Såg den där APn också, kan nog vara ett alternativ.

Varför inte under budget med en trevlig Seikodykare?
6105 fanns tyvärr inte 1982 men kanske en 6306/6309-7xxx?
Ska kolla upp det - tack!

hoppas kompisen inte läser här...
Tror inte det, så det borde vara lugnt. Alternativt sitter någon annan stackare med just en sub och en dj och får upp förhoppningar helt i onödan :)
 

Gnomon

Cartier
Vänta nu... är inte själva iden med en årsklocka att den ska vara typisk för vad som var coolt just det året, så att man kan jämföra med sig själv och se vem som känns mest daterad..
Frågan är hur gammal modellen kan vara för att kvala in som "årsklocka" det är lite snålt att den måste ha släppts just det året
Det självklara valet för 1982..
img57230651.jpeg
 

Psykel

Patek
Vänta nu... är inte själva iden med en årsklocka att den ska vara typisk för vad som var coolt just det året, så att man kan jämföra med sig själv och se vem som känns mest daterad..
Frågan är hur gammal modellen kan vara för att kvala in som "årsklocka" det är lite snålt att den måste ha släppts just det året
Det självklara valet för 1982..
img57230651.jpeg
Mja, isåfall så är nog Seiko T001 the way to go:
Seiko-T001-1.jpg

Seiko-TV-Watch-black-and-white.jpeg
 
Topp