Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Årsklocka till barn

Diskussion i 'Diskussion' startad av JAH42, 19 augusti 2014.

1. JAH42
    Trådstartare

JAH42 Friends of KS

Hej,
    Tänkte be om ett tips på en lämplig klocka att köpa till min nyfödda son som framtida present.
    Till min dotter har jag redan skaffat en Rolex Explorer I som är tänkt som liknande gåva.
    Tanken är att jag själv ska använda klockan tills han fyller 25 eller tar examen, vilket nu kommer först.
    Ny eller bättre begagnad spelar ingen roll bara den är full set.

Så var det kravspecen.
    • Den ska fungera som vardagsklocka så den bör tåla att åtminstonde vara vattentät nog för att klara ett orentligt regn
    • Vara rimligt framtidssäkrad - Vill inte att reservdelar och urmakare som skruva på modellen ska bli en bristvara
    • Max 50000 sek i inköp
    • Rimliga serviceintervall och kostnader
    Hade inte submarinern begåvats med den nya vulgo-boetten hade den varit en given kandidat.
    En Speedmaster eller AT hade ju varit bra alternativ, men då de redan finns i boxen går de tyvärr också bort.

Tack på förhand!

Hugii gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    En ny DJ kanske? Tveksamt dock om man blir överlycklig för en sådan när man fyller 18/25.

3. JayJay

JayJay Biskop

DJ II kanske?

4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Nya GMT med helsvart ring kanske kan vara något? Tänkte angående dina tankar på subben.

80s gillar detta.
  5. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Fint tänkt!
    Explorer II så båda får en Exp :) Sen får du nog köpa två av varje om du ska framtidssäkra ordentligt. En på armen och en i bankfacket.

Eurenius gillar detta.
  6. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Reverso

7. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Gillar din tanke med att själv använda klockan tills det är dags för överlämmning.
    Då har du en perfekt anledning att köpa en ny klocka själv när dagen är kommen. :)

8. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En 16610 då så slipper man nya maxi-caset?

Rozzy gillar detta.
  9. JAH42
    Trådstartare

JAH42 Friends of KS

Tack för snabba svar!
    Exp2 eller en reverso hade man ju inte blivit ledsen över att få i present.
    Jag har själv inte provat någon av dem, hur upplevs de på handleden? Jag har själv handleder på 19 cm så
    bära upp dessa två är nog inga problem för min del, men får han sin mors handleder är det nog en Datejust han ska ha....

10. cab

cab Friends of KS

Faller inte den på exakt samma sak? dvs maxicase.

erolorhun och snoozarn gillar detta.
  11. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Jacob kör något liknande race, men kör hårt på vintagepjäser om jag inte missuppfattat handlingsmönstret helt fel :)

Jacob gillar detta.
  12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är det så? Den kanske bara känns lite tunnare, har den annan caseback då? Är absolut ingen expert på området!
    Exp2 är annars en jäkligt fin stålrolle som bör kännas ganska klassisk och "tidlös"(konstigt uttryck) om 20 år också.

13. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    +1 på en Reverso. Klassisk modell, definitivt framtidsförsäkrad och vill du "go the extra mile" så graverar du den också. Skitcoolt!

14. Randel

Randel Friends of KS

Ja, 116710 (GMTIIc) har en flatare caseback än 16710 (gamla GMTII) och 116610 (nya SUBc). Det har gnällts lite om att den ligger för nära handleden så att säga.

cab gillar detta.
  15. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Då förstår jag. Jag tycker att GMTIIc sitter bra på handleden jag! Gillar iofs 116613lb sjukt mycket också, riktigt sugen på en sådan...

Randel gillar detta.
  16. cab

cab Friends of KS

Där ser man :) Fast det var kanske inte just höjden TS inte gillade med subben.

17. Randel

Randel Friends of KS

Nä, jag antar att han menar själva caset, men mitt inlägg var bara ett direkt svar på Apanssons fundering kring caseback. Caset är större/annorlunda på 116710 jämfört med 16710 (och på 116610 jämfört med 16610) och jag uppfattar det som att TS inte gillar det, och då går med andra ord både GMTIIc och SUBc bort.

18. Hugii

Hugii Biskop

Jag har tänkt samma tankar oxå. Fundert och funderat länge på det. Men vi lever i en materiellvärld där vi ska hela tiden värdera oss, och vem vet vad kidsen kommer att gilla eller vad det kommer att betyd för de just då så. Jag skrivit 2st brev/barn.

Ett 1: var riktat till det lilla barnet som fans i magen på temat "det är vad jag kände när jag fick veta att du ska komma". Det blir ett opersonligt brev med mkt reflektioner å känslor.

Brev 2: när barnet hade fötts och när våra blickar möttes. Vad jag kände å tänkte. Vad var lyckan för stunden osv.

När frugan läser de så gråter hon varje gång. Och jag är glad att de finns skrivna. Finns inget annat som kan beskriva vad jag kände just då. Inget foto eller sak kan slå det.
    En dag kommer vi att dö och kidsen får allt.. bilen, klockan även mikrovågsugn.

Mitt tips är att du i så fall skriver ett brev till klockan, vem vet vad som kan hända i livet. Skriv vad du känner och varför du köper klockan. Gör den personlig på så sätt.

Lycka till.

Taxman, Cristobal, gurta_g och 3 andra gillar detta.
  19. skoner

skoner Bonde

Verkligen! Detta hade man inte tackat nej till.

20. aleks

aleks Friends of KS

Milgauss?

21. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Kan en Cartier Tank av något slag fungera? Sjyyst variation till Rolexklockan?
    Kör en lottning vem som får vilken klocka om 25 år? tank.jpg

22. andreijas

andreijas Torpare

Från:
    Stockholm
    Jag håller på och smider liknande planer, fick en son 140505.
    Hursomhelst är jag är inte säker på om jag skall köpa en klocka som är från mitt födelseår eller hans, i vilket fall tänkte jag skicka vidare den i familjen. Jag skulle själv bli väldigt glad för en klocka som min far haft i väldigt många år, som är lika gammal som han. Troligen gladare för det än en som är lika gammal som mig själv.
    Behöver med lite inspiration, 1981 är jag född, Skall det vara automatiskt så finns det absolut flest Rolex DJ... någon som ruvar på en godbit fr -81?

23. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Kolla på köp/sälj. Där brukar cirkulera en hel del DJ. Annars kan du lägga ut en "köpes" annons. Får du ändå inte napp är chrono24 ett bra ställe att leta.

24. leben

leben El Patrón

Jag har svaret: nya 116000 i grått. Själv är jag sugen på lila men det hör inte hit :)

116000 nya.jpg

Ni kan sluta posta förslag nu :)

Apansson, 80s och Ekmikael gillar detta.
  25. Jacob

Jacob Friends of KS

Helt korrekt uppfattat! Två barn som ska få varsin klocka. Antingen ärver de intresset eller så har de grundplåten till nåt i samband med familjebildande ed. En 1655 är klar. Nu överväger jag om min röda 1680 är klocka nummer två eller om det är för tråkigt.
    Stora problem man har... :D
    Objekten ifråga:
    image.jpg image.jpg

Gummo gillar detta.
  26. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Du känner inte för att adoptera en pigg 50 åring? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jacob och Gummo gillar detta.
  27. Jacob

Jacob Friends of KS

:D Ska höra med fru. Hon har bestämt när vi skulle ha de första två så hon vill nog tycka till även här.

gurta_g och Gummo gillar detta.
  28. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Ta mig istället! Jag är inte ens 45 och jättepigg. Har sprungit milen under 40 och tagit 100+ i bänk. Dessutom kan vi lyssna på Venom och headbanga när dina biologiska ungar lagt sig. Plus att du blir farfar till två asköna kids på en gång:)

Olowski och Jacob gillar detta.
  29. E.Z.

E.Z. Friends of KS

Håller med Milgauss kanske. Eller en Jaeger le Coultre?

30. JAH42
    Trådstartare

JAH42 Friends of KS

Ska ta en titt på en reverso nästa gång det bär av till Köpenhamn. Som någon skrev, reverso med gravyr hade varit grymt.
    Tack för tipsen!

Mårtenssons ur Brookfield