• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklocka till sonen - Använda eller förvara? Tillgänglighet?

Hej Hej!

Jag redigerade mina klocklistor igår natt (för min omegasamling, vintagesamling samt renoveringsamling) och började fundera på att det nog hade varit kul att köpa en årsklocka till min nyfödda son (2014-07).

Då jag är en Omega-freak samt ville ha någonting som är rätt klassiskt men modernt så gick tankarna direkt till SMP eller PO, men då jag anser PO:n är lite mer mångsidig blev det den.

Oj vad onödigt mkt bakgrundsinfo.....:p

Till min frågor:
Då vi sparar dagar och har gemensam ekonomi (föräldrapenning) fram tills oktober så kommer jag inte kunna köpa klockan förrän nästa sommar tror jag.

  • Går det att, år 2016, få tag på nya 2014 Omega PO eller får jag leva med att köpa en 2 år begagnad klocka?
  • Själv tycker jag inte att en klocka ska ligga still (verkligen inte i 20 år). Så förutom service när det ska göras, bör jag förvara klockan i 20 år i t.ex bankfack och ge sonen den helt oanvänd, eller bör jag använda den då och då i 20 år och sedan ge den? (Ser en viss charm i att "låna" klockan i 20 år och ta hand om den till honom men vad tycker ni? Ni kanske ser det på ett annat sätt?
Tack så mycket för lästiden :)
 

David

Bödeln
Använd!

Det tänker jag göra.

141207-Moon.jpg


141209-116619LB-7.jpg
 
Jag personligen som har gått i samma tankar ser det som så att du ska använda den. Att få en helt oanvänd klocka som är 20 år gammal har väl kanske sin charm men jag personligen skulle hellre få en som redan varit med lite. Blir lite mer "föra vidare" över det tycker jag :)

Ska man bara ge honom en ny oanvänd klocka kan man nästan lika gärna köpa en den dag har fyller 20.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Hej Hej!

Jag redigerade mina klocklistor igår natt (för min omegasamling, vintagesamling samt renoveringsamling) och började fundera på att det nog hade varit kul att köpa en årsklocka till min nyfödda son (2014-07).

Då jag är en Omega-freak samt ville ha någonting som är rätt klassiskt men modernt så gick tankarna direkt till SMP eller PO, men då jag anser PO:n är lite mer mångsidig blev det den.

Oj vad onödigt mkt bakgrundsinfo.....:p

Till min frågor:
Då vi sparar dagar och har gemensam ekonomi (föräldrapenning) fram tills oktober så kommer jag inte kunna köpa klockan förrän nästa sommar tror jag.

  • Går det att, år 2016, få tag på nya 2014 Omega PO eller får jag leva med att köpa en 2 år begagnad klocka?
  • Själv tycker jag inte att en klocka ska ligga still (verkligen inte i 20 år). Så förutom service när det ska göras, bör jag förvara klockan i 20 år i t.ex bankfack och ge sonen den helt oanvänd, eller bör jag använda den då och då i 20 år och sedan ge den? (Ser en viss charm i att "låna" klockan i 20 år och ta hand om den till honom men vad tycker ni? Ni kanske ser det på ett annat sätt?
Tack så mycket för lästiden :)

Tycker personligen att det skulle vara bra mycket charmigare att få en klocka som min far använt snarare än en klocka som bara stoppats i bankfack i 20 år! Dessutom har ju du också nytta av den i så fall!
 
Härligt att ni håller med om det:) Bonus är ju att man då slipper man köpa 2 PO's = Mer pengar åt andra klockor (Min årsklocka i vit Speedmaster;)

Kan man förresten få tag en ny 2014 års modell hos AD när året är 2016?:S eller får jag leva med småbegagnat?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Härligt att ni håller med om det:) Bonus är ju att man då slipper man köpa 2 PO's = Mer pengar åt andra klockor (Min årsklocka i vit Speedmaster;)

Kan man förresten få tag en ny 2014 års modell hos AD när året är 2016?:S eller får jag leva med småbegagnat?


Risken är stor att man reat ut den men ibland så kan man ha tur.. Dyker än idag upp osålda klockor från 40-80tal men jag skulle som sagt inte gå och hoppas för mycket på det.
Vill du prompt ha en ny så finns det inte så mycket annat att göra än att faktiskt redan idag försöka köpa den, vad skulle det kosta att finansiera en sådan under 1års tid alt lösa lånet så snabbt som möjligt utifrån den betalningsförmåga som finns. Pruta så hårt du kan och finansiera så lär det inte bli så farligt i slut ändan.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag hade använt den tills den övergick i sonens ägo. Jag hade dock tänk mig för både en och tio gånger vad gäller val av klocka. Misstänker att PO:n inte kommer att se lika kul ut designmässigt om 20 år. Hade satsat på en mer tidlös design.

Som du säger har jag svårt att tro att en PO når samma höjder som låt säga Seamaster 300.. Men på den tiden klassades nog inte 300an som särskilt tidlös heller.
Seamaster_300.jpg
 
Jag hade använt den tills den övergick i sonens ägo. Jag hade dock tänk mig för både en och tio gånger vad gäller val av klocka. Misstänker att PO:n inte kommer att se lika kul ut designmässigt om 20 år. Hade satsat på en mer tidlös design.


Som du säger har jag svårt att tro att en PO når samma höjder som låt säga Seamaster 300.. Men på den tiden klassades nog inte 300an som särskilt tidlös heller.

Jag ville gärna ha en Omega då det är verkligen det jag tycker är grädden på mosen i min klockvärld (Nu säger jag inte att det är det bästa märket men det som får igång mitt hjärta). Men jag valde Omega PO just för att jag trodde att designmässigt så står den väl upp?

Eller? Andra förslag?

OmegaPO444-1.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag ville gärna ha en Omega då det är verkligen det jag tycker är grädden på mosen i min klockvärld (Nu säger jag inte att det är det bästa märket men det som får igång mitt hjärta). Men jag valde Omega PO just för att jag trodde att designmässigt så står den väl upp?

Eller? Andra förslag?


Ska det vara en PO tror jag en Liquid Metal kan vara intressant..
Kanske synd här att du inte var på hugget när Chrisse sålde sin.. Bilderna nedan är också ärligt stulna från hans säljes annons
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-liquidmetal-42mm.33573/

DSC08931_zps8a73e0af.jpg

DSC08911_zpsc4544ae5.jpg
sk%C3%A4rmavbild-2014-12-30-kl-10-35-19-png.96439
sk%C3%A4rmavbild-2014-12-30-kl-10-34-07-png.96438
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Köp två! En på armen och en i bankfacket. De gånger man ser riktigt gamla klockor som legat väl bevarade så håller man ju på att smälla av. Ifall min farsa lagt sin Seiko till mig i bankfacket med låda och alla papper 1970 så hade jag ju inte surat direkt. Men å andra sidan surar jag ju inte nu heller även fast han använde den tills den trillade av. Jag röstar ändå på bankfack eftersom det är ett väldigt kul projekt!
seiko.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Men jag valde Omega PO just för att jag trodde att designmässigt så står den väl upp? Eller? Andra förslag?

Planet ocean är perfekt! Dels den naturliga efterföljaren till gamla seamaster 300 som uppstått genom decennier av evolution. Dels är den väldigt 2014 med sin feta boett. En årsklocka ska ju inte vara helt tidlös (typ speedmaster) utan gärna vara typisk för året den inköptes också. Utan tvekan ett klockrent val, jag hade antagligen gjort samma.
 
Topp