Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Årsklocka till sonen - Använda eller förvara? Tillgänglighet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av MalmöKlockarn, 26 januari 2015.

1. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    Hej Hej!

Jag redigerade mina klocklistor igår natt (för min omegasamling, vintagesamling samt renoveringsamling) och började fundera på att det nog hade varit kul att köpa en årsklocka till min nyfödda son (2014-07).

Då jag är en Omega-freak samt ville ha någonting som är rätt klassiskt men modernt så gick tankarna direkt till SMP eller PO, men då jag anser PO:n är lite mer mångsidig blev det den.

Oj vad onödigt mkt bakgrundsinfo.....:p

Till min frågor:
    Då vi sparar dagar och har gemensam ekonomi (föräldrapenning) fram tills oktober så kommer jag inte kunna köpa klockan förrän nästa sommar tror jag.

• Går det att, år 2016, få tag på nya 2014 Omega PO eller får jag leva med att köpa en 2 år begagnad klocka?
    • Själv tycker jag inte att en klocka ska ligga still (verkligen inte i 20 år). Så förutom service när det ska göras, bör jag förvara klockan i 20 år i t.ex bankfack och ge sonen den helt oanvänd, eller bör jag använda den då och då i 20 år och sedan ge den? (Ser en viss charm i att "låna" klockan i 20 år och ta hand om den till honom men vad tycker ni? Ni kanske ser det på ett annat sätt?
    Tack så mycket för lästiden :)

Lowe92 och JonasF gillar detta.
  2. David

David Bödeln

Använd!

Det tänker jag göra.

jabla, Sullstrom, Bojke och 3 andra gillar detta.
  3. Cristian

Cristian Friends of KS

Är det inte häftigare för sonen att tänka "den här klockan är min årsklocka och min pappa har använt den i x år tills jag fick den"? Det skulle jag tycka iaf. Använd den. Ta hand om den. Serva den. Ge den till sonen när det är dags. :)

Jonaz, Sullstrom, andreaspersson och 2 andra gillar detta.
  4. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Jag personligen som har gått i samma tankar ser det som så att du ska använda den. Att få en helt oanvänd klocka som är 20 år gammal har väl kanske sin charm men jag personligen skulle hellre få en som redan varit med lite. Blir lite mer "föra vidare" över det tycker jag :)

Ska man bara ge honom en ny oanvänd klocka kan man nästan lika gärna köpa en den dag har fyller 20.

MalmöKlockarn gillar detta.
  5. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Tycker personligen att det skulle vara bra mycket charmigare att få en klocka som min far använt snarare än en klocka som bara stoppats i bankfack i 20 år! Dessutom har ju du också nytta av den i så fall!

andreaspersson och MalmöKlockarn gillar detta.
  6. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Klart att den ska användas. Blir som en stafettpinne inom familjen :)

andreaspersson och MalmöKlockarn gillar detta.
  7. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    Härligt att ni håller med om det:) Bonus är ju att man då slipper man köpa 2 PO's = Mer pengar åt andra klockor (Min årsklocka i vit Speedmaster;)

Kan man förresten få tag en ny 2014 års modell hos AD när året är 2016?:S eller får jag leva med småbegagnat?

8. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö

Den pjäsen är utsökt!

andreaspersson gillar detta.
  9. hedbrg

hedbrg Borgare

NOS är ju skithäftigt, men jag röstar för använd!

10. Donkii

Från:
    Östersund

Risken är stor att man reat ut den men ibland så kan man ha tur.. Dyker än idag upp osålda klockor från 40-80tal men jag skulle som sagt inte gå och hoppas för mycket på det.
    Vill du prompt ha en ny så finns det inte så mycket annat att göra än att faktiskt redan idag försöka köpa den, vad skulle det kosta att finansiera en sådan under 1års tid alt lösa lånet så snabbt som möjligt utifrån den betalningsförmåga som finns. Pruta så hårt du kan och finansiera så lär det inte bli så farligt i slut ändan.

11. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Jag hade använt den tills den övergick i sonens ägo. Jag hade dock tänk mig för både en och tio gånger vad gäller val av klocka. Misstänker att PO:n inte kommer att se lika kul ut designmässigt om 20 år. Hade satsat på en mer tidlös design.

Kejsaren, skallagrimson, JayJay och 2 andra gillar detta.
  12. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Den JLC:en är en av mycket få kandidater jag tänker mig som årsklocka för mitt barn att ta över. Helt otrolig klocka!! Fattar fan bara inte hur jag ska få råd till en ny under detta året :O:O

13. JonasF

JonasF Stadsbo

Från:
    Skurup
    Båda alternativen har sina fördelar men jag säger som de flesta, det är bara att använda den.

14. Donkii

Från:
    Östersund
    Som du säger har jag svårt att tro att en PO når samma höjder som låt säga Seamaster 300.. Men på den tiden klassades nog inte 300an som särskilt tidlös heller.

JoberMan och nissehult gillar detta.
  15. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra tanke går i samma banor! (Blev pappa i lördags)

Xalle, Kson, Chami och 10 andra gillar detta.
  16. Donkii

Från:
    Östersund
    Grattis! :D

Kotten gillar detta.
  17. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    NOS hade ju varit grymt!

18. Cristian

Cristian Friends of KS

Stort grattis! Du firar med en klocka?

Kotten och MalmöKlockarn gillar detta.
  19. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! Ja tankarna går i spinn! :) av respekt till hon som gjort jobbet väljer jag att avvakta lite med köpet :)

Tobias Eriksson gillar detta.
  20. Cristian

Cristian Friends of KS

Hmmm två årsklockor! :)

21. MalmöKlockarn
    Trådstartare

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö

Jag ville gärna ha en Omega då det är verkligen det jag tycker är grädden på mosen i min klockvärld (Nu säger jag inte att det är det bästa märket men det som får igång mitt hjärta). Men jag valde Omega PO just för att jag trodde att designmässigt så står den väl upp?

Eller? Andra förslag?

frere och Kotten gillar detta.
  22. Cristian

Cristian Friends of KS

Tycker klockan är väldigt fin. Köp den du tycker om och kan tänka dig att använda i alla år.

23. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Smart! :) eller årshandväska!

24. Donkii

Från:
    Östersund

Ska det vara en PO tror jag en Liquid Metal kan vara intressant..
    Kanske synd här att du inte var på hugget när Chrisse sålde sin.. Bilderna nedan är också ärligt stulna från hans säljes annons
    http://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-liquidmetal-42mm.33573/

[​IMG][​IMG][​IMG]

SLEEPY, MalmöKlockarn, Choppe och 1 annan gillar detta.
  25. Klugel

Klugel Bonde

Från:
    Stockholm
    Stort grattis!

Kotten gillar detta.
  26. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    PO blir perfekt

27. don segundo

don segundo Biskop

Köp och använd säger jag med, och låt härtat bestämma vilken modell. Tror din son kommer uppskatta det när det väl är dags att ta över...

Edit: och grattis såklart!

28. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Köp två! En på armen och en i bankfacket. De gånger man ser riktigt gamla klockor som legat väl bevarade så håller man ju på att smälla av. Ifall min farsa lagt sin Seiko till mig i bankfacket med låda och alla papper 1970 så hade jag ju inte surat direkt. Men å andra sidan surar jag ju inte nu heller även fast han använde den tills den trillade av. Jag röstar ändå på bankfack eftersom det är ett väldigt kul projekt! seiko.jpg

29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Använd! Bara att serva inkl polering innan överlämnande!

30. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Planet ocean är perfekt! Dels den naturliga efterföljaren till gamla seamaster 300 som uppstått genom decennier av evolution. Dels är den väldigt 2014 med sin feta boett. En årsklocka ska ju inte vara helt tidlös (typ speedmaster) utan gärna vara typisk för året den inköptes också. Utan tvekan ett klockrent val, jag hade antagligen gjort samma.

Mårtenssons ur Brookfield