• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka till barn

JAH42

Friends of KS
Hej,
Tänkte be om ett tips på en lämplig klocka att köpa till min nyfödda son som framtida present.
Till min dotter har jag redan skaffat en Rolex Explorer I som är tänkt som liknande gåva.
Tanken är att jag själv ska använda klockan tills han fyller 25 eller tar examen, vilket nu kommer först.
Ny eller bättre begagnad spelar ingen roll bara den är full set.

Så var det kravspecen.
  • Den ska fungera som vardagsklocka så den bör tåla att åtminstonde vara vattentät nog för att klara ett orentligt regn
  • Vara rimligt framtidssäkrad - Vill inte att reservdelar och urmakare som skruva på modellen ska bli en bristvara
  • Max 50000 sek i inköp
  • Rimliga serviceintervall och kostnader
Hade inte submarinern begåvats med den nya vulgo-boetten hade den varit en given kandidat.
En Speedmaster eller AT hade ju varit bra alternativ, men då de redan finns i boxen går de tyvärr också bort.

Tack på förhand!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En ny DJ kanske? Tveksamt dock om man blir överlycklig för en sådan när man fyller 18/25.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Fint tänkt!
Explorer II så båda får en Exp :) Sen får du nog köpa två av varje om du ska framtidssäkra ordentligt. En på armen och en i bankfacket.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Gillar din tanke med att själv använda klockan tills det är dags för överlämmning.
Då har du en perfekt anledning att köpa en ny klocka själv när dagen är kommen. :)
 

JAH42

Friends of KS
Tack för snabba svar!
Exp2 eller en reverso hade man ju inte blivit ledsen över att få i present.
Jag har själv inte provat någon av dem, hur upplevs de på handleden? Jag har själv handleder på 19 cm så
bära upp dessa två är nog inga problem för min del, men får han sin mors handleder är det nog en Datejust han ska ha....
 

Randel

Cartier
Är det så? Den kanske bara känns lite tunnare, har den annan caseback då? Är absolut ingen expert på området!
Exp2 är annars en jäkligt fin stålrolle som bör kännas ganska klassisk och "tidlös"(konstigt uttryck) om 20 år också.
Ja, 116710 (GMTIIc) har en flatare caseback än 16710 (gamla GMTII) och 116610 (nya SUBc). Det har gnällts lite om att den ligger för nära handleden så att säga.
 
  • Like
Reactions: cab

Randel

Cartier
Där ser man :) Fast det var kanske inte just höjden TS inte gillade med subben.
Nä, jag antar att han menar själva caset, men mitt inlägg var bara ett direkt svar på Apanssons fundering kring caseback. Caset är större/annorlunda på 116710 jämfört med 16710 (och på 116610 jämfört med 16610) och jag uppfattar det som att TS inte gillar det, och då går med andra ord både GMTIIc och SUBc bort.
 

Hugii

Audemars
Jag har tänkt samma tankar oxå. Fundert och funderat länge på det. Men vi lever i en materiellvärld där vi ska hela tiden värdera oss, och vem vet vad kidsen kommer att gilla eller vad det kommer att betyd för de just då så. Jag skrivit 2st brev/barn.

Ett 1: var riktat till det lilla barnet som fans i magen på temat "det är vad jag kände när jag fick veta att du ska komma". Det blir ett opersonligt brev med mkt reflektioner å känslor.

Brev 2: när barnet hade fötts och när våra blickar möttes. Vad jag kände å tänkte. Vad var lyckan för stunden osv.

När frugan läser de så gråter hon varje gång. Och jag är glad att de finns skrivna. Finns inget annat som kan beskriva vad jag kände just då. Inget foto eller sak kan slå det.
En dag kommer vi att dö och kidsen får allt.. bilen, klockan även mikrovågsugn.

Mitt tips är att du i så fall skriver ett brev till klockan, vem vet vad som kan hända i livet. Skriv vad du känner och varför du köper klockan. Gör den personlig på så sätt.

Lycka till.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kan en Cartier Tank av något slag fungera? Sjyyst variation till Rolexklockan?
Kör en lottning vem som får vilken klocka om 25 år?
tank.jpg
 

andreijas

Breitling
Jag håller på och smider liknande planer, fick en son 140505.
Hursomhelst är jag är inte säker på om jag skall köpa en klocka som är från mitt födelseår eller hans, i vilket fall tänkte jag skicka vidare den i familjen. Jag skulle själv bli väldigt glad för en klocka som min far haft i väldigt många år, som är lika gammal som han. Troligen gladare för det än en som är lika gammal som mig själv.
Behöver med lite inspiration, 1981 är jag född, Skall det vara automatiskt så finns det absolut flest Rolex DJ... någon som ruvar på en godbit fr -81?
 

Portofino

Panerai
Jag håller på och smider liknande planer, fick en son 140505.
Hursomhelst är jag är inte säker på om jag skall köpa en klocka som är från mitt födelseår eller hans, i vilket fall tänkte jag skicka vidare den i familjen. Jag skulle själv bli väldigt glad för en klocka som min far haft i väldigt många år, som är lika gammal som han. Troligen gladare för det än en som är lika gammal som mig själv.
Behöver med lite inspiration, 1981 är jag född, Skall det vara automatiskt så finns det absolut flest Rolex DJ... någon som ruvar på en godbit fr -81?

Kolla på köp/sälj. Där brukar cirkulera en hel del DJ. Annars kan du lägga ut en "köpes" annons. Får du ändå inte napp är chrono24 ett bra ställe att leta.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jacob kör något liknande race, men kör hårt på vintagepjäser om jag inte missuppfattat handlingsmönstret helt fel :)
Helt korrekt uppfattat! Två barn som ska få varsin klocka. Antingen ärver de intresset eller så har de grundplåten till nåt i samband med familjebildande ed. En 1655 är klar. Nu överväger jag om min röda 1680 är klocka nummer två eller om det är för tråkigt.
Stora problem man har... :D
Objekten ifråga:
image.jpg
image.jpg
 
Helt korrekt uppfattat! Två barn som ska få varsin klocka. Antingen ärver de intresset eller så har de grundplåten till nåt i samband med familjebildande ed. En 1655 är klar. Nu överväger jag om min röda 1680 är klocka nummer två eller om det är för tråkigt.
Stora problem man har... :D
Objekten ifråga:
image.jpg
image.jpg
Du känner inte för att adoptera en pigg 50 åring? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Gummo

Joker
2-Faktor
:D Ska höra med fru. Hon har bestämt när vi skulle ha de första två så hon vill nog tycka till även här.

Ta mig istället! Jag är inte ens 45 och jättepigg. Har sprungit milen under 40 och tagit 100+ i bänk. Dessutom kan vi lyssna på Venom och headbanga när dina biologiska ungar lagt sig. Plus att du blir farfar till två asköna kids på en gång:)
 

JAH42

Friends of KS
Ska ta en titt på en reverso nästa gång det bär av till Köpenhamn. Som någon skrev, reverso med gravyr hade varit grymt.
Tack för tipsen!
 
Topp